kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۸۶
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۳
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ویراژ سیاسی ارگان دولت روی دو سانحه دلخراش جاده‌ای

 

سرویس سیاسی‌-
روزنامه دولتی ایران دیروز در گزارشی با اشاره به دو سانحه دلخراش واژگونی اتوبوس خبرنگاران و نیز سرباز معلمان نوشت: «شاید عمده‌ترین دلیل حوادث رانندگی در کشور به رفتار رانندگان برگردد. اواخر سال گذشته نماینده وزیر راه و شهر‌سازی در امور زیربنایی و طرح‌های ویژه در این باره به فارس گفته بود که عوامل مختلفی در بروز سوانح رانندگی موثر هستند اما چهار عامل اصلی «خطای انسانی»، «خودرو»، «جاده» و «شرایط آب و هوایی» در بروز سوانح رانندگی تاثیر دارد. سیدحسین میرشفیع بیان کرده بود که در حوزه بروز سوانح رانندگی عامل انسانی اولین دلیل محسوب می‌شود، ۷۰ درصد بروز سوانح رانندگی مربوط به رفتار رانندگان است و پس از آن زیرساخت‌های جاده ای، خودرو و شرایط محیطی از دیگر عوامل بروز سوانح رانندگی است. اما در اینجا سؤالی مطرح می‌شود و آن این است که رفتار رانندگان را می‌توان با جریمه‌های نقدی و تعلیم و تربیت تصحیح کرد، اما آیا باز می‌توان مانع از بروز حوادث رانندگی که دلیل عمده دیگر آن کیفیت خودرو است، شد؟ آیا زمانی که ترمزها کار نمی‌کند یا لاستیک‌های خودرو فرسوده شده و لاستیکی نیست و اگر هم هست به دلیل عدم تولید مکفی آن‌قدر گران است که رانندگان از خرید آن صرفنظر می‌کنند و یا روغن موتورها بی‌کیفیت است که همین امر هم آسیب جدی به خودرو می‌زند و هزاران دلیل دیگر که به کیفیت خودرو برمی‌گردد را چگونه می‌توان جبران کرد؟ این‌ها سؤالاتی است که بخش اصلی جواب آن را باید در تحریم‌ها جست.»
اشرافیت ناکارآمد مدعی اصلاحات - اعتدال که 8 سال به مردم ظلم کرد و مدعی شد که بدون برداشته شدن تحریم نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم، توان عظیم داخلی را پای آرزواندیشی و وعده‌های پوچ معطل گذاشت و فرصت‌های بسیاری را سوزاند، با بزک و اعتماد به دشمنان، مذاکره منفعلانه و ملتمسانه و بدهکار نشان دادن کشور، ملت را تحقیر، دشمن را خوشحال و گستاخ‌تر و تحریم‌ها را چند برابر کرد و حتی آب خوردن مردم را به رفع تحریم منوط کرد، اکنون جان مردم را هم به این دستاویز بند می‌کند. بی‌برنامگی و نابلدی و عدم باور به توانایی‌های ملی از سوی این طیف در حالی است که مدیران انقلابی با روحیه بسیجی و جهادی در دوره تحریم‌ها، بن‌بست‌ها را شکستند و به چرخه هسته‌ای و سوخت 20 درصد، ماهواره، موشک، زیردریایی، تولید بنزین و واکسن کرونا دست یافتند اما مدعیان اصلاحات برخی توانمندی‌ها را به حراج گذاشتند و در سودای فروش دیگر مؤلفه‌های اقتدار کشور بودند که ناکام ماندند.
دوران طلایی اقتصاد ایران با رکوردشکنی تورم و سفره‌هاي تهي!
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان «تورم و سفره‌هاي تهي» نوشت: «اين روزها ديگر تورم ماهانه معنايي ندارد و تورم هفته‌اي و چه بسا روزانه ملموس‌تر است. تورمي كه در حال زدن ركورد ۲۷ ساله خود است خبر از حوادث ناگوار مي‌دهد!... تورم با اين حجم، اثرات كوتاه‌مدت و بلندمدت زيادي دارد... در برابر افزايش قيمت لبنيات، حبوبات، ميوه و سبزيجات، گوشت و مرغ و... حتي نان كه قوت غالب سفره‌هاست، باز هم نياز به اولويت‌بندي ضروري به نظر مي‌رسد و در نتيجه اين اولويت‌بندي‌ها، تنها سفره‌هاي غذايي است كه كوچك و كوچك‌تر مي‌شود تا جايي كه تمام مواد مورد نياز بدن حذف شده و تنها به سير شدن اكتفا مي‌شود. در واقع سفره‌ها ديگر كوچك نمي‌شوند، بلكه سفره‌ها تهي مي‌شوند! تهي شدن سفره‌هاي غذايي در كوتاه‌مدت دردناك است اما در بلندمدت، خانواده‌ها و كشور را درگير هزينه‌هاي حوزه سلامت مي‌كند، درمان بيماري‌هايي كه اين‌بار بسيار گران تمام مي‌شود!» گفتنی است، اذعان روزنامه حامی دولت به تبعات دردناک سوء مدیریت و بی‌تدبیری دولت برآمده از اصلاحات بر زندگی و معیشت مردم در حالی است که روحانی چندی پیش مدعی شده بود، دوران ریاست جمهوری وی دوران طلایی اقتصاد ایران در طول 50 سال گذشته بوده است. این در حالی است که ماحصل ریاست 8 ساله او بر مدیریت اجرایی کشور مشکلات اقتصادی و تورم‌های کمرشکن و افزایش نارضایتی‌ها، بروز و ظهور مشکلات و گره‌های کوری مانند «حقوق‌های نجومی»، «ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «اختلاس صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه»، «برخورد گازانبری با منتقدان»، «فساد در خودرو‌سازی»، «عدم شفافیت»، «کاهش ارزش پول ملی»، «افزایش شاخص فلاکت»، «بدهی‌های هنگفت دولتی»، «افزایش چندصد درصدی حجم نقدینگی»، «واردات بی‌رویه و رکود در صادرات» و «تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی» و... بوده است.
روحانی در قالب اصلاح‌طلبی نمی‌گنجید!
رسول منتجب‌نیا، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت: «روحانی شخصیتی است که در قالب اصلاح‌طلبی نمی‌گنجید و نمی‌گنجد. ایشان همیشه در حکومت بوده، خدماتی کرده است، در پست‌های حساس و 8 سال هم رئیس‌قوه مجریه بوده و الان روزهای آخر را می‌گذراند. بالاخره باید از ایشان قدردانی بشود. قطعا مقامات عالی نظام حرمت ایشان و سوابق ایشان را در نظر دارند و نمی‌گذارند که از وجود ایشان، ظرفیت‌ها و تجربیاتشان استفاده نشود. ایشان انسان بسیار مجرب و ارزشمندی هستند و می‌توانند در بخش‌های مختلف برای نظام و کشور مفید باشند.»
براساس مستندات متعدد، در 8 سال اخیر جریان مدعی اصلاحات اکثریت مطلق دولت روحانی را در اختیار گرفت اما هر وقت درباره گزارش عملکرد و کارنامه دولت روحانی سؤال می‌شد، طیف مدعی اصلاحات با فرافکنی در پی شانه خالی کردن از پاسخگویی بود. آقای روحانی پیش از هر چیز باید درباره کارنامه 8 ساله خود صادقانه به افکارعمومی پاسخگو باشد.
نتیجه اعتماد مردم به اصلاح‌­طلبان: افزایش 77درصدی قیمت خانه
روزنامه شرق در شماره دیروز خود در گزارشی بار دیگر به اما و اگر پیرامون سخنان رئیس‌جمهور منتخب پرداخت. این روزنامه که سابقه بزک کردن روزهای پسابرجامی را در کارنامه خود دارد چنانکه پیش از این تمام قد در برابر مجلس یازدهم ایستاد، اکنون گویا خیال دارد پیش از آغاز دولت جدید به ترویج ناامیدی بپردازد.
در گزارش شرق آمده: «پیش از پرداختن به وعده انتخاباتی نامزد پیروز[رئیسی]، به آمار رسمی سری بزنیم و ببینیم وضعیت مسکن و اجاره به‌طور متوسط چگونه است. بر‌اساس اعلام بانک مرکزی، در اردیبهشت سال جاری متوسط قیمت یک مترمربع مسکن در شهر تهران ۲۸‌میلیون ‌و ۸۰۰ هزار تومان بوده است که نسبت ‌به ماه قبل ۱.۸ درصد کاهش و معادل ۶۹.۷ درصد افزایش را نسبت به سال قبل از آن نشان می‌دهد.» در ادامه این گزارش آمده: «گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که ازسوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در اردیبهشت متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده ازطریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران، ۲۸‌میلیون‌و ۸۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل، به ترتیب ۱.۸ درصد کاهش و ۶۹.۷ درصد افزایش دارد. علاوه‌بر‌این، تعداد معاملات انجام‌شده در این ماه، معادل ۳.۹ هزار فقره بود که نسبت‌به ماه مشابه سال قبل ۶۵.۲ درصد کاهش و در‌مقایسه‌با ماه قبل ۸۸.۱ افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا، حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت، با سهم ۳۵.۷ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. این در حالی است که در میان مناطق ۲۲‌گانه شهر تهران، بیشترین قیمت هر متر خانه ۶۰‌ میلیون ‌و ۲۱۰ هزار تومان در منطقه یک و کمترین آن با ۱۱‌میلیون‌و ۹۷۰ هزار تومان در منطقه ۱۸ بوده است که هر‌یک از آنها با افزایش ۷۷.۶‌درصدی در منطقه یک و ۵۲.۶‌ درصدی در منطقه ۱۸ مواجه شده‌اند.»
نتایج دولت اصلاح‌­طلبان را به آقای «نگران برای ایران» نشان بدهید
روزنامه طیف موسوم به اصلاح‌طلب دقیقا با ذکر این آمار تاسف بار، به گویاترین زبان نتیجه اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان را شرح داده است. نکته دیگر اینکه عباس آخوندی چند روز قبل در همین روزنامه شرق یادداشتی را پیرامون انتخابات منتشر کرده بود. او در این یادداشت گفته بود که برای ایران نگران است! آخوندی حدود 6 سال نخست از دولت تدبیر و امید را در پست وزارت راه و شهر‌سازی گذراند و در پایان مسئولیت خود به این موضوع که حتی یک خانه هم نساخته افتخار کرد.
بهتر بود روزنامه شرق این گزارش را همان روزی که یادداشت آخوندی منتشر شد و در ستونی در برابر همان یادداشت منتشر می‌کرد.