kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۸
گفتنی است ...

از پلاسکو تا فلوریدا ساختمان‌ها در آمریکا نمی‌ریزند؟!

پنجشنبه گذشته حادثه‌ای مهیب در یک شهر توریستی در فلوریدای آمریکا به وقوع پیوست که به چالشی اساسی برای دولتمردان و مدیران شهری در این کشور تبدیل شد.

 


ریزش ساختمانی 12 طبقه با بیش از 100 واحد مسکونی منجر به تخریب 55 واحد و مفقود شدن بیش از 150 نفر از ساکنین این ساختمان شد. در حالی‌که بنابر اعلام رسانه‌های آمریکایی قرار بود یک شرکت تعمیرات این ساختمان فرسوده را انجام دهد، ناگهان ریزش آن به دردسری عظیم برای مدیران شهری در آمریکا تبدیل شد.
در شرایطی که مقامات دولتی و مدیران شهری در جریان وضعیت بحرانی این ساختمان شهر «سرفساید» بودند وقوع چنین حادثه‌ای با این حجم از مفقودین و صدمات، نکات مبهم فراوانی را درباره توانایی واقعی و نه ادعایی و بزک شده مدیریت غربی مطرح می‌کند.
جالب آنجاست که شهردار این شهر در پاسخ به سؤال مجری سی بی‌اس درباره علت ریزش این ساختمان گفت: ساختمان‌ها در آمریکا نمی‌ریزند و چنین اتفاقی در کشور‌های جهان سوم رخ می‌دهد. این ادعاهای افسانه‌ای درباره صنعت ساختمان‌‌سازی غربی، توانایی صنعتی و تحقیر کشورهای در حال توسعه در حالی مطرح می‌شود که با گذشت چند روز از این حادثه و با وجود پیشرفته‌ترین تجهیزات آوار‌برداری و جست‌وجوی موجود زنده، تاکنون موفق به آوار‌برداری کامل و پیدا کردن مفقودین نشده‌اند.
گفتنی است در حالی با گذشت چند روز از این اتفاق در آمریکا همچنان عملیات جست‌وجوی مفقودان به کندی پیش می‌رود که در اتفاق تاسف‌برانگیز آتش‌سوزی و ریزش ساختمان قدیمی پلاسکو در تهران در سال 95 که بعد از سه ساعت آتش‌سوزی و در حالی‌که تعدادی از آتش نشانان فداکار بعد از تخلیه این ساختمان بلند مرتبه مشغول مهار آتش بودند رخ داد، وقتی عملیات خاک برداری و جست‌وجوی مفقودین احتمالی چندین روز به طول انجامید شاهد عقده‌گشایی‌های سیاسی و پمپاژ تحقیر توان داخلی توسط برخی رسانه‌های داخلی و همنوا شدن آنها و برخی سلبریتی‌ها با رسانه‌های غربی و معاند در این ماجرا بودیم. اما همین افراد و رسانه‌ها اکنون که در کشور پرمدعای آمریکا اتفاق ناخوشایند مشابهی رخ داده است و شواهد خبر از نبودن توان و انسجام کافی برای پایان عملیات آوار‌برداری و مشخص شدن وضعیت مفقودین این حادثه دارد، ظاهرا نظری درباره توان مدیریت غربی و آمریکایی در یافتن مفقودان حادثه فلوریدا ندارند! گویا برای این افراد وظیفه‌ای تعریف شده که جز تحقیر توان داخلی و بزک توان غربی‌ها وظیفه دیگری ندارند.