kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۲۰
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
رامین مهمان‌پرست:

ارتباط تجاری با 15 کشور همسایه اثر تحریم‌ها را از بین می‌برد

 


رئیس شورای سیاست‌گذاری ائتلاف وحدت ملی با‌ اشاره به لزوم بهره‌مندی از دیپلماسی اقتصادی برای توسعه روابط تجاری با کشورها گفت: باید ساختار وزارت خارجه تغییر و 5 معاونت اقتصادی در این وزارتخانه تشکیل شود.
به گزارش فارس رامین مهمان پرست در مراسم گرامیداشت روز ملی اصناف که با حضور روسای اتحادیه‌های صنفی و فعالان اقتصادی برگزار شد با بیان اینکه وضعیت اقتصادی کشور اصلا خوب نیست، گفت: مشکل اصلی اقتصادی ما با بررسی بودجه کاملاً مشخص است در بودجه سال 98 ردیف بودجه عمومی دولت 520 هزار میلیارد تومان بود اما بودجه شرکت‌های عمومی دو و نیم برابر آن یکی یک میلیارد و 270 میلیون تومان بود.
وی بیان داشت: در سال 99 شرایط بدتر شد و بودجه عمومی دولت 480 هزارمیلیارد تومان تعیین شد و بودجه شرکت‌های عمومی سه برابر شد لذا وقتی بودجه شرکت‌های دولتی تا این اندازه افزایش می‌یابد دیگر بودجه‌ای برای کارهای اساسی و عمرانی دولت و حمایت از بخش خصوصی باقی نمی‌ماند بنابراین کسری بودجه ‌ایجاد می‌شود که این کسری هم باعث تورم می‌شود و در نتیجه ارزش پول ملی کشور کاهش می‌یابد و این مسائل توانایی تولید را به شدت تنزل می‌دهد.
مهمان‌پرست بیان داشت: در بودجه 1400 هم بودجه عمومی دولت 800 هزار میلیارد تومان تعیین شده است همین مسئله نشان می‌دهد که ما یک جراحی بزرگ در ساختارهای اقتصادی نیاز داریم.
وی با بیان اینکه مبنای بودجه بر روی فروش نفت محاسبه شده است گفت: فروش روزانه 2 میلیون و 300 هزار بشکه نفت به آسانی محقق نخواهد شد لذا کسری بودجه در این بخش پدیدار خواهد شد و مالیات هم در صورتی محقق می‌شود که بخش خصوصی حمایت شود. بنابراین اگر این دو منبع تامین نشود باید اقدام به چاپ اسکناس بدون پشتوانه کرد. بنابراین اگر همین روند ادامه یابد و آن جراحی صورت نگیرد حداقل تورم امسال 60 درصد نسبت به سال 99 خواهد بود و این به معنای انفجار در بدنه اجتماعی است و به معنای آن است که مردم دیگر تحمل ندارند و به معنای آن است که وضعیت بسیار بدتر خواهد شد بنابراین باید به سرعت جلوی این وضعیت را گرفت.
وی افزود: برای این کار باید شرکت‌های دولتی به‌صورت واقعی و درست خصوصی شود زیرا اکثر فسادها در شرکت‌های دولتی است و شرکت‌های دولتی باید به‌صورت درست خصوصی شود تا هزینه‌های دولت کاهش یابد.
مهمان‌پرست در ادامه با‌ اشاره به ضرورت دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: وزارتخانه‌های مختلفی از جمله وزارت صمت و کار، جهاد کشاورزی، نفت، نیرو، اقتصاد در ایجاد دیپلماسی اقتصادی دخیل هستند اما باید فرماندهی دیپلماسی اقتصادی با وزارت خارجه باشد و وزارت خارجه هم باید شایستگی فرماندهی را داشته باشد. اگر بخواهیم دیپلماسی اقتصادی به شکل مطلوب باشد باید ‌اشکالات وزارت خارجه رفع شود بنابراین باید ساختار وزارت خارجه تغییر کند.
وی افزود: با وجود یک معاونت اقتصادی در وزارت خارجه دیپلماسی اقتصادی ما حفظ نمی‌شود بلکه باید همه ارکان وزارت خارجه اقتصادی باشد.
مهمان‌پرست بیان داشت: ایران با 15 کشور با جمعیت 500 میلیون همسایگی دارد که اگر با همین کشورها روابط تجاری برقرار کنیم اثر تحریم‌ها از بین خواهد رفت لذا رابطه سیاسی بدون داشتن رابطه اقتصادی در دنیا مفهوم ندارد. منافع اقتصادی باید جای خود را در روابط کشورها باز کند و باید سفارتخانه‌ها و کارشناسان مسلط به تجارت بین‌الملل باشند و نیروهای فعال در وزارتخانه باید آموزش لازم را ببینند.