kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۳۴۹
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۰

رشد ۸۵ تا ۱۱۸ درصدی قیمت کالاهای اساسی در یکسال اخیر

براساس گزارش جدید انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان در طول یک سال گذشته قیمت ۱۲ قلم از کالاهای اساسی منتخب از ۸۵ تا ۱۱۸ درصد افزایش داشته است.

 


به گزارش خبرگزاری تسنیم، براساس گزارش جدید انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان که به موضوع رصد و پایش یک ساله قیمت اقلام اساسی و پر مصرف بازار تهران پرداخته است قیمت 12 قلم از کالاهای اساسی منتخب بیش از 85 درصد افزایش قیمت داشته است.
بر همین اساس قیمت گوشت مرغ گرم، گوشت شقه گوسفندی، تخم مرغ، شکر ، شیر پاستوریزه بطری، و روغن مایع معمولی، سیمان خاکستری تیپ 2 پاکتی، روغن موتور و تایر شاهد رشد 85 درصدی بوده‌اند. علاوه‌بر این در طول یک سال گذشته قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق سیاه هم 118 درصد افزایش  را تجربه کرده است.
گفتنی است، بر اساس برخی آمارها، قیمت کالاهای اساسی و پرمصرف در هشت سال گذشته بین 146 تا 750 درصد افزایش یافته و در حالی که کمتر از 40 روز تا پایان کار دولت فعلی باقی است هر روز، خبر جدیدی از گرانی یا تهدید به گرانی منتشر و محقق می‌شود.
این گرانی‌ها در حالی است که بسیاری از کالاهای اساسی ارز 4200تومانی دریافت می‌کنند و طبیعتا نباید به بهانه افزایش نرخ ارز با گرانی مواجه شوند اما این اتفاق رخ داده و کالاهای مذکور به چند برابر قیمت به دست مصرف‌کننده می‌رسد لذا دولت باید به مردم پاسخ دهد چگونه است که برای واردات این کالاها ارز ارزان قیمت تخصیص یافته اما مردم آنها را باید گران تهیه کنند؟