kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۰۰۷
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۴
یک فعال اقتصادی:

موانع داخلی باید از سر راه تولید و صادرات برداشته شود

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف با بیان اینکه تولید از صادرات منفک است، گفت: وضعیت صادرات فرش دستباف خوب نیست.

مرتضی میری در گفت وگو با فارس در مورد وضعیت صادرات فرش دستباف در سال جاری، گفت: هنوز آمار دقیقی از میزان صادرات فرش دستباف در سال گذشته و همچنین سال جاری منتشر نشده بنابراین وضعیت صادرات فرش دستباف را نمی‌توان براساس آمار رسمی تحلیل کرد اما براساس بررسی‌ها و مشاهدات و وضعیت بازار شرایط صادرات فرش دستباف خوب نیست.
وی با ‌اشاره به تعلیق برخی کارت‌های بازرگانی گفت: اگرچه توافقاتی با سازمان توسعه تجارت و بانک مرکزی ایران برای رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی انجام شده بود اما هنوز برخی از این رفع تعلیق‌ها انجام نشده و همچنان موضوع تمدید کارت‌های بازرگانی دچار مشکل است.
وی با بیان اینکه تمدید کارت‌های بازرگانی برعهده وزارت صمت است، بیان داشت: در ساختار جدید برای تمدید یا صدور کارت بازرگانی ، دارندگان کارت‌های بازرگانی باید دارای کد رهگیری محل کسب باشند در حالی که بسیاری از فعالان اقتصادی بصورت سرقفلی از سال‌ها پیش در واحدهای صنفی خود مشغول کارند و لذا این افراد فاقد کد رهگیری هستند بنابراین بدون ثبت کد رهگیری در سامانه نیز امکان تمدید کارت بازرگانی را ندارند.
میری گفت: برای رشد صادرات باید تغییرات جدی در متغیرهای کسب و کار ایجاد شود و موانع داخلی از سر راه تولید و صادرات برداشته شود در حالی که چنین اتفاقی نیفتاده است.
میری بیان داشت: اگرچه طی سالیان اخیر نام‌گذاری سال بر محور تولید انجام می‌شود اما هیچ حمایتی از تولید داخلی صورت نمی‌گیرد و تولید نیز از صادرات منفک است.
وی افزود: این در حالی است که اگر تولیدات ما برای بازارهای بین‌المللی نباشد وضعیت تولید هر سال بدتر می‌شود و با توجه به وضعیت اقتصادی بازار داخلی هر سال کوچکتر می‌شود.