kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۵۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۱
گزارش خبری تحلیلی کیهان از اظهارات جدید رئیس‌جمهور

تورم 43 درصد/روحانی: یک نفر هم به ما خسته نباشید نگفت!

رئیس‌جمهور در حالی منت اداره کردن کشور بدون نفت را بر سر مردم می‌گذارد و توقع تقدیر و تشکر هم دارد که کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی دولت خم شده و براساس گزارش مرکز آمار، در پایان خردادماه نرخ تورم سالانه به ۴۳ درصد و نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی به 51/6درصد رسیده است.

 


سرویس سیاسی-

«کشور را بدون نفت اداره کردیم. یک نفر نیامد به دولت این را بگوید که خسته نباشید. برای اولین بار در طول این صد و خرده‌ای سال که نفت کشف شده، کشور ایران را بدون نفت اداره کردید.»
این بخشی از اظهارات روحانی در جلسه روز گذشته هیئت دولت است که در این روزهای پایانی عمر دولت تدبیر و امید به تریبون یک طرفه او و دولتمردانش برای دفاع عجیب و غریب از عملکرد دولت و حمله به منتقدان تبدیل شده. روحانی که در روزهای پیش از برگزاری انتخابات به کاندیداها درس «اخلاق اسلامی» و پرهیز از «تحریف» می‌داد، این را هم گفت که « باید جامعه‌ای داشته باشیم که اگر کسی دروغ گفت از بین برود ! ».
رئیس‌جمهوری که در طول هشت سال تصدی این سمت زیربار مسئولیت هیچ یک از تصمیمات غلط و فاجعه بار خود نرفته و تمام مشکلات اقتصادی کشور را یا به گردن تحریم‌های آمریکا انداخته‌ و یا منتقدان، در حالی منت اداره کردن کشور بدون نفت را بر سر مردم می‌گذارد و توقع تقدیر و تشکر هم دارد که بنا بر اعلام نهادهای رسمی در طول سال‌های اخیر، دولت هزینه اداره دولت خود - و نه کشور را- یا به طور مستقیم از طریق برداشت سرمایه‌های مردم از بورس و غیره و یا به طور غیر مستقیم از طریق افزایش چند صد درصدی قیمت حامل‌های انرژی و نرخ ارز تامین کرده است.
روحانی همچنین درباره دلایل کاهش مشارکت رای مردم اعلام کرد که فاصله گرفتن مردم از صندوق رای ارتباطی با مسائل معیشتی ندارد و برای اثبات ادعای خود استان محروم سیستان و بلوچستان را مثال زد.
در شرایطی که کمر مردم زیر بار فشار اقتصادی ناشی از سیاست‌های غلط اقتصادی دولت خم شده و براساس گزارش مرکز آمار، در پایان خردادماه نرخ تورم سالانه به ۴۳ درصد و نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی به 51/6درصد رسیده، بیان چنین اظهاراتی از سوی رئیس‌جمهور بیشتر حکم نمک پاشیدن بر زخم مردم را دارد تا دفاع از عملکرد دولت.
انکار نقش ناکارآمدی دولت
در کاهش مشارکت
حجت‌الاسلام روحانی دیروز چهارشنبه (دوم تیر) در جلسه هیئت دولت، اظهار داشت: جمهوریت و اسلامیت دو پایه بسیار مهم نظام است و همه توان ما باید حفظ این دو پایه باشد تا متزلزل نشود و همه تلاشها، اقدامات، فداکاری‌ها و مجاهدت‌ها تا امروز برای محفوظ ماندن اسلامیت و جمهوریت نظام بوده است.
وی در ادامه به‌اشاره به اهمیت جمهوریت به عنوان دومین پایه نظام اسلامی، گفت: در جمهوریت اگر بتوانید 50 درصد مردم را سهیم کنید، کار حداقلی است، اگر 70 درصد را سهیم کنید در نقطه قابل قبول قرار دارید و با همراه کردن 90 درصد به نقطه اوج رسیده اید.
روحانی با تاکید بر اینکه در انتخابات و جمهوریت باید فضا را باز کنیم و مردم را در آغوش بگیریم، گفت: بیخودی برای مشارکت کم مردم در انتخابات علت درست نکنیم، مشکلات اقتصادی دلیل اصلی کاهش مشارکت نبوده است. وضع مردم سیستان و بلوچستان که سخت‌تر بود پس چرا آنجا آمار بالا بود؟
این اظهارات شاذ و بی‌مبنا از سوی روحانی بی‌سابقه نیست اما موضع دیروز او بار دیگر نشان داد که او علاوه‌بر اینکه نمی‌خواهد مسئولیت فجایع به بارآمده در دولت خود و ناامید کردن مردم را بر عهده بگیرد، بلکه بنا دارد تا چشم خود را بر بدیهیات آمار و ارقام نیز ببندد. البته این روش جدید ارائه آمار از سوی کسی که سابقه نظریه درخشان نظرسنجی از داخل ماشین را در کارنامه خود دارد اصلا بعید نیست!
بر خلاف آنچه روحانی گفته، نرخ مشارکت در تمام استان‌های کشور کاهش داشته و مبتنی بر نظرسنجی‌های دقیق ملی، علت اصلی فاصله گرفتن مردم از صندوق‌های رای ناامیدی از بهبود وضع موجود به واسطه عملکرد فاجعه بار دولت روحانی است.
عملکرد اقتصادی دولت
چه بر سر معیشت مردم آورد؟!
شاید برای رئیس‌جمهور پذیرش این مسئله سخت باشد که به واسطه عملکرد بسیار ضعیفش، نقش اصلی را در کاهش مشاکرت مردم ایفا کرده‌اما واقعیت را نمی‌شود تحریف یا انکار کرد. براساس گزارش مرکز آمار، در پایان خردادماه نرخ تورم سالانه به ۴۳ درصد و نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی به 51/6درصد رسید. همچنین طی خرداد ۱۴۰۰ تورم نقطه‌ای به 47/6 درصد رسید و تورم نقطه‌ای اقلام خوراکی هم در این ماه حدود 62/3 درصد بوده است.
در همین حال شاخص قیمت مسکن طبق داده‌های آماری بانک مرکزی و وزارت راه ‌وشهرسازی نشان دهنده این است که طی دوره دولت روحانی، در شهر تهران قیمت مسکن از متری سه میلیون و 800 هزار تومان در تابستان 92 با رشد نزدیک به 700درصدی به حدود متری 30میلیون تومان در اوائل 1400 رسید. در همین زمینه گزارشی که اخیرا منتشر شد، حکایت از آن داشت که زمان انتظار برای خرید مسکن در کشور به شرایط عجیبی رسیده و این مدت در شهر تهران حدود 100 سال است.
همچنین قیمت دلار در دولت روحانی با رشد 700 درصدی از سه‌هزار تومان به 24 هزار تومان به‌طور میانگین افزایش یافت. این عملکرد در مقایسه با دولت‌های پیشین بسیار عجیب است، چرا که براساس آمار نرخ رشد ارز در هشت‌ سال دولت اصلاحات در حدود 80 درصد، در هشت‌ساله سازندگی 270 درصد و هشت سال دولت احمدی‌نژاد 252درصد بوده است.
علاوه‌بر آمارهای فوق می‌توان به شش برابر شدن قیمت پراید طی هشت سال گذشته، جهش نرخ اجاره بها، وضعیت اسف بار بورس، حیف و میل‌های ده‌ها میلیارد دلاری در توزیع ارز4200تومانی، افزایش شاخص فلاکت و...‌اشاره کرد.
اما اینکه چرا تورم در این دولت به شدت افزایش یافت اغلب کارشناسان دلیل عمده آن را رشد نقدینگی می‌دانند طبق آمارهای بانک مرکزی در ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید در شهریور ماه 92 حجم نقدینگی 587 هزار و 296 میلیارد تومان بوده که این عدد در پایان سال 99 به سه میلیون و 475 هزار میلیارد تومان رسیده که افزایش پنج و 9 دهم برابری را نشان می‌دهد.
در صورتی که در شش ماهه اول امسال هم نقدینگی حدود 15 درصد دیگر رشد کند، نقدینگی در طول هشت ساله دولت روحانی به سه میلیون و 993 هزار میلیارد تومان (حدود چهار هزار هزار میلیارد تومان )می‌رسد که این در مقایسه با حجم نقدینگی در شهریور 92 حدود شش و هشت دهم برابر شده است. تاسف آورتر اینکه بررسی‌های آماری نشان می‌دهد تولید ناخالص داخلی در سال 99 کمتر از تولید ناخالص داخلی در سال 90 است. بنابراین افزایش نزدیک به هفت برابری نقدینگی در هشت سال اخیر هیچ تاثیری در بهبود تولید ناخالص داخلی نداشته است.
اما طبق بررسی آمارهای سال‌های گذشته و سوابق آماری، دولت فعلی ایران به‌جز سال 1374 (دوره ریاست‌جمهوری مرحوم هاشمی‌رفسنجانی) رکورددار نرخ تورم سالانه در 60 سال اخیر یعنی از سال 1338 تاکنون بوده است. همچنین در بین دولت‌ها، «تدبیر و امید» تنها دولتی است که در دوره نزدیک به هشت ساله خود بالاترین رقم میانگین تورم (23 درصد) را به ثبت رسانده است. نکته قابل تامل اینکه در یک اتفاق نادر، اقتصاد ایران در سه ‌سال متوالی تورم بالای 30 درصد داشته که در سال‌های 97 و 98 و ۹۹ رقم خورده است.
متاسفانه دولت ظرف سه ماه گذشته به جای اینکه به بازار ثبات بخشد و نشاط و امید و میل به مشارکت را در مردم را افزایش دهد، به تزریق سیستماتیک گرانی به بازار و تشدید دومینوی تورم اصرار داشت و همزمان، آقای روحانی با ادبیاتی که اعصاب مردم را بیشتر خورد می‌کرد، دستور می‌داد دستگاه‌های دولتی دیگر تا پایان دولت، کالایی را گران نکنند!
سوء مدیریت ها و بی‌توجهی به ظرفیت های داخلی هم تقصیر ترامپ بود؟
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود در هیئت دولت با‌اشاره به اینکه این دولت در شرایط بسیار سختی کشور را اداره کرد و معتقدم دولت سیزدهم شرایط آسانتری خواهد داشت اظهار داشت: در این دوران، جنگ اقتصادی بر کشور ما تحمیل شد که در تاریخ ایران بی‌سابقه و در تاریخ جهان کم سابقه بوده است به نحوی که برای واردات دارو و مواد غذایی مشکلات فراوانی داشتیم اما با وجود همه این مشکلات تمامی وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت نفت تلاشهای گسترده‌ای انجام دادند تا ارز لازم و مورد نیاز کشور را تامین کند.
رئیس‌جمهور افزود: برخی در انتقادات خود می‌گویند نگاه این دولت به آسمان است البته که چنین است و ما به آسمان و رحمت خداوند در کنار تلاش و کوشش مردم توجه داریم و وقتی ترامپ از برجام خارج شد دست روی دست نگذاشته و تلاش کردیم کمبودها را جبران کنیم.
رئیس‌جمهور در حالی همه مشکلات کشور را گردن ترامپ و تحریم‌ها می‌اندازد که پاسخ نمی‌دهد آیا ترامپ دستور خسارت‌بار حذف کارت سوخت بنزین را داده بود ؟ مقصر کاهش ساخت مسکن، عدم حمایت از تولیدی‌ها، عدم حمایت از صنعتگران و کارخانه‌ها، عدم حمایت مناسب از مشاغل آسیب پذیر در ایام کرونا، توقف ساخت مسکن‌های مهر، افزایش ده‌ها برابری اجاره بها و قیمت مسکن، افزایش قیمت گوشت و صد‌ها مشکل دیگر ناشی از سوءمدیریت مدیران دولت هم ترامپ و تحریم‌ها بود ؟!
کاش برای ادعای فساد ستیزی یک نمونه مثال می‌زدید!
رئیس‌جمهور همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با دادگاه نمی‌شود با فساد مبارزه کرد، خاطرنشان کرد: این دولت مقابل فساد ایستاد و جلوی آن را گرفت و این ما بودیم که با شفافیت توانستیم جلوی فساد را بگیریم، معتقدیم هیچ راهی برای مبارزه با فساد جز شفافیت وجود ندارد و دولتی که اطلاعات را در اختیار مردم گذاشت و پهنای باند را افزایش داد این دولت بود.
این اظهارات رئیس‌جمهور برغم مسائلی همچون حقوق‌های نجومی و پرونده‌های فسادی که در دولت روحانی در سطح مدیران ارشد و مدیران میانی و حتی نزدیکان برخی دولتمردان شکل گرفت، در حالی است که‌ای کاش رئیس‌جمهور درباره فساد ستیزی دولت یک نمونه مثال می‌آورد.