kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۵۵
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۲

اتحادیه اروپا سریال‌های انگلیسی را تحریم می‌کند(اخبار ادبی و هنری)

اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت با هدف حفظ و ارتقای تنوع فرهنگی در قاره سبز، سریال‌ها و دیگر برنامه‌های تلویزیونی ساخت انگلیس را تحریم می‌کند.

به گزارش ایرنا از روزنامه ایندیپندنت، اتحادیه اروپا قصد دارد در دوره پسابرگزیت حجم بالای فیلم و سریال‌های انگلیسی را که در این قاره پخش می‌شود کاهش دهد. اقدامی که ضربه‌ای سخت به صنعت سرگرمی ‌انگلیس وارد خواهد کرد.
با وجود خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، برنامه‌ها و فیلم‌های تلویزیونی ساخت انگلستان همچنان در دسته آثار اروپایی قرار می‌گیرند. در یکی از اسناد افشاشده اتحادیه اروپا که به رویت روزنامه گاردین رسیده، آمده است: دسترسی بالا به محتوای ساخت انگلیس در سرویس‌های ویدئو به درخواست و امتیازاتی که این برنامه‌ها همچنان به‌خاطر «اروپایی بودن» از آن بهره‌مند می‌شوند، می‌تواند به حضور نامتوازن این نوع محتوا در سهمیه تولیدات اروپایی منتج شده و جلوی تنوع آثار ساخت کشورهای عضو را بگیرد. بر اساس بخشنامه رسانه‌های سمعی و بصری اتحادیه اروپا، بخش عمده برنامه‌های تلویزیون کشورهای عضو و یک‌سوم تعداد فیلم‌های موجود در سرویس‌های درخواستی ویدئو مثل آمازون و نتفلیکس باید به محتوای اروپایی اختصاص داده شود. برخی کشورها مثل فرانسه از این هم فراتر رفته و سهمیه بیشتری را برای تولیدات اروپایی در نظر می‌گیرند. اما در سندی که ژوئن امسال (خرداد ۱۴۰۰) به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا ارائه شد، هشدار داده شده است که سلطه برنامه‌های انگلیسی بر تلویزیون‌های اروپا تحقق اهداف این بخشنامه را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. در همین راستا، کمیسیون اروپا موظف شده درباره خطرهای پخش برنامه‌های انگلیسی برای تنوع فرهنگی اتحادیه اروپا تحقیق کند، تصمیمی ‌که به گفته منابع دیپلماتیک اولین گام در جهت محدود کردن امتیازات اعطا شده به محتوای انگلیسی خواهد بود.
به گفته چهره‌های فعال در صنعت سرگرمی، برنامه اتحادیه اروپا برای غیراروپایی خواندن محتوای انگلیسی به‌طور خاص به صنعت سریال‌سازی این کشور لطمه خواهد زد. چون ساخت برخی سریال‌های انگلیسی مثل دانتون ابی و تاج تنها به‌واسطه پیش‌فروش حق‌پخش بین‌المللی آنها ممکن است.