kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۶۴
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
منابع نزدیک به مذاکرات در وین در گفت‎وگو با پرس‎تی‎وی:

آمریکا در ازای تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‎های برجامی خواستار مذاکرات در مورد منطقه‎ شده‎ است

آمریکا در رویکردی زیاده‌خواهانه خواستار مذاکرات در مورد منطقه، در ازای تعلیق ۱۲۰ روزه تحریم‎های برجامی شده است.

منابع نزدیک به مذاکرات در وین در گفت‎وگو با پرس‎تی‎وی تاکید کردندکه آمریکا کماکان از انجام تعهدات خود برای بازگشت به برجام و لغو تحریم‌ها خودداری کرده و حاضر به لغو تحریم تسلیحاتی و لغو دستور اجرایی ترامپ در این زمینه نشده است.
همچنین آمریکا تاکنون لغو کامل تحریم‎های نفتی، بانکی و حمل‎ونقل را به گونه‌ای که نیاز به تمدید نداشته باشد، نپذیرفته و صرفا تعلیق و توقف موقت ۱۲۰ روزه و یا ۱۸۰ روزه این تحریم‎ها را پیشنهاد داده که تمدید این معافیت دوره‎ای نیازمند موافقت رئیس‎جمهور آمریکاست.
آمریکا هنوز راستی‎آزمایی واقعی از انجام لغو تحریم‎ها را نیز نپذیرفته و ضمن طرح ایده گام‎به‎گام، با لغو یک‎جای تحریم‌ها مخالفت کرده است. آمریکا گفته که خود را متعهد به پرداخت خسارات خروج از برجام و اعمال تحریم‎های غیرقانونی نمی‌داند.
آمریکایی‎ها امکان خروج مجدد از برجام را رد نکردند و ضمانتی هم برای عدم خروج مجدد ارائه نمی‎دهند و درخواست ایران برای تضمین عدم اعمال تحریم و عدم استفاده از مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌ها (ماشه) را نپذیرفته‎اند.
آمریکا و اروپا در رویکردی زیاده‌خواهانه در ازای توقف موقت برخی تحریم‌های برجامی خواستار تحمیل تعهدات جدید هسته‎ای فراتر از برجام و حتی تعهدات غیربرجامی‌، همچون مذاکره درخصوص سیاست‌های منطقه‎ای ایران شده‎اند.