kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۷۲
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۲
واکنش نمایندگان مجلس به فرافکنی جدید رئیس‌جمهور در ناکامی‌ رفع تحریم‌ها

آقای روحانی! آدرس غلط ندهید مانع رفع تحریم خوش‌خیالی شماست نه مجلس

روحانی در واپسین روزهای دولتش و در حالی که بارها وعده برداشته شدن تحریم‌ها را در همین روزها داده بود حالا می‌گوید: «اگر بروکراسی پارلمانی نبود، تحریم تمام شده بود»، موضوعی که با واکنش نمایندگان مردم در خانه ملت مواجه شده است.

ابراهیم عزیزی نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهارنظر روحانی مبنی بر اینکه بروکراسی پارلمانی مانع رفع تحریم‌ها شده است را خلاف واقع و در ادامه گزارش‌هایی دانست که دولت در سال‌های اخیر بدون توجه به واقعیات به مردم داده است.
این نماینده مجلس یادآور شد: همچنان که دولت و شخص آقای روحانی در طول این سال‌ها با نادیده گرفتن واقعیت درون ایران بیشتر با نظام سلطه همراهی کرده است این‌بار نیز می‌بینیم که چون پاسخ قانع‌کننده‌ای به مردم ندارند فرار به جلو می‌کنند.
نماینده مردم شیراز تأکید کرد: دولت بر اساس وعده‌هایی که داده و مذاکراتی که انجام داده باید پاسخگوی مردم باشد و حالا چون در پایان هشت سال عمر خود کارنامه‌ای خالی دارد می‌خواهد به دور از واقع بینی مقصر را نهاد دیگری جلوه دهد.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: الان زمانی است که دولت روحانی باید بگوید در هشت سال گذشته چه کرده است اما دستانش خالی است و لذا آنچه مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور تحلیل مبتنی بر واقعیت نیست بلکه نوعی فرافکنی و فرار به جلو تلقی می‌شود.
عزیزی همچنین با‌ اشاره به تصویب قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: این قانون برای حفظ عزت و عظمت ملت ایران تصویب شد و می‌توانست در صورت اجرای درست به نفع ملت ایران استفاده شود.
وی اضافه کرد: این قانون در صورت اجرای صحیح منافع ملی کشور را تامین می‌کرد اما متأسفانه مجری قانون مجموعه دولت و وزارت امور خارجه بود که نتوانست در مقام اجرا به‌درستی آن را اعمال کند.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: متأسفانه اصرار آقای روحانی از ابتدا به حرکت بر خلاف این قانون بوده و همچنان بر عدم اجرای آن اصرار دارد.
نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نسبت دادن عدم لغو تحریم‌ها به بروکراسی پارلمانی را فرافکنی از سوی روحانی تلقی کرد و گفت: اگر این ادعا واقعیت دارد، آقای روحانی چرا در یک سال گذشته حتی یک‌بار هم برای رفع این مشکل به مجلس نیامد؟
مانع اصلی رفع تحریم خوش‌خیالی
و ساده‌انگاری دولت است
همچنین عباس مقتدایی، نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز در گفت‌و‌گویی درباره این اظهارنظر رئیس‌جمهور که بروکراسی پارلمانی را مانع لغو تحریم‌ها تلقی کرده، گفت: آنچه امروز آقای روحانی مطرح می‌کند بیان بخشی از ناکامی‌های دولت است؛ این دولت و شخص آقای روحانی تصور می‌‌کردند که بتوانند بسیار ساده‌تر به توافق دست یابد و مذاکرات را بسیار ساده می‌دانستند و فکر می‌کردند می‌توانند به زودی و به راحتی از پس آن برآیند اما گمان نمی‌کردند که مذاکرات این‌گونه پیچیده باشد.
مقتدایی اضافه کرد: زمانی که منتقدان از این روندها انتقاد می‌کردند، مورد هجمه دولت مردان قرار می‌گرفتند اما امروز مشخص شد که کار آن‌طور که آقای روحانی احساس می‌کرد نبوده است؛ آقای روحانی در یک ماه و ۱۰۰ روز که هیچ بلکه در ۱۰۰۰ روز هم نتوانست کاری که وعده آن را داده بود و تخیل آن را ابراز می‌کرد عملی کند و البته این به معنای آن نیست که آقای روحانی تلاش نکردند بلکه آقای روحانی تلاش کرد اما واقعیت این است که صحنه بین‌المللی و میزان خصومت غربی‌ها با نظام اسلامی را متوجه نبودند.
حتی یک‌ بار به مجلس نیامدند
از بروکراسی پارلمانی گلایه دارند!
وی ادعای روحانی مبنی بر ممانعت سازوکارهای پارلمانی در برداشته شدن تحریم‌ها را فرافکنی تلقی کرد و گفت: فرافکنی یعنی عدم انجام کار را به گردن دیگری بیندازند؛ اگر واقعیت این است که آقای روحانی معتقدند سازوکارهای پارلمان اجازه نداد تا این کار انجام شود آیا مجلس نهم و مجلس دهم که آن‌قدر با ایشان همراه بودند نگذاشتند کار انجام شود؟ و یا مجلس یازدهم که می‌خواستند این همه امتیازدهی به دشمنان را که باب شده بود و گویی به نوعی به رسم و رسومات تبدیل شده بود که مدام امتیاز دهیم و هیچ امتیازی نگیریم و مشی رئیس‌جمهور بوده را متوقف کند؟
نایب‌رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: آقای روحانی در واپسین روزهای عمر دولت خود بالاخره باید موضوع را به گردن کسی بیندازد.
وی افزود: ایشان می‌فرماید که موضوع بروکراسی مجلس سبب این کار شده است؛ سؤال اینجاست که اگر این‌گونه است بوده آیا آقای رئیس‌جمهور در یک سال گذشته به مجلس آمدند تا این مشکل حل شود؟ من می‌گویم حتی یک‌ بار هم ایشان در مجلس حضور پیدا نکردند و این نشان می‌دهد که آقای رئیس‌جمهور یا خیلی دانا هستند و یا بر خلاف تخیلاتی که فکر می‌کنند مجلس را می‌شناسند، اتفاقاً مجلس را نشناخته‌اند و ظرفیت و واقعیت‌های مجلس را متوجه نشده‌اند.
این نماینده مجلس تأکید کرد: جای تعجب است رئیس‌جمهوری که در یک سال عمر مجلس یازدهم حتی یک‌بار به مجلس نیامده و حتی یک‌ بار لایحه‌ای را در این خصوص به مجلس ارسال نکرده است؛ چگونه می‌تواند مدعی شود که مقصر مجلس بوده است. حتی اگر این جمله آقای رئیس‌جمهور را بپذیریم مقصر اصلی ایشان است که وارد مذاکره با مجلس نشده است.
وی ادامه داد: اگر مجلس می‌تواند این تأثیرگذاری را داشته باشد، چرا رئیس‌جمهور به مجلس و مجلسیان هیچ اعتنایی نکرده؟ این اشتباه عظیم آقای رئیس‌جمهور است. اشتباه بزرگ رئیس‌جمهور ایران بود که نتوانست از ظرفیت مجلس بهره بگیرد در حالی که موضع مجلس در تصویب قانون اقدام راهبردی کمک به دولت بوده است.
مقتدایی در پاسخ به اینکه آیا تحلیل روحانی بر مبنای تصویب همین قانون بوده و آیا این قانون به درستی اجرا شده است؟ تصریح کرد: چون حرف‌های آقای رئیس‌جمهور دقیق نیست بنابراین نمی‌توان تحلیل مبتنی بر دقت و روش‌مندانه از اظهارات ایشان ارائه داد؛ آقای رئیس‌جمهور در مقاطع مختلف صحبت‌های متناقضی را مطرح کرده و نمی‌توان توقع داشت که این روزها سخنان ایشان مبتنی بر نگرش‌های عمیق و تحلیل باشد بلکه ایشان بر مبنای مباحث احساسی و در پایان دوره‌شان مطالبی را بیان می‌کند.
این نماینده مجلس گفت: باید حوصله کنیم تا دولت جدید روی کار بیاید و مبتنی بر نقشه عمیق راه و برنامه دقیق برنامه‌ها را پیش ببرد؛ طرف غربی هم باید پیام ملت ایران یعنی پیام مقاومت، ایستادگی، اقدام مبتنی بر عدم اسیر شدن در بازی سیاست و عدم مغلوب شدن در برابر فشار و تحریم‌هاست را دریافت کرده باشد. ملت ایران ثابت کرد که می‌تواند با مقاومت چیزهایی را که به دست آورد که با امتیاز دادن دولت روحانی نمی‌توانست به دست بیاورد.
اگر نظارت مجلس قبلی درست بود
کلاه برجام سر ملت نمی‌رفت
محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان و بیضاء و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در واکنش به این اظهارات روحانی می‌گوید:«اگر نظارت مجلس یا به قول جناب حقوقدان بروکراسی پارلمانی نبود امروز چه بسا کار مملکت به مبادله طلا در برابر غذا می‌کشید.» او خطاب به روحانی تأکید می‌کند: «آقای ‎روحانی فعلا چیزی که مردم بی‌صبرانه منتظر اتمامش هستند عمر دولت شماست.»
هادی بیگی‌نژاد، نماینده ملایر  و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم در توئیتی نوشت: «آقای ‎روحانی گفتند به‌خاطر بروکراسی ‎تحریم‌‌ها باقی مانده است. حتی در روزهای آخر عمر دولت هم، ایشان دست از حرف‌های غیرواقعی برنمی‌دارد.» او خطاب به روحانی نوشت: «جناب رئیس‌جمهور مستقر هشت سال گذشته و شما هنوز سر نقطه‌ اول هستید!»
همچنین عزت‌اله اکبری تالارپشتی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در توئیتی نوشت: ‏در وضعیتی که تولید ملی زیر چرخ سیاست‌ها و بروکراسی دولتی لِه شده، جناب روحانی منتقد بروکراسی پارلمانی شدند! اگر نظارت مجلس درست اعمال می‌شد، کلاه برجام بر سر ملت نمی‌رفت و تحریم‌ها دو برابر نمی‌شد.
ابراهیم عزیزی نماینده مردم شیراز و نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم به فارس گفته است: «الان زمانی است که دولت روحانی باید بگوید در هشت سال گذشته چه کرده است اما دستانش خالی است و لذا آنچه مطرح شده از سوی رئیس‌جمهور تحلیل مبتنی بر واقعیت نیست بلکه نوعی فرافکنی و فرار به جلو تلقی می‌شود.»