kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۸۸۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۹

اعتماد: نرخ تورم 60 درصد است نه 43 درصد(خبر ویژه)

یک روزنامه حامی دولت می‌گوید: نرخ تورم بیش از آمار اعلامی دولت و 60 درصد است.


روزنامه اعتماد از قول یک کارشناس اقتصادی نوشت: بررسي‌ها نشان مي‌دهد نرخ تورم بيش از نرخي است كه مركز آمار اعلام مي‌كند اين در حالي است كه در ساير كشورها همه اقلام حتي خودروهاي دست دوم را هم براي اعلام نرخ تورم محاسبه مي‌كنند.
افزايش نرخ تورم طي چند سال گذشته رشد چشمگيري داشته اما متاسفانه مسئولان با يك‌سري محاسباتي كه انجام مي‌دهند سعي بر آن دارند تا نرخ تورم را كمتر از نرخ واقعي آن نشان دهند. در بررسي‌هايي كه ما از چند ماه قبل شروع كرديم به اين موضوع پي برديم كه نرخ تورم بيش از ۶۰ درصد رشد داشته است، اما اينكه چرا نرخ تورم را پايين‌تر از نرخ واقعي آن نشان مي‌دهند موضوعي است كه مسئولان اين حوزه بايد پاسخگو باشند، چرا كه بين ۲۰ تا ۳۰ درصد نرخ تورم مربوط به بخش مسكن است (قيمت مسكن در اين مدت بين ۴۰ تا ۵۰ درصد رشد داشته) اما در محاسبات مركز آمار اين نرخ كمتر در نظر گرفته شده، همچنين قيمت پوشاك و لوازم خانگي در حال حاضر به ترتيب 4/5 تا ۶ برابر شده. ضمن اينكه هزينه حمل‌ونقل كه شامل هزينه مربوط به قيمت خودرو و استهلاك آن مي‌شود تا ۱۰ برابر رشد كرده است.
با محاسباتي كه ما انجام داده‌ايم نرخ تورم بيش از ۶۰ درصد رشد داشته و اين يعني ابرتورم، اما در مجموع سه مدل تورمي در کشور وجود دارد، يكي تورم دارايي‌ها است (تورم در بخش زمين، سهام، طلا و مسكن و ...)، دومين تورم در بخش كالايي است كه آن هم به دو بخش تقسيم مي‌شود؛ يكي كالاهايي كه دولت از آنها حمايت و آنها را كنترل مي‌كند (برخي اقلام خوراكي و ...) و بعدي كالاهايي است كه دولت از آنها حمايت نمي‌كند (گوشي موبايل، خودروهاي وارداتي، لوازم خانگي و...)، سومين بخش نيز تورم در بخش خدمات است كه ۵۰ درصد نرخ تورم در اين بخش محاسبه مي‌شود. با توجه به رشد قيمت ارز كه از سال‌هاي گذشته شاهد آن بوديم تصويري كه در حال حاضر از تورم وجود دارد بيشتر در بخش كالايي و خدمات است. تورم قسمت دارايي‌ها به پايان رسيده و حتي در برخي از قسمت‌ها مانند سهام و مسكن شاهد نزولي شدن قيمت‌ها نيز هستيم و بايد گفت در اين دو حوزه كالايي و خدمات تورم همچنان وجود دارد.
یادآور می‌شود دولت، نرخ تورم سالیانه در پایان خردادماه را 43 درصد و تورم نقطه‌ای را 47 درصد اعلام کرده است.