kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۲۱۷
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۸
مدیرعامل آبفای استان تهران اعلام کرد

مصرف آب تهرانی‌ها تا ۳۰ درصد بیش از میانگین کشوری

 

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه ساکنان تهران بین ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از میانگین کشوری آب مصرف می‌کنند گفت: البته 50 درصد مردم تهران هم کمتر از حد نرمال آب مصرف می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمدرضا بختیاری درباره وضعیت مصرف آب در ایران و تهران اظهارداشت: 50 درصد مردم تهران کمتر از حد نرمال که 14 مترمکعب است، آب مصرف می‌کنند30 درصد تهرانی‌ها کمی بیش از الگوی مصرف و 20 درصد مصرف غیرمتعارف دارند.
مصرف آب در روز یکم تیرماه در تهران به سه میلیارد و 620 میلیون لیتر رسید که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.1 درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تاکید کرد: از روز گذشته برای مشترکان پرمصرف و بدمصرف اخطار ارسال شده و در صورت تداوم افزایش، محدودیت مصرف را اعمال خواهیم کرد. الگوی مصرف آب برای هر واحد مسکونی در شهر تهران در یک ماه 14 هزار لیتر (14مترمکعب) آب است.
واحدهای مسکونی که تا 28 هزار لیتر (28 مترمکعب) آب در ماه مصرف کنند جزو پرمصرف‌ها و گروهی که بیش از 28 مترمکعب آب در ماه مصرف کنند در رده بدمصرف‌های آب استان تهران قرار خواهند گرفت.
بختیاری با‌اشاره به اینکه سناریوهایی برای روزهای سبز، زرد، نارنجی و قرمز تدوین شده است گفت: اولویت برخورد با مصارف فضای سبز و بنایی، مشترکان تجاری و دولتی و در آخر پرمصرف‌ها و بدمصرف‌های خانگی خواهد بود. در همین راستا با هماهنگی‌های انجام‌شده با استانداری تهران، تمامی ادارات و نهادهای دولتی این استان مکلف خواهند بود تا مصارف خود را 20 درصد نسبت به سال گذشته کاهش دهند.
وی تاکید کرد: از اسفندماه سال 98 تاکنون روزانه بیش از سه میلیون متر مکعب مصرف آب در سطح استان مصرف شده که این رقم بی‌سابقه بوده است. از طرفی، امسال به لحاظ وضعیت بارندگی بدترین سال در 50 سال اخیر بوده است و شاهد کاهش 35 درصد میزان بارندگی در کشور و 37 درصدی استان تهران هستیم.
مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران افزود: وضعیت ذخایر سدهای پنج گانه سال گذشته بیش از یک میلیارد متر مکعب بوده که امسال به حدود700 میلیون متر مکعب رسیده که حدود 350 میلیون متر مکعب به اندازه حجم دو سد ماملو و لتیان کاهش منابع آبی داریم. البته وضعیت کرونا و افزایش دما نیز در افزایش مصرف آب تاثیر بسیاری
داشته است.
سهم‌ ‌اشراف در کمبود آب و برق
همچنین قاسم تقی زاده خامسی؛ معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا در گفت‌و‌گوی تلویزیونی، با‌اشاره به اینکه آب و برق به هم پیوسته است، افزود برای ساعات اوج (پیک) مصرف، حدودا 10 درصد برق را از راه نیروگاه‌های برق آبی تامین می‌کنیم.
وی با بیان اینکه طبیعتا وقتی آب کم باشد روی برق هم اثر گذار خواهد بود، گفت: بارندگی در سال گذشته آبی جاری به حدود 146 میلیمتر رسیده که تقریبا حدود 42 درصد نسبت به متوسط 52 سال اخیر کاهش یافته و بدترین سال آبی است. متوسط 52 ساله بارندگی ایران حدود 240 میلیمتر است.
همچنین به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، به استناد آمار، ۴۷ درصد از میزان مصرف آب بخش خانگی مرتبط با استفاده پرمصرف‌هاست که در مناطق یک تا سه شهر تهران ساکن هستند.
مسئول یکی از شرکت‌هایی که کار پرکردن آب استخر‌ها را بر عهده‌دارد، گفت: تمامی آب‌هایی که ما برای استخر‌ها حمل می‌کنیم آب شرب خانگی است و برای متراژ‌های پایین اصلا خدمات نداریم! برای پر کردن استخری با عمق ۱۲ متر چیزی بالغ بر ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان باید پرداخت کنید البته ما مجوزی هم نداریم.
البته محمدرضا بختیاری؛ مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با بیان اینکه در تهران ۱۰ هزار حلقه چاه آب وجود دارد، افزود: عمدتا این چاه‌ها در مناطق شمالی تهران قرار دارند و آبی که برای استخر‌های شمال تهران استفاده می‌شود هم از آب این چاه‌ها است.
او ادامه داد: در حال حاضر آپارتمان‌های بزرگی که در شمال شهر تهران ساخته می‌شوند در طبقات منفی خود استخر‌های بزرگی ساخته‌اند که عمده آنها با آب شرب پر می‌شود؛ به همین منظور با توجه به محدودیت منابع آبی که در کشور وجود دارد، باید این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه‌تانکر‌هایی در شهر تهران دیده شده‌اند که از آب شرب برای پرکردن استخر خانه‌ها استفاده می‌کنند که قطعا با آنها برخورد قانونی و قضایی می‌شود.