kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۵۵۸
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴

ادامۀ سقوط مناطق افغانستان /5 شهر دیگر این کشور به دست طالبان افتاد

 

عناصر گروه طالبان پنج شهرستان جدید دیگر را در افغانستان به اشغال در آورد. همزمان، رئیس‌شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان اعلام کرد که طالبان با جنگ نمی‌تواند به اهداف خود دست یابد.
بر اساس اعلام مقامات محلی افغانستان، شهرستان‌های «سید‌آباد» و «چک» در استان «میدان‌وردک»، و منطقۀ «رستاق» در استان « تخار»، به اشغال طالبان در آمد. محمدسردار بختیاری، معاون شورای استانی میدان‌وردک، ضمن اعلام خبر فوق، افزود که به‌دنبال سقوط شهرستان سیدآباد، بزرگراهی که شهر «غزنی» را به شهر «میدان‌شهر»، مرکز میدان‌وردک، وصل می‌کرد، تحت کنترل طالبان در آمد، البته، به‌استثنای منطقه «دشت‌توپ»، که همچنان در کنترل نیروهای دولتی است. در استان راهبردی« قندهار» هم عناصر طالبان توانستند دو شهرستان را اشغال کنند. نام این دو شهرستان ذکر نشده است. خود طالبان نیز مدعی تسلط بر شهرستان «خاکریز» در استان قندهار شده است، اما منابع محلی سقوط این شهرستان به‌دست طالبان را تأیید نکرده‌اند.
آوارگی هزاران نفر
از شمال افغانستان خبر رسید که با افزایش جنگ و‌گریز میان طالبان و نیروهای دولتی، حدود ۵۰۰۰ خانواده خانه‌های خود را در شمال «قندوز» ترک کردند و‌گریختند. «غلام سخی رسولی»، مدیر اداره امور پناهندگان و بازگشت، گفت که از مجموع این آوارگان، حدود ۲۰۰۰ خانواده‌ به کابل و سایر استان‌ها فرار کرده‌اند. بسیاری از خانواده‌ها به مدارس پناه بردند و مسئولین در تهیه مواد غذایی و سایر وسایل ضروری برای کمک‌رسانی به آنها، با مشکل رو‌به‌رو هستند. رسولی افزود، ۸۰۰۰ خانواده دیگر نیز از ماه گذشته و به دنبال درگیری‌های پراکنده بین طالبانِ و نیروهای دولتی در سراسر استان قندوز آواره شده‌اند.
عبدالله: طالبان پیروز نخواهد شد
«عبدالله عبدالله» رئیس‌شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، با اشاره به اینکه اگر طالبان اقدام نظامی را در پیش بگیرد‌، این رویکرد برایش یاس به بار خواهد آورد، تاکید کرد این گروه از راه جنگ پیروز نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری فارس، عبدالله افزود، گروه طالبان در مقابل مردم و جمهوری اسلامی(افغانستان) قرار گرفته است.وی تصریح کرد: اگر طالبان خواسته باشد که برنامه نظامی را پیش ببرد، فقط بر درد و رنج مردم افغانستان می‌افزاید. عبدالله خاطرنشان کرد‌، فرزندان مردم در صفوف نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان حضور دارند و از دستاورد‌های کسب شده، دفاع خواهند کرد. این سیاستمدار ارشد افغان افزود که با خروج نیروهای بین‌المللی، شاید برخی از مناطق میان نیروهای امنیتی و گروه طالبان دست به دست شود‌، اما این گروه قطعاً از طریق زور پیروز یا بر افغانستان حاکم نخواهد شد. وی با اشاره به زمان حاکمیت طالبان گفت که این گروه زمانی ۹۰ درصد خاک افغانستان را در کنترل داشت، اما نتوانست مشکل کشور را حل کنند و اگر هنوز هم راه جنگ را انتخاب کند، به نتیجه دست نخواهد یافت.