kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۸۶
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۳
به دلیل انتصابات سیاسی و عدم نظارت صحیح

تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد کلید خورد

مجلس دیروز با تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد موافقت کرد، نمایندگان می‌گویند انتصابات سیاسی و عدم نظارت صحیح بر واردات و یا تولیدات‌اشکال‌های زیادی به وجود آورده که یکی از آنها در صنایع خودروسازی است همچنین دیروز در جریان اصلاح قانون مدارس غیرانتفاعی، نمایندگان از حقوق ناچیز معلمان این بخش سخن گفتند.

جلسه علنی مجلس دیروز در حالی آغاز شد که بررسی طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در دستور کار قرار داشت.
در جلسه علنی دیروز بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد ایران در دستور کار صحن علنی قرار گرفت.
روح الله عباسپور سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن درخصوص این گزارش گفت: ۶۰ نفر هیئت علمی در سازمان استاندارد حضور دارند که پیش از این «نیره پیروز بخت» با مدرک کارشناسی در رأس سازمان ملی استاندارد این افراد را مدیریت می‌کرده است. این سازمان در طول ادوار گذشته به صورت سیاسی اداره شده است.
در ادامه علی جدی نماینده شیروان به نمایندگی از تقاضاکنندگان تحقیق و تفحص گفت: سازمان استاندارد وظیفه منحصر به فردی در نظارت بر کیفیت کالاها دارد. در هفت سال گذشته رئیس‌پژوهشگاه استاندارد ۵ بار تغییر کرده است. مسئولیت مهم این سازمان ممانعت از واردات و صادرات کالاهای بی‌کیفیت است.
وی افزود: متأسفانه امروز سازمان ملی استاندارد تبدیل به حیاط خلوتی برای مدیران سیاسی شده است. نیره پیروز بخت که اخیراً از این سازمان برکنار شد، هفت سال مسئول بود اما یک سال و سه ماه حکمی نداشت و زمانی که تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد کلید خورد، مدیر برکنار شد و مدیر سیاسی دیگری را به جای او قراردادند. استاندار خوزستان حکم ریاست سازمان ملی استاندارد را گرفت. این انتصابات نشان می‌دهد که درک درستی از جایگاه سازمان ملی استاندارد وجود ندارد. این سازمان حیاط خلوتی برای مدیران سیاسی است.
جدی تصریح کرد: متأسفانه امروز مصالح ساختمانی مربوط به صد سال قبل در کشور استفاده می‌شود. هنوز آزمایشگاه تست خودرو در کشور وجود ندارد و خودروهای داخلی وضعیت اسفناکی دارند. سالانه نزدیک به ۲۰۰ محموله کالای نامرغوب برگشت می‌خورد که نشان دهنده عدم نظارت دقیق سازمان ملی استاندارد است. بسیاری از کالاهای ممنوعه به صورت قانونی وارد کشور می‌شود از محل سازمان استاندارد مجوز دریافت می‌کند که نشان دهنده رانت این سازمان برای برخی از واردکنندگان است.
نمایندگان مجلس با ۱۵۴ رأی موافق، ۲۱ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۱۱ نماینده حاضر در مجلس با تحقیق و تفحص از سازمان ملی استاندارد موافقت کردند.
طرح اصلاح موادی
از قانون مدارس غیردولتی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی دیروز با ۱۶۶ رای موافق، ۴۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در جلسه، کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تاسیس و اداره مراکز و مدارس آموزشی و پرورشی غیردولتی را به تصویب رساندند.
ضمن اینکه این طرح بر اساس تصمیم هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی دو شوری شد و مجدداً جزییات آن در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد تا ابهامات و‌ اشکالات نمایندگان به این طرح نیز مرتفع شود.
حقوق ناچیز
معلمان مدارس غیرانتفاعی
حجت‌الاسلام سید ناصر موسوی‌لارگانی درباره این طرح، گفت: مشکل مدارس غیرانتفاعی، مسائلی نیست که در این طرح آمده است و ما باید به دنبال حل مشکلات اصلی معلمان این مدارس باشیم. متاسفانه برخی از معلمان مدارس غیرانتفاعی پس از چندین سال تدریس در حد یک میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حالی که مدیران و موسسان مدارس غیرانتفاعی، شهریه‌های کلانی از والدین دریافت می‌کنند اما حقوق معلمان در این مدارس بسیار کم است.
انتقاد از مدارس طبیعت
در ادامه جلسه، محمد مهدی زاهدی درباره طرح مذکور، گفت: سال گذشته مقام معظم رهبری مطالبه‌ای داشتند مبنی بر اینکه باید مهدکودک‌ها زیر نظر آموزش و پرورش اداره شوند. لذا باید قانون تاسیس و نحوه اداره این مدارس را تغییر دهیم.
وی افزود: متأسفانه گاهی اوقات از عنوان مدارس سوءاستفاده سیاسی شده و خیانت‌های بزرگی به کشور می‌شود که یکی از این سوءاستفاده‌ها مربوط به موضوع مدارس طبیعت است که آموزش‌های صورت گرفته در آن برخلاف منافع ملی بوده و ارتباط با بیگانگان را ترویج می‌کند که در این طرح باید این مسئله اصلاح شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متأسفانه از معلیمن مدارس غیرانتفاعی بیگاری می‌کشند در حالی که شهریه ۴۰ میلیون تومانی از اولیا دریافت می‌شود.
زاهدی تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تاکنون نتوانسته سامانه‌ای را برای دریافت شهریه از والدین در مدارس غیرانتفاعی راه‌اندازی کند اما در طرح اصلاح قانون تاسیس و نحوه اداره مدارس غیرانتفاعی این وزارتخانه مکلف به راه‌اندازی سامانه مذکور شده است.
معلمان غیرانتفاعی
عملا استثمار می‌شوند
در ادامه، علیرضا منادی سپیدان، رئیس‌کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در دفاع از کلیات این طرح، گفت: مجلس یازدهم در حوزه آموزش گام‌های خوبی برداشته است.
وی بیان کرد: متاسفانه تعداد قابل توجهی از معلمان مدارس غیرانتفاعی عملا استثمار می‌شوند. مدارسی داریم که به معلم چک می‌دهند و می‌گویند ۳ میلیون بگیر و ۲ میلیون را باید به ما برگردانی. این قانون در جهت بهبود حقوق معلمان مدارس غیر انتفاعی گام خوبی برداشته است‌. در این طرح سامانه‌ای دیده شده است تا مشخص شود مدارس غیرانتفاعی چقدر پول می‌گیرند و در کجا صرف می‌شود. 
مدارس غیرانتفاعی
و شیوه­‌های گوناگون آموزشی
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: تنوع در روش‌های آموزشی، یکی از مشکلات اساسی مدارس غیردولتی است و برخی از این آموزش‌ها به صورت دربست از کشورهای غربی آمده و بدون بومی‌سازی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود. یکی دیگر از مشکلات مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی، شهریه‌هایی است که از خانواده‌ها دریافت می‌شود و حداقل و حداکثر این شهریه‌ها مشخص نیست و مدیران این مدارس به بهانه‌های مختلف هر چقدر بخواهند از خانواده‌ها شهریه دریافت می‌کنند.
رئیس‌کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با این وجود به معلمان مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی حقوق بسیار کمی، پرداخت و درواقع در مدارس غیردولتی شهریه زیادی دریافت می‌شود اما حقوق کمی به معلمان پرداخت می‌شود و این مسئله یکی از مشکلاتی است که باید حل و فصل شود.
نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعطای مجوزها هم یکی از مسائلی است که امروز در آموزش و پرورش مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد، یکسری از جریانات سیاسی که در ادارات آموزش و پرورش حاکم می‌شوند، فقط به جریان‌های خودشان مجوز می‌دهند و این موضوع هم باید مرتفع شود.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این اخطار گفت: درباره اعطای مجوزها هم که شما گفتید مشکلاتی وجود دارد، در این طرح راهکارهایی در نظر گرفته شده و قرار است اعطای مجوزها محدودتر شود. حتماً‌اشکالاتی به این طرح وارد است که در صورت تصویب کلیات، این طرح دو شوری می‌شود و مجدداً مفاد آن در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
حیاط‌خلوتی
برای نورچشمی‌‌های وزارت نفت
در ادامه جلسه علنی دیروز مالک شریعتی نماینده تهران در تذکری گفت: وقتی دولت یازدهم تشکیل شد به برخی رویه‌های دولت گذشته اعتراض شد که به عنوان مثال فلان دانشگاه تشکیل شده که افراد در این دانشگاه جایگاه، مقام و بودجه داشته باشند. الان نیز همان رویه در حال اعمال است.
وی ادامه داد: در حالی که برای تأمین بودجه‌های علمی و پژوهشی کشور مشکلات زیادی وجود دارد، وزارت نفت، پارک فناوری و نوآوری نفت و گاز را تشکیل داده و منابع و امکانات بسیاری را به این پارک اختصاص داده است و برای نورچشمی‌های وزارت نفت حیاط‌خلوت ایجاد کرد.
وی از تقاضای تعدادی از نمایندگان برای اعمال ماده ۲۳۴ آیین‌نامه در این خصوص خبر داد و گفت: بر اساس این ماده از دولت به قوه قضائیه درباره تشکیل این پارک شکایت خواهیم کرد.
شریعتی در بخش دیگری از تذکر خود اظهارداشت: در روزهای آخر دولت برخی مقامات به عنوان مسئول سفارت قرار است معرفی شوند که این کار به نوعی تقسیم غنائم است. به دولت هشدار می‌دهیم از چنین اقداماتی خودداری کند.