kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۶۱۳
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
معاون سازمان بنادر و دریانوردی:

4/5 میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور آماده ترخیص است

معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی از ۴ و نیم میلیون تن کالای اساسی آماده ترخیص در بنادر کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از آستارا، فرهاد منتصر کوهساری در جمع خبرنگاران این شهرستان در مجتمع بندری آستارا با‌اشاره به میزان کالای اساسی در بنادر کل کشور اظهار داشت: بیش از 4 و نیم میلیون تن کالای اساسی در بنادر کشور آماده ترخیص است.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ترخیص این کالاها منوط به همکاری دستگاه‌های ذیربط است افزود: بیشترین موجودی کالای اساسی در بندر امام خمینی(ره) است که بیش از 3 میلیون تن کالا را شامل می‌شود.
منتصر کوهساری با‌اشاره به میزان وجود کالای اساسی در بندر امیر آباد نیز خاطرنشان کرد: 386 هزار تن کالای اساسی در بندر امیرآباد در شمال کشور آماده ترخیص است.
وی با‌اشاره به همکاری و حمایت سازمان بنادر و دریانوردی از ترخیص کالاهای اساسی در بنادر کشور بر لزوم همکاری سایر دستگاه‌های ذیربط جهت تسریع در روند ترخیص این کالاها تاکید کرد.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه در صورت تسریع در ترخیص کالاهای اساسی در بنادر از پرداخت دموراژ کشتی جلوگیری می‌شود گفت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های مربوطه بتوانیم در اسرع وقت کالاهای اساسی موجود در بنادر کشور را ترخیص کنیم.
وی با‌اشاره به حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در بنادر کشور نیز تصریح کرد: در حوزه سرمایه‌گذاری بیش از 341 پروژه در بنادر کشور در حال انجام است که در این حوزه قراردادهایی با سرمایه‌گذاران منعقد شده است.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: مجموع طرح‌های سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته در بنادر کشور بیش از 71 هزار میلیارد تومان است.
منتصر کوهساری با‌اشاره به سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته توسط بخش خصوصی در سال 1400 خاطرنشان کرد: مبلغ 2 هزار میلیارد تومان نیز بخش خصوصی در حوزه زیرساخت‌ها و روساخت‌ها و تجهیزات سرمایه‌گذاری در حال انجام است.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی با‌اشاره به اینکه مجتمع بندری آستارا از ویژگی‌های ممتازی برخوردار است افزود: یکی از مشکلات این بندر عدم عمق کافی برای تردد کشتی‌های بزرگ تجاری بود و عملیات لایروبی این بندر با دو دستگاه‌هاپر و کاتر ساکشن توسط پیمانکار در حال انجام است.
وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود 400 هزار متر مکعب در این بندر لایروبی داشته باشیم که در صورت شرایط مناسب جوی تا 40 روز آینده عمق کانال این بندر به 5.5 متر خواهد رسید.
معاون بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی به خطوط کشتیرانی‌ها و صاحبان کالا اطمینان داد تا پس از پایان عملیات لایروبی این بندر، تمام کشتی‌های متردد در دریای خزر می‌توانند وارد بندر آستارا شوند.
منتصر کوهساری در ادامه از بسته‌های تشویقی و حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران جهت ساخت کشتی رو رو خبر داد و گفت: به سرمایه‌گذاران این بخش از محل وجوه اداره شده سازمان تسهیلات ساخت کشتی تخصیص داده می‌شود.
وی با‌اشاره به مزایای کشتی رو رو در بنادر شمالی کشور و کاهش ترافیک و قیمت تمام‌شده کالا اظهار داشت: بیش از 70 هزار کامیون حمل بار در مرزهای کشورهای حاشیه خزر تردد می‌کنند که با راه‌اندازی خط رو رو ضمن تسریع، قیمت تمام‌شده کالا بسیار پایین خواهد آمد.
منتصر کوهساری از حمایت‌های سازمان بنادر و دریانوردی از سرمایه‌گذاران ساخت کشتی رورو خبر داد و گفت: سازمان بنادر و دریانوردی ضمن ارائه تسهیلات ساخت کشتی به علاقه مندان این حوزه، 80 درصد نیز تخفیفات صادراتی شامل این نوع کشتی‌ها خواهد بود.