kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۳

سه دستاورد شرکت‌های فناور آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد

سه محصول جدید فناورانه و دانش‌بنیان بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی دیروز شنبه با حضور متولی این آستان رونمایی شد و نمایشگاه دستاوردهای فناورانه و دانش‌بنیان آستان قدس رضوی نیز در مشهد گشایش یافت.


به گزارش خبرنگار ایرنا پهپاد سمپاش کشاورزی و جدیدترین کیت‌های استخراج ژنوم ویروسی، به عنوان ۲ دستاورد جدید فناورانه و همچنین تازه‌ترین دستاورد دانش‌بنیان موسسه بذر و نهال رضوی در عرصه تولید بذرهای هیبریدی دیگر محصول رونمایی شده دیروز بود.
با توجه به نیاز مبرم به کیت‌های تشخیص، شرکت صنایع پیشرفته رضوی طراحی، بهینه‌سازی و تولید کیت استخراج ژنوم ویروسی را در دستور کار قرار داد و تولید انبوه این محصول دانش‌بنیان را با همکاری شرکت سیمرغ داروی دماوند آغاز کرد.
این کیت تشخیص، ژنوم ویروسی اعم از RNA و DNA را از نمونه‌های مختلف زیستی همچون خون، پلاسما، سرم و دیگر موارد یا نمونه‌های بافتی جامد استخراج می‌کند. استفاده از کیت‌ها برای تشخیص انواع ویروس‌های کرونا، ایدز و بسیاری از بیماری‌های عفونی دیگر کاربرد دارد.
قائم‌مقام متولی آستان قدس رضوی در مراسم رونمایی از این دستاوردها گفت: هم اینک ۶۶ طرح در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور این آستان در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد.
مالک رحمتی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان را کمک و تقویت می‌کنیم و امکانات و سرمایه در اختیار آنها می‌گذاریم اما تصدی‌گری نمی‌کنیم.
وی افزود: در یکی از صحن‌های حرم هم یک غرفه به گروه‌های دانش‌بنیان اختصاص می‌دهیم.
از طرح‌های به نمایش در آمده در این نمایشگاه می‌توان به سامانه جامع خدمات کسب و کار و پیشه، اخذ پروانه تولید ۲ محصول جدید دارویی، تولید فیلم و تجهیزات سرم، طرح بازچرخانی تجهیزات پزشکی، گلخانه‌های کوچک مقیاس، اسباب بازی ویونا، سریال پویانمایی افسانه هفت جنگل، تولید آرد مخصوص بیماران سلیاکی، تولید پودر آلومینیوم برای استفاده در صنعت ساختمان، تولید نهال روی پایه‌های رویشی، مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه تولید مبدل‌های حرارتی ‌اشاره کرد.