kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۷۰۳
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۶
رئیس‌کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ خبر داد

ممنوعیت ورود مربی و بازیکن خارجی پابرجاست فدراسیون از اجرای تصمیم جنجالی منصرف شد؟!

با اظهار نظر صورت گرفته از سوی رئیس‌کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ مبنی بر پابرجا بودن ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی، این امیدواری بوجود آمده که فدراسیون فوتبال از اجرای تصمیم قبلی خود منصرف شده و تمایل ندارد راه را برای دلالان هموار کند.

 

سرویس ورزشی-

اواخر اردیبهشت ماه و در روزهایی که عملکرد شائبه برانگیز فدراسیون فوتبال، سیلی از انتقادات را به سمت این فدراسیون سرازیر کرده بود، عزیزی خادم رئیس‌فدراسیون فوتبال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی پرده از تصمیمات عجیب فدراسیونش برداشت.
او در صحبت‌هایش به عزم خود برای لغو قانون ممنوعیت جذب مربی و بازیکن خارجی پرداخت و گفت: «این قانون را لغو کردیم اما مکانیزم آن مناسب است. نمی‌شود درِ توسعه و دانش را بست. مکانیزم آن هم ورود بازیکنان و مربیان با کارنامه ملی است و اینکه 10 درصد هزینه آنها برای فوتبال مناطق محروم انجام شود و اینکه دستمزد آنها در صندوقی در اختیار سازمان لیگ قرار بگیرد.»
این صحبت‌های رئیس‌فدراسیون فوتبال در شرایطی مطرح شد که برخی رسانه‌ها نیز مدعی شدند که قانون حضور خارجی‌ها در لیگ برتر به زودی توسط اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ تدوین و برای تصویب در اختیار اعضای هیات رئیسه فدراسیون قرار خواهد گرفت.
انها در تشریح قانون جدید یادآور شدند که قوانین جدید با قوانین گذشته کمی تفاوت خواهد داشت. در ابتدای امر تیمی که بدهی خارجی دارد برای جذب بازیکن خارجی جدید باید بدهی گذشته را تسویه حساب کند و در ادامه مسیر اگر از سوی بازیکن خارجی طرح شکایتی از تیم ایرانی صورت گیرد و فیفا حق را به بازیکن یا مربی خارجی بدهد تیم متخلف برای یک دوره زمانی خاص از جذب بازیکن و مربی خارجی محروم خواهد شد و شاید در نهایت باشگاه‌ها ملزم شوند در پایان فصل استثناء تسویه حساب بازیکن و مربی خارجی را به سازمان لیگ ارایه دهند.
نکته مهم دیگر اینکه قوانین حضور خارجی‌ها در لیگ برتر سختگیرتر خواهد شد. بازیکن آسیایی حتما باید بازیکن تیم ملی باشد. این نمونه‌ها به زودی از سوی سازمان لیگ برای فصل آینده به باشگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.
قانونی که لغو نشده است
با تمام این تفاصیل دیروز رئیس‌کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ گفت اجرای قانون ممنوعیت جذب مربیان و خارجی لغو نشده و به قوت خود باقیست. فریبرز محمودزاده یادآور شد: همان‌طور که ممنوعیت ورود بازیکن و مربی خارجی با تصویب هیات رئیسه سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال بوده، پس رفع ممنوعیت هم به همین شکل است اما مثل گذشته نخواهد بود. اگر مصوبه تایید شود این امر به صورت پلکانی و به شرط پاک شدن پرونده‌های باز تیم‌هاست. تا این لحظه اما ممنوعیت ورود بازیکن و مربی خارجی پابرجاست.
محمودزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره تبانی در لیگ یک نیز گفت: ما گزارش‌هایی دریافت کردیم. اینکه برای اثبات تبانی سخت می‌گیریم یا آسان یک امر ۵۰-۵۰ است. در بازی اسپانیا و کرواسی، اگر گل اول اسپانیا را دیده باشید، مشاهده کردید که دروازه‌بان چه اشتباهی کرد. آیا می‌شود به تبانی ربط داد؟ اثبات تبانی خیلی سخت است. گاهی اوقات فشار روانی روی بازیکن خصوصا در هفته‌های پایانی بالا می‌رود که منجر به اشتباه او می‌شود. پنج سال پیش در بازی پرسپولیس و راه‌آهن همه توقع داشتند که پرسپولیس ۵ گل بزند و قهرمان شود اما دو گل بیشتر نتوانست بزند و استقلال خوزستان قهرمان شد. این مسائل ناشی از فشار روانی است.
محمودزاده افزود: قضات و افراد حقوق‌دان با من و شما متفاوت فکر می‌کنند اما ما به عنوان مسئول برگزاری باید ناظر محسوس و نامحسوس بفرستیم. زمانی که ناظر ما گزارش می‌کند یا فیلم پخش می‌شود، مسئله فرق می‌کند. در کل این‌طور نیست که ما برخوردی نکنیم. برخوردهایی شده و حتی ما هم تماس‌هایی گرفتیم تا تیم‌ها تمام توانشان را برای بازی‌هایشان بگذارند.
مسئول برگزاری رقابت‌های لیگ یک ادامه داد: من اطلاعاتی راجع به رده‌های پایه و لیگ‌های پایه ندارم. من به ضرس قاطع عدم ورود به بحث تبانی را رد می‌کنیم. یکی از ناظران بازی‌ها شخصا نوشته که در بازی‌ای از لیگ یک تبانی شده است. شخص جناب آقای بهاروند و رئیس‌فدراسیون فوتبال به این موضوع حساس هستند.
امیدواری اهالی فوتبال
با اظهار نظر صورت گرفته از سوی رئیس‌کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ این امیدواری بوجود آمده که فدراسیون فوتبال از اجرای تصمیم قبلی خود منصرف شده و تمایل ندارد راه را برای دلالان هموار کند.
پیش از این در همین صفحه نوشتیم که لغو ممنوعیت حضور مربیان و بازیکنان خارجی خدمت به دلالان است؛ دلالانی که فصل گذشته همزمان با ممنوعیت حضور مربیان و بازیکنان خارجی آن‌قدر رقم قرارداد برخی از مربیان و بازیکنان داخلی را بالا بردند که صدای بسیاری از کارشناسان درآمد.
آنها در این چند ساله ثابت کرده‌اند فکر و ذکرشان پر کردن جیب خودشان است و مصالح و منافع ورزش در نظرشان کوچکترین اهمیتی ندارد. از چنین دلالانی انتظاری بیش از این نمی‌رود ولی باید از رفتار مدیران فدراسیون فوتبال تعجب کرد که در میان انبوهی از مشکلات سراغ تصویب قانونی می‌رود که بیشترین خدمت را به همین دلالان می‌کند.
بار دیگر باید به این موضوع اشاره داشت که سه تیم باشگاهی ما در لیگ قهرمانان آسیا با مربیان ایرانی ضمن کسب نتایج درخور، جواز حضور در دور بعدی مسابقات را کسب کردند. جالب اینکه هدایت بسیاری از حریفان تیم‌های ایرانی را در همین مسابقات، مربیان خارجی برعهده داشتند.
اگر بخواهیم نتایج سه تیم استقلال، پرسپولیس و تراکتور را در لیگ قهرمانان این فصل نادیده بگیریم، دیگر نمی‌توانیم موفقیت پرسپولیس را فراموش کنیم که با یحیی گل محمدی به فینال لیگ قهرمانان آسیا صعود کرد و در یک قدمی فتح جام قرار گرفت.
علاقه‌مندان به فوتبال امیدوارند مسئولان فدراسیون با شنیدن دلایل منطقی‌، راه را بر ورود مربیان و بازیکنان خارجی که عمدتا بی‌کیفیت هستند، ببندند. بازهم تاکید می‌کنیم که از لغو قانون مذکور فقط دلالان سود می‌برند و نباید اجازه داد سرمایه‌های مادی فوتبال به جیب دلالانی برود که همواره منافع شخصی را بر منافع ملی ترجیح داده‌اند.
فوتبال این مملکت مثل خیلی از بخش‌های دیگر نیروهای انسانی کارامدی دارد و فقط باید انها را دید و استفاده کرد. اگر قرار است در این فوتبال هزینه شود پولش باید به جیب مربیان و بازیکنان وطنی برود نه عده‌ای دلال که از نمد بازیکن خارجی برای خود کلاهی می‌بافند!