kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷

دولت بایدن هم حاضر نشد برای زمان تعطیلی گوانتانامو تضمین دهد

وزیر خارجه دولت جدید آمریکا هم حاضر نشد، زمانی را برای تعطیلی زندان مخوف گوانتانامو که از زمان اوباما قرار است تعطیل شود، مشخص کند. او گفت درباره تاریخ قطعی انجام این اقدام تضمینی نمی‌دهد.

بازداشتگاه مخوف گوانتانامو زندانی نظامی است در پایگاه نیروی دریایی آمریکا در خلیج گوانتانامو (واقع در جنوب شرقی کوبا) که توسط ارتش آمریکا اجاره شده است.
در پی‌ حادثه مشکوک ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ در آمریکا و اعلام دکترین «جنگ با تروریسمِ
جرج بوش» دولت آمریکا این بازداشتگاه مخوف را در این پایگاه ایجاد کرد تا کسانی را که تشخیص می‌دهد در ارتباط با اقدامات تروریستی در نقاط مختلف جهان هستند پس از بازداشت، در آن زندانی و شکنجه کند.
پس از افشای وجود چنین شکنجه‌گاهی، فشارهای افکار عمومی باعث شد، آمریکایی‌ها قول دهند آن را
تعطیل کنند.
از زمان برآمدن «باراک اوباما» صحبت‌ها از تعطیل کردن این شکنجه‌گاه شروع شده است، اما از وعده تا عمل همواره فرسنگ‌ها فاصله بوده و این زندان مخوف همچنان پابرجا است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه دولت جدید آمریکا هم، گفته پیش‌بینی درباره زمان تعطیلی زندان گوانتانامو دشوار است.
او در پاریس ادعا کرد، فقط ۴۰ زندانی در گوانتانامو باقی مانده‌اند و هنوز درباره زندان بعدی که قرار است به آنجا منتقل شوند، تصمیمی گرفته نشده است و «تصمیم ما در این باره یعنی بستن زندان گوانتانامو قطعی است و یکی از اهداف مهم ماست اما درباره تاریخ قطعی انجام آن تضمینی نمی‌دهم»(!).
پیشتر، «زین العابدین محمد حسین»، یک مرد فلسطینی که سال‌ها در زندان گوانتانامو بازداشت بود، از آمریکا، انگلیس و شماری از کشور‌های دیگر برای نقش داشتن در برنامه سازمان سیا در بازداشت مظنونان تروریسم و شکنجه آن‌ها، شکایت کرد.
وی متذکر شد که ۱۹ سال را بدون محاکمه در این زندان سپری کرده است.
موارد مشابه دیگری مثل این مرد فلسطینی وجود دارند که پس از آزادی، افشاگری‌های تکان دهنده‌ای کرده‌اند. برخی نیز هرگز فرصت افشاگری
نیافتند!