kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۶۵
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶

کوتاه از سراسر جهان



افغانستان
خبرگزاری صدا و سیما: شهرستان‌های «مقر» در استان «غزنی» و «خوشامند» در استان «پکتیا» افغانستان شب دوشنبه به دست طالبان افتاد. طی دو ماه گذشته، بیش از 70 شهرستان به اشغال طالبان در آمده است.
از سوی دیگر، مسئولان امنیتی گفته‌اند، حملات یکشنبه شب طالبان به شهر «پلخمری» مرکز استان «بغلان» و بخش‌هایی از استان‌های «بدخشان» و «بامیان» دفع شده است و در این درگیری‌ها، طالبان متحمل تلفات شده‌اند.
روسیه
تاس: یک منبع در صنایع دفاع روسیه دیروز(دوشنبه) از آزمایش موفقیت‌آمیز جدیدترین موشک بالستیک قاره‌پیمای (ICBM) تولید شده توسط شرکت صنایع جنگ‌افزاری این کشور خبر داد. این موشک از پایگاه فضایی «پلستسک» وزارت دفاع روسیه به شکلی موفقیت‌آمیز پرتاب شده است. پیش از این، گزارش شده بود شرکت صنایع جنگ‌افزاری روسیه اصلاحات موشک‌های بالستیک قاره پیمای متحرک را به عنوان بخشی از تلاش برای به‌روز‌رسانی تسلیحات استراتژیک روسیه آغاز کرده است.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه اخیراً در نهمین «کنفرانس مسکو درباره امنیت بین‌المللی» گفته بود که مسکو در پاسخ به استفاده از بمب اتمی و دیگر سلاح‌های کشتارجمعی علیه روسیه یا متحدانش، حق خود را برای توسل به سلاح‌های اتمی محفوظ می‌دارد.
آمریکا
باشگاه خبرنگاران: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار بیانیه‌ای، از مرگ «جیمز سی ویلیس»، از فرماندهان یکی از واحد‌های نیروی هوایی این کشور در پایگاه هوایی العدید قطر خبر داد.او قبلا به عنوان فرمانده اسکادران رد هورس (۲۱۰ )در قالب گارد ملی هوایی آمریکا در پایگاه هوایی «کرتلند» در نیومکزیکو خدمت کرده بود.پنتاگون از ارائه جزئیات بیشتر درباره این موضوع اجتناب کرده و تنها گفته است، تحقیقات درباره این حادثه در دست بررسی است. طی ماه‌های اخیر چندین نظامی ارشد آمریکایی در پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه غرب آسیا به طرز مشکوکی فوت کرده‌اند.
فلسطین
جروزالم پست: مدیرکل وزارت بهداشت اسرائیل در بحبوحه شیوع موج تازه کرونا، یکشنبه شب از  تصمیم خود به کناره‌گیری خود از این سمت خبر داد.این در حالی است که با وجود ادعای انجام واکسیناسیون سراسری از نوع فایز ساخت آمریکا در فلسطین اشغالی، موج جدیدی کرونا در حال شیوع در سرزمین‌های اشغالی است. وزارت بهداشت این رژیم یکشنبه اعلام کرد که ۱۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا ثبت شده است.بنابر اعلام وزارت بهداشت رژیم اسرائیل، حال ۲۳ نفر از این بیماران وخیم اعلام شده است.   مدیرکل وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی اخیرا گفته بود که ۷۰ درصد از شیوع جدید کرونا از نوع «دلتا» بوده است.
انگلیس
الجزیره: کمیسیون اروپا تصمیم گرفته است نمایش فیلم و سریال‌های انگلیسی را با این توجیه که تهدیدی برای تنوع فرهنگی در اروپا محسوب می‌شوند، در شبکه‌های تلویزیونی و پایگاه‌های اینترنتی نمایش فیلم و سریال در کشورهای اتحادیه اروپا محدود کند.در سندی که از کمیسیون به بیرون درز کرده، عنوان شده است که انگلیس با پخش سریال‌های موفقی همچون «تاج» و «دانتون ابی»، می‌تواند تهدیدی برای تنوع فرهنگی در اروپا باشد. یک منبع خبری در حکومت انگلیس، کمیسیون اروپا را متهم کرده که در راستای تنبیه انگلیس به خاطر خروج از اتحادیه اروپا، اقدام به توبیخ مخاطب‌های فیلم و سریال‌های این کشور کرده است.