kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۱۵۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۸
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح کرد:

کاهش 6 میلیارد دلاری قاچاق به کشور با اجرای طرح رجیستری

 

سخنگوی گمرک گفت: با تصمیم کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق لوازم الکترونیکی، رجیستر انواع دستگاه‌های دارای سیم کارت در گمرک آغاز می‌شود.
به گزارش گمرک، سیدروح اله لطیفی درباره رجیستری تجهیزات دارای سیم‌کارت اظهار داشت: ساعت هوشمند از تاریخ دوازدهم تیر ماه، بارکد اسکنر، مبدل تلفن ثابت به سیار و PDA از 19 تیرماه شامل رجیستر اجباری در رویه مسافری در گمرکات ورودی می‌شود.
سخنگوی گمرک توضیح داد: تبلت برند لنوو از تاریخ 26 تیرماه و سایر تبلت‌ها از دوم مردادماه به شرط هماهنگی‌ها و تصمیمات مرتبط با دستگاه‌های سیاست‌گذار و تصمیم‌گیر ارزی می‌بایست به محض ورود مسافران به کشور رجیستر دستگاه‌های فوق در بخش مسافری گمرک ورودی صورت گیرد. 
لطیفی افزود: با تصمیمات اخذ شده در کمیته فوق، اولویت ارزی تبلت از 24 به 23 تغییر می‌کند. براساس بند 9 و 10 صورتجلسه سی‌ام خرداد ماه کمیته راهبری طرح پیشگیری از قاچاق گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت، در رابطه با اجرای پروژه ملی پیاده‌سازی و اجرای فنی سامانه شناسایی گوشی تلفن همراه و تجهیزات دارای سیم‌کارت،  گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف شد تا  نسبت به اخذ و ثبت اطلاعات دستگاه‎های همراه مسافرین اقدام کند و در همین زمینه  اطلاع‌رسانی به مسافرین را در دستور کار خود قرار دهد. ضمن اینکه رجیستر تلفن همراه مسافری همچنان به قوت خود باقی است.
همچنین حمیدرضا دهقانی‌نیا؛ سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دستاوردهای اجرای طرح رجیستری موبایل برای دولت، مردم و حاکمیت گفت: طرح رجیستری موبایل در سه سال گذشته پنج دستاورد مهم به همراه داشته که یکی از آنها تبدیل سهم ۹۰ درصدی قاچاق واردات تلفن همراه به واردات رسمی بوده است. به عبارت دیگر اجرای طرح رجیستری باعث کاهش شش میلیارد و 300 میلیون دلاری قاچاق به کشور شده است. 
وی افزود: همچنین اجرای طرح رجیستری موبایل حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل حقوق ورودی، مالیات بر ارزش افزوده و مالیات علی‌الحساب برای دولت درآمد داشته است. اجرای طرح رجیستری موبایل به ثبات نرخ ارز به واسطه کاهش تقاضا در بازار کمک کرده و از قاچاق تلفن همراه جلوگیری کرده است. 
سخنگوی مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: اجرای طرح مذکور از ورود کالای بی‌کیفیت و غیراستاندارد با توجه به اینکه از تمامی تجهیزات وارداتی این حوزه تست سلامت اخذ می‌شود جلوگیری و موضوع ضمانت کالا را ساماندهی کرده است.