kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳
رئیس ‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور:

۵۳ میلیون هکتار از اراضی و املاک کشور سال گذشته صاحب سند کاداستری شدند

رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در یک سال اخیر، ۵۳ میلیون هکتار از اراضی و املاک کشور ثبت و صاحب سند کاداستری شدند که این آمار، پنج برابر چهاردهه گذشته است.

به گزارش خبرگزاری میزان، ذبیح‌اله خداییان در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه، با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال گذشته گفت: در سال ۹۹، قریب به ۱۰۵ میلیون خدمت در حوزه‌های مختلف توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به مردم ارائه شد که از این میزان، ۹۹ درصد خدمات بصورت الکترونیکی بوده است.
خداییان افزود: در یک سال اخیر، ۵۳ میلیون هکتار از اراضی و املاک کشور ثبت و صاحب سند کاداستری شدند که این آمار، پنج برابر چهار دهه گذشته است.
وی ادامه داد: تا ابتدای سال ۹۸ بالغ بر ۱۱ میلیون هکتار از اراضی دارای سند کاداستر شده بود، اما فقط در یکسال گذشته بالغ بر ۵۳ میلیون هکتار از اراضی تثبیت و صاحب سند کاداستری شدند.
تثبیت ۶۴ میلیون هکتار از اراضی و املاک دولتی و مردمی در نظام کاداستر
رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: تاکنون ۶۴ میلیون هکتار از اراضی و املاک دولتی و مردمی در نظام کاداستر تثبیت شدند و پیش‌بینی ما آن است که ظرف دو الی سه سال آیند همه اراضی کشور تثبیت و دارای سند کاداستری شود.
خداییان گفت: به موجب قراردادی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور منعقد کرده است مقرر شده در ظرف یکسال از کلیه اراضی کشور عکس‌برداری هوایی شود و این امر در زمره وظایف دستگاه‌های متولی بود که طی سال‌های گذشته انجام نشده است؛ همچنین حدود ۴۰ دستگاه ثابت ماهواره‌ای و ۱۲۲ دستگاه گیرنده سیار جهت پوشش ماهواره‌ای اراضی کشور تهیه شده است.
وی اظهارداشت: در سالی که گذشت ۴۱ هزار سند مالکیتی کاداستری برای اراضی ملی و منابع طبیعی کشور صادر کردیم و نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن شاهد رشد ۷ برابر بودیم.
رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان داشت: همچنین در طی یک‌سال اخیر ۱۱۲ هزار سند مالکیت برای وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی صادر شد که رشد ۱۴۳ درصدی داشت و ۲۱ هزار سند مالکیت کاداستری نیز برای موسسات غیردولتی صادر شد که این بخش نیز با رشد ۴۵ درصدی همراه بود. برای اراضی موقوفه نیز ۲۰ هزار سند کاداستری صادر کردیم که بیانگر ۳۲ درصد رشد می‌باشد؛ همچنین برای اراضی کشاورزی ۱۴ هزار سند مالکیت کاداستری طی یکسال گذشته صادر شده است.
وصول ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها
در یکسال گذشته توسط سازمان ثبت
خداییان در ادامه با بیان اینکه اجرای اسناد رسمی لازم‌الاجرا بر عهده سازمان ثبت اسناد و املاک می‌باشد، گفت: در سال گذشته ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل‌تر از آن رشد ۴ و نیم برابری داشت؛ وارده پرونده‌ها به بخش اجرایی سازمان ثبت طی یک‌سال اخیر ۳۶۸ هزار پرونده و میزان مختومه ۷۴۰ هزار فقره بود که نشان دهنده کاسته شدن ۴۰۰ هزار فقره از پرونده‌ها هست.
وی با اشاره به میزان وصول مطالبات معوق بانک‌ها، گفت: در یک‌سال گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان توسط واحد‌های اجرایی سازمان ثبت وصول شدند که رشد ۱۴۳ درصدی و ۲ و نیم برابری داشت.
افتتاح ۲۰ سامانه الکترونیکی در سازمان ثبت
و جلوگیری از حدود ۵۰ میلیون تردد
به گفته رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، طی یک سال اخیر، ۲۰ سامانه الکترونیکی در سازمان افتتاح شد که سامانه استعلام مابین سازمان ثبت و سایر سازمان‌ها نظیر سازمان جنگل‌ها، سازمان مراتع و... از جمله این سامانه‌ها است و به موجب این امر، از حدود ۵۰ میلیون تردد، جلوگیری به عمل آورد.
گفتنی است، در جریان نشست دیروز رئیس‌سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از ۸ سامانه الکترونیکی رونمایی شد که یکی از این سامانه‌ها، درگاه الکترونیکی است که به موجب آن، شخص می‌تواند تمام امور ثبتی خود از جمله احراز صلاحیت سند مالکیت و طرح دعوی و شکایت از فرآیند‌های ثبتی و... را بصورت الکترونیکی انجام دهد.