kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۱۹
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
کارشناس آمریکایی:

کشورهای دیگر هم می‌توانند مثل روسیه اقتصادشان را از دلار جدا کنند

یک کارشناس آمریکایی گفت: حجم دلار قدرت مانور بالایی را برای روسیه در راستای مقابله با دخالت‌های آمریکا فراهم کرد و کشورهای دیگر هم می‌توانند در این مسیر گام بردارند.

 


به گزارش فارس به نقل از راشا تودی،‌ مکث کایزر، کارشناس آمریکایی شبکه تلویزیونی راشا تودی، می‌گوید: کنده شدن اقتصاد روسیه از دلار مانورپذیری بالایی را برای مسکو در راستای اجرای سیاست‌هایش بدون دخالت واشنگتن ایجاد کرد.
تون وایس، کارشناس آمریکایی نیز معتقد است؛ که اجرای سیاست مشابه از سوی کشورهای کوچک، کمی سخت خواهد بود.
وی در این باره گفت: برای این کشورها سخت خواهد بود که بدون در دست داشتن منابع کافی و داشتن یک رهبر قوی‌تر که بتواند جلوی آمریکا بایستد، سیاست مشابهی را اجرایی کند.
وی گفت:‌ این خیلی خوب است که کشورها امکان اجرای سیاست‌های بهتر بر مبنای منافع مردم خود بدون آنکه از طرف یک کشور دیگر به آنها دیکته شود چه کاری انجام دهند، بسیار خوب است. روسیه توانست این کار را انجام دهد، اما آیا یک کشور کوچک آفریقایی هم می‌تواند در برابر دولت آمریکا بایستد.
روسیه اخیرا به شکلی جدی‌تر موضوع حذف دلار از اقتصاد خود و کاهش وابستگی به این ارز آمریکایی را در دستورکار قرار داده به گونه‌ای که قرار است، در چند هفته آینده سهم دلار از دارایی‌های صندوق ثروت ملی این کشور به صفر برسد. همین چند هفته پیش این صندوق 5 میلیارد دلار از دارایی‌های خود را به دارایی‌های دیگر تبدیل کرد و قرار است طی چند روز آینده هم 35 میلیارد دلار دیگر را تبدیل کند.
معاون نخست‌وزیر روسیه هم که قبلا وزیر انرژی این کشور بوده نیز اعلام کرده که در صورت بالا گرفتن فشارهای واشنگتن، روسیه به سرعت بستن قراردادهای نفتی با نرخ دلار را کنار
خواهد گذاشت.