kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۹

کوتاه از سراسر جهان



کلمبیا
اسپوتنیک: « ایوان دوکو»، رئیس‌جمهور کلمبیا، گفت: باید اطلاع بدهم که حین فرود در شهر «کوکوتا»، هلیکوپترم هدف تیراندازی قرار گرفت. دست کم شش تیر به هلیکوپتر دوکو اصابت کرد، اما خلبان‌های با تجربه توانستند آن را با موفقیت فرود آورند. وزیران دفاع، کشور و شهردار کوکوتا نیز در هلیکوپتر رئیس‌جمهور کلمبیا حضور داشتند. در مورد هویت عاملان این تیراندازی، گزارشی نرسیده است.
سوریه
راشا تودی: «جووی هود»، مقام وزارت خارجه آمریکا، گفت که واشنگتن قصد دارد حضور نظامیان آمریکایی در شمال شرق سوریه را حفظ کند. این مقام کاخ سفید مدعی شد که هدف از حضور آمریکا در سوریه، مبارزه با گروه تروریستی داعش است.
منابع نفت و گاز سوریه در استان‌های حسکه‌، دیرالزور و رقه قرار دارند و آمریکا تاکنون این منابع را بدون اجازه دولت دمشق، استخراج و به خارج از سوریه انتقال داده است.
عراق
فارس: یک منبع امنیتی دیروز گفت‌، یک پهپاد منطقه «مصیف صلاح الدین» در نزدیکی اربیل (شمال عراق) را هدف حمله راکتی قرار‌داد. این منبع افزود، هدف از حملۀ مذکور، کنسولگری آمریکا بود. این حمله، تلفات جانی نداشت و تنها خسارت مادی بر جای گذاشت.
کره شمالی
ایسنا: یک‌اندیشکده آمریکایی اعلام کرد، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، کره شمالی مشغول توسعۀ پایگاه‌ هوایی «سانچون» است و قصد دارد از این پایگاه برای پرواز هواپیماهای سنگین‌تر و بزرگ‌تر استفاده کند. طبق اعلام این‌اندیشکده، سانچون، یک پایگاه هوایی بزرگ است و دو واحد از لشکر یکم رزم هوایی با هواپیماهای سوخوی ۲۵ و اسکادرانی مجهز به جنگنده‌های میگ ۲۹ در آنجا مستقر هستند. برخی از مدرن‌ترین و توانمندترین هواپیماهای موجود در نیروی هوایی کره شمالی، در این پایگاه حضور دارند.
بحرین
العهد: شیخ «عیسی قاسم»، رهبر شیعیان بحرین،طی بیانیه‌ای تاکید کرد‌، آمریکا با مسدود کردن سایت‌های خبری اسلامی، که روحیه مقاومت را گسترش می‌دهند، مرتکب جرم شده است.عیسی قاسم در این بیانیه‌، به اقدام آمریکا در مسدود کردن تعدادی از کانال‌ها و سایت‌های خبری اسلامی، واکنش نشان داد و تاکید کرد:
آمریکا به خاطر حمایت از رژیم‌های استبدادی منطقه و صهیونیست‌ها، مرتکب جرم می‌شود. وزارت دادگستری آمریکا اخیرا تعدادی از پایگاه‌های اینترنتی، از جمله العالم، المسیره و برخی سایت‌های عراقی را مسدود کرده است.
آمریکا
پایگاه هیل: بر اساس گزارشی در آمریکا، که از حالت طبقه بندی خارج شده است، دولت این کشور بیش از ۱۴۰ بار با «پدیده‌های هوایی ناشناس»‌، یا به طور رایج تر، «بشقاب پرنده»، برخورد داشته است. دفتر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی که برای کنگره این کشور فرستاده است، تاکید کرد، از سال 2004 تا کنون، از مجموع ۱۴۴ مورد برخورد با پدیده‌های هوایی ناشناس، تنها یک مورد با اطمینان بالا شناسایی شده که چه بوده است و بقیۀ آنها، یک راز باقی مانده‌اند.