kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۷۸
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸

استخراج سنگ‌‌آهن خواف سالانه از ۱۳ میلیون تن گذشت

 

مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف گفت: میزان استخراج سالانه سنگ‌آهن از این منطقه معدنی که در سال ۱۳۹۲ حدود ۳ میلیون و ۱۵۳ هزار تن بود اکنون با رشـدی چشمگیر به ۱۳ میلیون و ۱۶۴ هزار تن در سال افزایش یافته است.
حسن جعفری افزود: قرارداد عملیات اجرایی تولید در سه واحد خردایش و فرآوری سنگ‌آهن سنگان خواف در اسفندماه سال گذشته بـه پیمانکاران ابلاغ و در نهایـت ایـن دو کارگاه بـا صـرف هزینـه‌ای بالغ بـر ۱۵۰ میلیارد ریـال، در ابتـدای خردادماه امسال آماده بهره‌برداری شد.
مدیرعامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف گفت: مناقصه پیمانکار برای واحد فرآوری شـماره سه نیز در حال برگزاری اسـت و با تکمیل فرآینـد مناقصه مذکور، ظرفیت خردایـش و فـرآوری سنگ‌آهن بـه روش دانه‌بنـدی در مجتمع سـنگان خواف به ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایـش می‌یابد.
وی اظهار داشت: با آغاز فعالیت این کارگاه‌هـای فـرآوری، بـرای ۲۲۰ نفـر بـه صـورت مستقیم و غیرمستقیم شـغل ایجاد شده است و با تکمیل طرح‌های در دسـت اجرا، میزان کل اشـتغال ایجاد شده در این بخش‌ها به بیش از ۳۰۰ نفر خواهد رسید.
وی تصریح کرد: عملیات اسـتخراج محدوده‌های پالسـری در مجتمـع سنگ‌آهن سنگان خواف که چند سال متوقف بود در سـال ۱۳۹۹ بـا هـدف تولیـد ۳۰۰ هـزار تن محصول در دسـتور کار مجتمع قرار گرفت و فرآینـد اداری برگـزاری مناقصـه بـرای انتخـاب پیمانکار در حال پیگیری است و مطالعـات فنـی و اقتصـادی نیـز بـا هـدف احـداث کارخانـه فـرآوری هماتیـت کم‌عیـار و سـیدریت در حال انجـام اسـت.
مدیر عامل مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف گفت: بـا توجه بـه انباشـت سنگ‌آهن کم‌عیار حاصـل از عملیـات خردایـش و فـرآوری در انبارهـای مجتمـع سنگان خواف و اکتشـاف سنگ‌آهن سـیدریتی در نقاطـی از معـدن، طـرح احـداث کارخانـه کنسـانتره بـه منظـور فـرآوری ایـن سـنگ‌ها در مجتمـع مطرح شـده و انجام مطالعـات فنی و اقتصـادی آن در دسـتور کار قرار گرفته اسـت و در سـال جـاری ایـن مطالعات با همـکاری مرکز تحقیقـات فـرآوری سنگ‌آهن ایـران انجـام خواهـد شـد و پس از بررسـی و اعلام نتایـج آن ساخت این واحدهای تولیدی آغاز می‌شود.
جعفری گفت: مجتمع سنگ‌آهن سنگان خواف به عنوان یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ‌آهن در جهان و تامین‌کننده خوراک اولیه برای تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ‌آهن در ایران است.