kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۵۷
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
در واکنش به کشف دومین گور جمعی کودکان

نخست وزیر کانادا: پاپ باید در خاک کانادا عذرخواهی کند

به دنبال کشف مجدد یگ گور جمعی از یک مدرسه کاتولیک این بار با حدود 800 جسد، نخست‌وزیر کانادا برای تبرئه کشورش گفت از پاپ خواسته تا شخصاً در خاک این کشور بابت نقش کلیسای کاتولیک در مدیریت این مدارس کودکان بومی عذرخواهی کند.



سرویس خارجی-

هشتم خرداد ماه بود که در یک گور جمعی اجساد دست‌کم ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آنها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌ روزی کاتولیک در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیداو مثل یک بمب خبری خبرساز شد. کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل به دنبال انتشار این خبر از دولت کانادا و واتیکان درخواست کردند که هرچه سریع‌تر تحقیقات کاملی در این خصوص انجام دهند. اما چند روز پیش خبری دیگر جهان را تکان داد؛ یک گروه بومی دوباره خبر داد که بقایای ۷۵۱ تن دیگر که عمدتاً از کودکان بومی کانادا بودند، این بار در محوطه یک مدرسه سابق کاتولیک در استان «ساسکاچوان» کشف شده است! کانادا یکی از بزرگترین مدعیان دفاع از حقوق بشر بوده، از قدیم تا به امروز!
در واکنش به این خبر شوکه‌کننده دوم، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا در شهر «اتاوا» با هدف تبرئه کشورش، به خبرنگاران گفت: «من شخصا به صورت مستقیم با پاپ فرانسیس صحبت کردم تا تاکید کنم نه تنها عذرخواهی او حائز اهمیت است، بلکه او باید در خاک کانادا از بومیان کانادایی عذرخواهی کند. می‌دانم که رهبری کلیسای کاتولیک در حال بررسی است و بسیار فعالانه درباره آنچه گام‌های بعدی می‌تواند باشد، مشارکت دارد.» گفتنی است، او صریحاً در مورد مسئولیت دولت کانادا در این مسئله چیزی نگفته است. همچنین او در این مورد چیزی نگفت که در اوایل این ماه، پاپ فرانسیس در پی انتشار خبر کشف گورهای جمعی، از یک عذرخواهی کوتاه هم دریغ کرد و تنها گفت که کشف بقایای ۲۱۵ کودک دردناک بود...
گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این کودکان بومی در مدارس شبانه‌روزی بر اثر خودکشی، آتش‌سوزی و حوادثی مرتبط با کارهای طولانی، سخت و طاقت‌فرسا یا یخ‌زدگی در حین تلاش برای فرار از مدرسه جان خود را از دست داده‌اند.
جالب است که بدانیم: «حقوق بشر، بخش اصلی قانون کانادا محسوب می‌شود. منشور حقوق و آزادی‌های کانادا که برای سادگی چارتر نامیده می‌شود شامل اصول و ارزش‌های اساسی است که مردم کانادا، طبق آن زندگی می‌کنند. طبق این منشور از لحظه‌ای که شما به کانادا می‌رسید از حقوق بشری و آزادی‌های شما محافظت می‌شود.» اما خوب است که بدانیم این همه «زیبایی»! روی چه زمینی بنیاد گذاشته شده است؛ زمینی که گور کودکان بی‌گناهی است که بسیاری از آنان از گشنگی و مریضی زجرکش شده‌اند.
گفتنی است، سیستم مدارس شبانه‌روزی که بین سال‌های ۱۸۳۱ و ۱۹۹۶ فعالیت می‌کرد، حدود ۱۵۰ هزار کودک بومی را از خانواده‌های خود جدا و به مدارس مسکونی مسیحی عمدتاً کاتولیک آورد.
این مدارس از سوی دولت فدرال اداره می‌شدند. گزارش یک کمیسیون فدرال نشان می‌دهد که سیستم این مدارس شبانه‌روزی نسل کشی فرهنگی را برای مردم بومی کانادا وضع کرده بود.