kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳

آفتاب یزد: مردم تحول در دستگاه قضایی را لمس می‌کنند(خبر ویژه)

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: مردم، تحول در دستگاه قضایی را لمس کرده‌اند.

آفتاب یزد در سرمقاله‌اش می‌نویسد: تحول در قوه قضائیه دیگر یک آرمان دست‌نیافتنی نیست. در دو سال گذشته با اقداماتی که صورت گرفته است، مردم تحول را لمس کرده‌اند. حالا به نظر می‌رسد قوه قضائیه به اهداف تعیین شده در قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی نزدیک شده است یا لااقل در همان مسیر گام برمی‌دارد.
شاید روزی کسی این را یک شوخی می‌پنداشت که یکی از سنگین‌ترین احکام حبس و رد مال و جزای نقدی برای بالاترین مقام در دفتر رئیس قوه قضائیه صادر شود! اما عملی شد.
مبارزه با فساد، تنها بخشی از اقدامات جدی دو سه سال اخیر در دستگاه قضائی است. پاسخگویی به همراه شفافیت، سفرهای منظم مسئولان عالی رتبه قضایی، بهبود وضعیت اشتغال زندانیان و خانواده زندانیان، چند ده سامانه‌ برخط قضایی برای تسهیل ارتباط‌گیری مردم با قوه قضائیه، رونق تولید با رها کردن کارگاه‌ها و کارخانه‌ها از چنبره بانک‌ها و موارد بسیار دیگری از این دست، از جمله اقداماتی است که تحول را از یک امر کلیشه‌ای و دست نیافتنی، ملموس و عملیاتی کرده است.
حالا با خاطرجمعی می‌توان گفت که قوه قضائیه در مسیر اهداف اصلی تعیین شده حرکت می‌کند، اگر نگوییم به بخشی از اهداف والای خود دست یافته است.
اگر بخواهیم فقط یک میزان برای مثمر ثمر بودن تحول در دستگاه قضائی ارائه کنیم، رضایتمندی مردم است، که البته معیاری درست هم به دست می‌دهد. این روزها هم مراجعان دستگاه قضا از طرفین دعوا گرفته تا شاهدان و مطلعان، هم شاغلان دستگاه قضا از قضات و وکلا تا کارشناسان رسمی و مسئول دفترها و بایگان‌ها همه احساس می‌کننند که عملکرد قوه قضائیه بهبود یافته است یا اقلا در مسیر بهبود حرکت می‌کند. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب و احیای کامل عدالت اسلامی راه بسیار زیادی در پیش است، اما ریل‌گذاری این مسیر انجام شده است.
انتشار این یادداشت آفتاب یزد در حالی است که بر اساس نظرسنجی‌ها میزان رضایت مردم از عملکرد دستگاه قضایی به 70 درصد رسیده است.