kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۸۱
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
در مراسم بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی

ابرپروژه تعاملی قوه قضائیه و ناجا افتتاح شد

آیین بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و ده‌ها طرح‌های عمرانی دستگاه قضایی با حضور رئیس‌قوه قضائیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری میزان، رئیس‌قوه قضائیه در جریان این مراسم با تقدیر از تمام دست‌اندرکاران جهش و تحول فناورانه در دستگاه قضایی بیان داشت: تحول به معنای آن است که وضعیت موجود شناسایی شده و نسبت به ترسیم وضعیت مطلوب اقدام صورت گیرد و فاصله بین این دو وضعیت را تا حد ممکن کم کنیم تا دسترسی مردم به عدالت تسهیل شود. آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، مهم‌ترین اثر تحول فناورانه در قوه قضائیه را تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت دانست و افزود: در نتیجه افتتاح و عملیاتی شدن پروژه‌های فناورانه در دستگاه قضایی به میزان چهار میلیون مراجعه به دادگستری‌ها کاسته شده است و این امر علاوه‌بر تسهیل و تسریع دسترسی مردم به عدالت سبب حفظ کرامت آنها نیز می‌گردد و این امر از محوری‌ترین اهداف حرکت به سمت قوه قضائیه هوشمند است.
اجرای سریع احکام با افزایش تعامل الکترونیک
رئیسی خاطرنشان کرد: تعامل الکترونیک میان دستگاه قضا و سایر دستگاه‌ها به اجرای سریع احکام کمک کرده و دسترسی قضات را به وضعیت افراد تسهیل می‌کند که این امر موجب افزایش رضایتمندی مردم خواهد بود.
حذف 2 میلیونی مراجعات برای گرفتن استعلامات
وی با اشاره به حذف دو میلیون از مراجعات به دستگاه‌های مختلف برای گرفتن استعلامات عنوان کرد: کاهش این تعداد مراجعه از برکات تلاشی است که انجام شده و زحمات همکاران عزیز در این زمینه جای تقدیر دارد.
رضایت ۷۰ درصد مردم از سرعت گرفتن فرآیند‌های قضایی
رئیس‌دستگاه قضا با تأکید بر لزوم اظهار نظر مردم نسبت به دستگاه‌ها و نسبت به رفتار قاضی و کارمند گفت: عزیزان اعلام کردند که سه میلیون از جامعه آماری مراجعه کنندگان نسبت به عملکرد قضات و کارمندان دستگاه قضایی نظر دادند و قریب به ۷۰ درصد نیز اعلام رضایت کردند. اینکه خودمان بخواهیم نظر دهیم که چکار کردیم به نظر من با اهمیت نیست، مهم آن است که خود مردم و کسانی که به دادگستری‌ها مراجعه می‌کنند بگویند که قاضی، کارمند و نیرویی که با آنها ارتباط برقرار کرد آیا واقعا کار را درست انجام داد یا کار را با بروکراسی اداری و پیچیدگی‌هایی که موجب نارضایتی‌هایی شد دنبال کرد.
انتقال زندان‌ها از کالبد‌های شهری
رئیسی با اشاره به موضوع انتقال زندان‌ها از کالبد‌های شهری بیان داشت: انتقال زندان‌ها از کالبد‌های شهری امری است که در زمره تاکیدات قانون گذار است و ما نیز به عنوان مجری قانون در این راستا اقدام کردیم و باید باز هم تلاش بیشتری کنیم تا هر چه می‌شود زندان‌ها را از کالبد شهری خارج کرده و در حاشیه شهر‌ها قرار دهیم؛ اقدامی که در این راستا در استان ایلام صورت گرفته است قابل تقدیر می‌باشد.
افتتاح ابرپروژه تعاملی قوه قضائیه و ناجا
رئیس‌مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه نیز در این مراسم با اشاره به افتتاح «ابرپروژه ارتباط تمام الکترونیکی قوه قضائیه با ناجا» گفت: سالانه میلیون‌ها مکاتبه میان قوه قضائیه و ناجا رد و بدل می‌شود که از امروز تمامی این مکاتبات به صورت آنلاین و برخط صورت می‌گیرد. از این به بعد اگر مردم به کلانتری‌ها مراجعه کنند دیگر برای گرفتن دستور قضایی و تشکیل پرونده به دستگاه قضایی فرستاده نمی‌شوند و همانجا در سیستم همه اقدامات لازم انجام می‌شود. این اقدام قبلا در ۲۰ استان به صورت آزمایشی اجرا می‌شد و از امروز در سراسر کشور شاهد ارتباط برخط و آنلاین میان مکاتبات ناجا و قوه قضائیه خواهیم بود.
عیسی زارع پور افزود: بر روی این زیرساخت ارتباطی برای اولین بار امکان اجرای الکترونیکی ماده ۳۷ قانون آیین دادرسی کیفری فراهم شده است که بر این اساس شکواییه اشخاص در کلانتری‌های سراسر کشور به صورت الکترونیکی ثبت و به صورت برخط برای اخذ دستورات قضایی به دادسرای مربوطه ارسال می‌شود. این اقدام مهم می‌تواند گام بسیار بزرگی برای کاهش اطاله در دعاوی کیفری باشد.
بهره‌برداری از ۵۷ پروژه عمرانی مرتبط
با دستگا قضایی
معاون مالی و پشتیبانی قوه قضائیه در مراسم بهره‌برداری از دستاورد‌های جدید فناوری اطلاعات و طرح‌های عمرانی قوه قضائیه، گفت: امروز در سراسر کشور ۵۷ پروژه عمرانی با زیربنای ۸۲ هزار متر مربع که با اعتبار ۳۲۲ میلیارد تومان ساخته شده‌اند به بهره‌برداری رسیدند.
محمدحسین فروزانمهر افزود: فاز اول زندان مرکزی ایلام، مرکز آموزشی تشخیص آزمایشگاهی پزشکی قانونی یزد، ساختمان دادسرا و دادگاه انقلاب شهرستان‌های سمنان و زنجان، از جمله پروژه‌های عمرانی هستند که امروز افتتاح شدند.