kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۱۸
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
رئیس ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

صندوق توسعه ملی در دولت تدبیر خالی شد

 


رئیس ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: روحانی با برداشت‌های مکرر از صندوق توسعه ملی آن را خالی کرد، حال آنکه هزینه‌ها از مالیات تامین شود.
به گزارش خبرگزاری فارس، عزت‌الله اکبری تالارپشتی در همایش روز ملی اصناف که با حضور روسای اتحادیه‌های صنفی و جمعی از فعالان صنفی برگزار شد، درباره وضعیت صندوق توسعه ملی تصریح کرد: در مجلس پنجم تشکیل صندوق ذخیره ارزی مصوب شد تا دولت امکان برداشت از آن را نداشته باشد. در مجلس هشتم نیز صندوق توسعه ملی با نظر رهبر معظم انقلاب تشکیل شد که اگر این یک مورد مراقبت شود بزرگ‌ترین پشتوانه امنیت کشور خواهد بود. 
وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی از سوی روحانی خالی شد، گفت: با بروز هر حادثه طبیعی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای از رهبر معظم انقلاب خواستار برداشت از این صندوق می‌شوند. این در حالی است که دولت باید هزینه‌های جاری را از محل‌های دیگری مانند مالیات دریافت کند. 
رئیس ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: نهادهایی که زیر نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند قله‌ها را فتح کرده‌اند اما جاهایی که زیر نظر دولت و رئیس‌جمهور بوده‌اند این طور نیست.
تالارپشتی با ‌اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد جهش تولید گفت: من به صورت میدانی و به عنوان ناظر به مناطق مختلفی در کشور سرزدم و شاهد بودم که جهش تولید در بسیاری از تولیداتی که دولت در آنها غایب بوده اتفاق افتاده است. 
وی با تاکید بر لزوم دیپلماسی اقتصادی بیان داشت: این در حالی است  که درخصوص تجارت، سفارتخانه‌های کشور هیچ کاری انجام نمی‌دهند. ما اصلا دیپلماسی نداریم. وزیر خارجه ما کجاست؟ ما اصلا با کجا ارتباط داریم؟ دائم از مذاکره و تعامل با دنیا صحبت می‌شود اما منظور تعامل با آمریکاست.
تالارپشتی با‌ اشاره به اینکه پنج ماه وزارت صمت بدون وزیر اداره شد، گفت: طی اصرار مکرر برای معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت بالاخره با آقای واعظی صحبت کردم و وی ‌اشاره کرد به اینکه ما می‌خواهیم وزیر بازرگانی داشته باشیم.  مدتی پیش گفت وگویی با آقای رزم حسینی داشتم که در آن جلسه وزیر صنعت اعلام کرد که برخی از وظایف به عهده وزارت جهاد کشاورزی نهاده شده اما در جلسه‌ای که با وزیر جهادکشاورزی داشتیم، از لغو این تصمیمات توسط رئیس‌جمهور خبر داد. این در حالی است که در مجلس هشتم از سوی سازمان برنامه و بودجه، ریاست‌جمهوری و وزارت صمت اعلام شد که براساس تحقیقات انجام شده از 60 کشور، باید وزارت بازرگانی و صنعت و معدن در یکدیگر ادغام شوند تا بدینوسیله تولید، واردات و صادرات مدیریت شود و این اقدامات بدون هماهنگی با یکدیگر صورت نگیرد. 
واردات به جای تولید
رئیس‌ کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در شهریور ماه سال گذشته بازدیدی از شرکت تولید خودروهای دیزلی داشتیم که مشاهده کردم تولید به علت عدم انعقاد قرارداد از سوی دولت خوابیده است این در حالی است که وزارت راه خودروهای دیزلی کشنده دست دوم که هیچگونه خدمات پس از فروش هم ندارد وارد می‌کند. 
اکبری تالارپشتی افزود: البته پس از آن قراردادهایی از سوی برخی نهادها با این شرکت منعقد شد و خط تولید به حرکت در آمد. این در حالی است که معاون اول رئیس‌جمهور دقیقا دو روز پس از بازدید از آن شرکت اعلام کرد که در ستاد ملی کرونا تصویب شده که تعدادی اتوبوس دست دوم  در سقف 500 میلیون یورو وارد کشور
شود. 
وی تصریح کرد: باید از دولت پرسید که وقتی 500 میلیون یورو در اختیار دارید چرا خطوط تولید خودروهای دیزلی کشور را تجهیز نمی‌کنید. چرا با شرکت‌های داخلی قرارداد منعقد نمی‌کنید؟ حال آنکه وزیر راه اعلام کرد که از شخص رئیس‌جمهور مجوز واردات سه هزار دستگاه کشنده دست دوم را دارد.
رئیس ‌کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: برای ما ننگ است در حالی که بخش‌هایی از کشور مانند  نانو، سلول‌های بنیادی و هوا فضا، قله‌ها را فتح کرده‌اند اما برای مرغ، گوشت و تخم‌مرغ مشکل داشته باشیم.