kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
رئیس‌سازمان بازرسی با اشاره به تشکیل پرونده ترک فعل در حوزه مسکن:

پیش‌بینی قانون باز‌سازی سالی 10 درصد از بافت فرسوده است، مجموع باز‌سازی در 8 سال اخیر 8 درصد

رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور گفت: مجموعا 70 مورد گزارش درباره ترک فعل تهیه کردیم که برخی از آنها مربوط به استان‌ها و برخی دیگر مربوط به تهران است.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان در نشست خبری دیروز به مناسبت هفته قوه قضائیه در پاسخ به این سؤال خبرنگار روزنامه کیهان که «مهم‌ترین مصادیق ترک فعل که در یکسال گذشته مورد بررسی سازمان بازرسی کل کشور قرار گرفته است چه مواردی هستند؟» اظهارداشت: ما مجموعا 70 مورد گزارش درباره ترک فعل تهیه کردیم که برخی از آنها مربوط به استان‌ها و برخی دیگر مربوط به مرکز (تهران) است. یکی از این موارد مربوط به ترک فعل مسئولین شرکت آب منطقه‌ای البرز درباره انحراف از مصوبات قانونی درخصوص عدم صدور مجوز برای واحدهای آلاینده در حوزه آبریز منابع تامین آب شرب تهران است که مورد پیگیری قرار گرفت و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شدند.
درویشیان افزود: مورد دیگر درباره خلع ید و رفع تصرف از اراضی پارک جنگلی ارومیه در آذربایجان غربی است که پیگیری نشده بود که با ورود سازمان بازرسی این اقدام صورت گرفت. همچنین درباره تغییر کاربری‌های غیرمجاز در استان بوشهر که با پیگیری‌های صورت گرفته بیش از 300 مورد در سال گذشته با همکاری دادستانی استان
تخریب شد.
وی ادامه داد: در استان تهران ترک فعل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای درباره عدم حفظ محورهای شریان‌های مواصلاتی استان مورد بررسی قرار گرفت که با پیگیری‌های صورت گرفته 113 مورد به ارزش 79 میلیارد تومان آزاد ‌سازی شد. همچنین ترک فعل برخی از مسئولین آب و فاضلاب استان تهران درخصوص قصور نسبت به ورود فاضلاب به رودخانه جاجرود که با پیگیری انجام شده موجب اصلاح فرآیند و جلوگیری از ورود فاضلاب شد.
تشکیل پرونده ترک فعل در حوزه مسکن
رئیس‌سازمان بازرسی گفت: مورد دیگر تشکیل پرونده درخصوص ترک فعل مسکن است که در حال بررسی است و به زودی نتایج بررسی‌ها و گزارش‌ها اعلام خواهد شد. در این باره در اجرای قوانین مرتبط با بافت فرسوده کوتاهی‌هایی انجام شده است و این در شرایطی است که در قانون پیش‌بینی شده است که سالی 10درصد از بافت فرسوده باز‌سازی شود با این حال مجموع باز‌سازی انجام شده در 8 سال اخیر حدود 8 درصد بوده است. مورد دیگر مربوط به سامانه مسکن است که با پیگیری‌های انجام شده در ماه‌های اخیر راه‌اندازی شد.
حمایت سازمان بازرسی
از تولید و اقتصاد
همچنین به گزارش ایرنا، درویشیان در ادامه نشست خبری درباره آمار اقدامات سازمان بازرسی گفت: ٢۵ درصد برنامه‌های سال جاری سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حمایت از تولید و اقتصاد است.
حمایت از تولید مرغ لاین
وی با اشاره به تولید «مرغ لاین» اظهارداشت: علیرغم اینکه فناوری این کار را داشتیم، اما استفاده از آن مورد غفلت قرار گرفته بود؛ اکنون در مدار تولید قرار گرفته و اگر دولت حمایت جدی‌تری از این موضوع داشته باشد شاید بتوانیم در سال جاری به خودکفایی برسیم که موجب کاهش خروج ارز از کشور با میزان یک میلیارد دلار می‌شود.
علت قطعی برق در حال بررسی است
رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات این سازمان درباره قطعی برق گفت: پس از ماموریت رئیس‌قوه قضائیه به سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور این موضوع را بررسی کردیم و بازرسی فوق‌العاده‌ای هم با همکاری دادستانی انجام دادیم و همکاران ما در وزارت نیرو درحال بررسی موضوع هستند. درویشیان افزود: یکی ‌از موضوعاتی که باعث قطعی برق شد این بود که به موجب قانون سالانه پنج هزار مگابایت باید به تولید برق اضافه شود اما اکنون کمتر از ۵۰ درصد این موضوع اجرایی شده و وزیر نیرو هم علت آن را کمبود بودجه و تخصیص اعتبار اعلام کرده است. وی، فقدان جذابیت سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر، کاهش بارندگی در سال‌های اخیر، گرمی هوا، تولید رمز ارزها را از دیگر علل قطعی برقی اعلام کرد.
رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور گفت: حدود دو هزار مگابات برق برای تولید رمز ارزها استفاده می‌شود و حدود ۳۰۰ مگابات رمز ارز مجوز دارند و بقیه غیرمجاز است که رئیس‌جمهوری دستور ممنوعیت استخراج رمز ارزها را در همین راستا صادر کرد.
ظرفیت تولید نهاده‌های دامی در کشور
بسیار بیشتر است
درویشیان در پاسخ به سؤالی درباره تامین کالاهای اساسی و اقدامات سازمان بازرسی در این حوزه گفت: معتقدیم ظرفیت تولیدی کشور در حوزه نهاده‌های دامی بسیار بیشتر است و البته توزیع این نهاده‌های دامی اهمیت بیشتری دارد زیرا گله‌مندی بسیاری در این حوزه وجود دارد. وی ادامه داد: هشدارهای متعددی در حوزه نهاده‌های دامی به مسئولان کشور داده‌ایم این موضوع اهمیت بسزایی دارد و با جدیت آن را دنبال می‌کنیم.
بازگشت بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار
با اقدامات سازمان بازرسی
رئیس‌سازمان بازرسی درباره اثربخشی اقدامات این سازمان گفت: در سال ۹۹ در مجموع اقدامات رقم‌های قابل توجه ریالی، ارزی و هم در رابطه با اراضی که از تصرف آنها جلوگیری شد و به بیت‌المال بازگشت، وجوه برگشت شده به بیت‌المال یا در مناقصه‌ها و قراردادهایی که با پیمانکاران بسته شده پس از بررسی همکاران ما کاهش و به بیت‌المال بازگشت داده شده است.
درویشیان افزود: بالغ بر ۲۰۲ میلیون یورو پیشگیری و یا برگشت شده، بالغ بر ۹۰۰ میلیون دلار برگشت شده، ریالی آن حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان اثربخشی اقدامات همکاران ما در رابطه با وصول، استرداد وجوه، جلوگیری از پرداخت و جلوگیری از تضییع اموال بیت‌المال، جلوگیری از فرار مالیاتی، جلوگیری از قاچاق، اصلاح و فسخ قرارداد، لغو یا تجدید برخی مناقصات و مزایده‌ها و تسریع در وصول مطالبات و اصلاح برخی از حساب‌ها برخی از عناوین اثربخشی‌هایی است که ما به ازای مالی و ارزی دارد.
ورود به موضوع کیفیت و نحوه توزیع خودرو
وی در پاسخ به سؤالی درباره ورود این سازمان در موضوع پیش‌فروش خودروها گفت: مسئله خودرو ملی است و در مقاطع مختلف همکاران ما نسبت به کیفیت و نحوه توزیع خودرو ورود کردند؛ در دوره‌ای شورای رقابت قیمت‌هایی را اعلام کرد اما بررسی‌های ما حاکی از این بود که اطلاعات شورای رقابت درست نبوده و از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کردیم و همواره موضوع کیفیت خودرو مورد توجه ما بوده است.
شتاب بورس منطقی نبود
رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره مشکلات حوزه بورس بیان داشت: حسب وظیفه قانونی که داشتیم هشدارهای لازم را به مسئولان ذی ربط و وزیر اقتصاد و رئیس‌سازمان بورس دادیم و گفتیم دولتی‌ها نباید مردم را برای حضور در بورس ترغیب می‌کردند، زیرا مردم اعتماد کردند. درویشیان ادامه داد: از ابتدا تذکر دادیم که شتاب بورس منطقی نیست و در هشت ماه ۴۷۸ درصد رشد داشت. وی افزود: طرحی را مشخص کردیم و امیدواریم این طرح در دولت مردمی مورد توجه قرار گیرد. در سال‌های گذشته تسهیلاتی به کارگزاری‌های بورسی دادند، اما این موضوع خلاف قانون بوده است.
اقدامات سازمان بازرسی
در سیل خوزستان
رئیس‌سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سؤالی درباره اقدامات سازمان بازرسی درباره اقدامات این سازمان در ماجرای سیل خوزستان گفت: درباره سیل خوزستان اقدامات وسیعی انجام شد و شهردار اهواز، رئیس‌آب و فاضلاب اهواز و تعدادی دیگر از مسئولان مورد تعقیب قرار گرفتند.
درویشیان ادامه داد: یکی از مسائلی که درباره خوزستان به جد پیگیری شد پرداخت سهم آلایندگی شرکت‌های نفت و گاز به استان بود که باید به استان برمی‌گشت و با وزارت نفت انجام شد.
وی اظهار داشت: درباره جمع‌آوری آب‌های سطحی که عامل سیل بود پیشنهادهای اصلاحی به وزارت نیرو و مراجع استانی دادیم و بر مطالعه ایجاد شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی تأکید کردیم. همچنین درباره استاندار سابق خوزستان نیز گزارشی تهیه کردیم.