kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۵۶
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷

22/5 سال حبس برای قاتل جرج فلوید

بالاخره دادگاه ایالت «مینه‌سو‌تا» پس از اعتراض‌های گسترده مردمی، افسر پلیسی را که «جورج فلوید»، سیاه پوست آمریکایی را زیر زانوهایش خفه کرده بود، به 22 سال و نیم حبس محکوم کرد.


جورج فلوید شهروند ۴۶ ساله سیاهپوست، اوایل خرداد سال گذشته از طریق فشردن زانو بر روی گردنش به مدت حدود ۹ دقیقه، حین بازداشت توسط «درک شاوین»، مأمور پلیس آمریکایی و چند افسر دیگر جانش را از دست داد؛ خشونتی که منجر به برگزاری یک دوره تظاهرات خشن در اعتراض به این رفتار وحشیانه پلیس شد و جنبش «جان سیاهان مهم است» سراسر آمریکای عصبانی را در بر گرفت. جالب است بدانیم که علت بازداشت «فلوید» توسط «شاوین» و همکارانش این بود آنها تصور کرده بودند، او حین خرید۲۰ دلاری تقلبی به فروشنده تحویل داده است که بعدها معلوم شد، 20 دلاری تقلبی نبوده است!
۲۵ مه ۲۰۲۰ (5 خرداد 1399) فلوید کشته شد و قاتلش حالا در تیر ماه 1400 محکوم می‌شود. به گزارش فارس، دادگاه رسیدگی به اتهام قتل درجه دو و سه توسط شاوین، حدود سه هفته به طول انجامید و در نهایت پس از امتناع او از ارائه دفاعیات در دادگاه،گناهکار شناخته شد. اعضای خانواده جورج فلوید از حکم دادگاه استقبال کرده‌اند و گفته‌اند «خشونت پلیس بالاخره مورد توجه قرار گر فته است».
گفتنی است، وکیل درک شاوین، ۴۵ ساله، ماه گذشته و در جریان دادگاه گفته بود موکلش «با نیتی صالح مرتکب اشتباه شده است» اما دادگاه این افسر سابق پلیس را به اتهام قتل درجه دو و همچنین قتل درجه سه و امریت در قتل مجرم شناخت.
به گزارش بی.بی.سی افزون بر تحمل ۲۷۰ ماه زندان، دادگاه شاوین را تحت عنوان «مجرم یغماگر» وارد فهرست دائمی دادستانی کرد و به همین علت او را تا پایان عمر از مالکیت و حمل سلاح محروم کرد. البته متن حکم دادگاه حدود ۲۲ صفحه است که هنوز به طور کامل رسانه‌ای نشده است.