kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۴

مشارکت 32 درصدی در انتخابات محلی فرانسه و شکست تاریخی حزب ماکرون

آخرین اخبار حاکی از حضور فقط ۳۲ درصد فرانسوی‌های واجد شرایط در انتخابات محلی این کشور است؛ کارزاری که منجر به شکست حزب رئیس‌جمهور این کشور شد.

اگر انگلیس را مهد لیبرالیسم بخوانند، فرانسه را مهد دموکراسیِ مدرن می‌خوانند. اما این دموکراسی امروز با پرسش‌های بنیادینی رو‌به‌روست، چه مبانی آن و چه کارآمدی آن. مردم فرانسه حدأقل بعد از شیراک از نتایج دموکراسی خود ناراضی هستند و این نارضایتی هربار به شکلی بروز پیدا می‌کند؛ گاهی به شکل جنبش خشن جلیقه زردها و گاهی به اشکال‌ دیگر. این یعنی پس از شیراک فرانسه در بعد نخبگان سیاسی هم به قهقرا رفته!
عدم مشارکت نزدیک به ۷۰ درصدی فرانسوی‌ها در پای صندوق‌های رأیِ انتخابات مناطق، رکورد تاریخی برجا گذاشت تا شکلی دیگر از بروز نارضایتی مردم فرانسه باشد. تا ساعت ۲۰ روز یکشنبه فقط ۳۲ درصد فرانسوی‌های واجد شرایط در انتخابات مناطق شرکت کردند؛ و به این ترتیب رکورد عدم مشارکت ۶۸ درصدی در انتخابات سال ۲۰۲۱ فرانسه به ثبت رسید. لشکر وزرای «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه، در یک منطقه مهم، ده درصد آرا را هم کسب نکرد. احزاب چپگرا (چپ افراطی، سبز‌ها و سوسیالیستی) در این انتخابات بیشترین آرا را کسب کرده‌اند.
در دور اول انتخابات مناطق در فرانسه که روز یکشنبه ۲۰ ژوئن (31 خرداد) برگزار شد، فهرست حزب جمهوری به رهبری امانوئل ماکرون در منطقه مهم «اوت دو فرانس» (Haut de France) حتی ده درصد آرای لازم برای راهیابی به دور دوم را نیز کسب نکرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، ماکرون برای شکست دادن «اگزاویه برتران» رقیب احتمالی خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده و رئیس‌کنونی این منطقه چهار وزیر خود از جمله وزیر کشور و دادگستری را در این فهرست جای داده بود. در مجموع ۱۵ وزیر و عضو کابینه ماکرون در این انتخابات حضور داشتند.
طبق ارزیابی‌های انجام شده، در انتخابات مناطق و دپارتمانی فرانسه، حزب راستگرای جمهوریخواهان ۲۷.۲٪ آرا، حزب راستگرای افراطی اجتماع ملی ۱۹.۳٪ آرا، حزب چپگرای سوسیالیست و متحدانش ۱۷.۶٪ آرا، حزب سبز‌ها و متحدانش ۱۲.۵٪ آرا، حزب جمهوری به پیش و متحدانش ۱۱.۲٪ آرا و حزب چپگرای افراطی فرانسه تسلیم ناپذیر و متحدانش ۴.۲٪ آرا را کسب کرده‌اند.
گفتنی است، در سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۹ درصد، در سال ۲۰۱۰ بیش از ۴۶ درصد و در سال ۲۰۰۴ بیش از ۶۰ درصد فرانسویان در انتخابات مناطق شرکت کرده بودند. سقوط مشارکت در انتخابات محلی فرانسه و سقوط محبوبیت رئیس‌جمهور این کشور و شکست حزبش به صورت همزمان اختلال در ارکان حکمرانی فرانسه را تا حدودی بازنمایی می‌کند.