kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۸۴
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۹

جولان 1/7 میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در کشور

نایب‌ رئیس ‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک کشور گفت: هزینه تولید پوشاک در داخل کشور بسیار بالاست که جذابیت قاچاق پوشاک را افزایش داده است.

 


به گزارش خبرگزاری فارس، مجید نامی با تأیید واردات پوشاک با وجود قیمت بالای دلار، افزود: یک زمانی به دلیل پایین بودن قیمت دلار و ارزش افزوده‌ای که ورود کالای قاچاق به داخل کشور داشت، عمده کالاهایی که وارد می‌شد با کیفیت‌هایی بود که برای بازار داخلی ایران جذابیت داشت. اما از زمانی که قیمت دلار به شدت افزایش پیدا کرد، واردات پوشاک با کیفیت پایین افزایش یافت که عمدتاً از کشورهای آسیای جنوب شرقی وارد می‌شود. هرچند به طور کلی واردات کالای قاچاق با افزایش قیمت دلار کاهش یافته است. نایب ‌رئیس ‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک کشور با بیان اینکه میزان تولید داخلی پوشاک در سه سال گذشته افزایش چشمگیر داشته است، اظهار داشت: دلیل اصلی این موضوع افزایش قیمت دلار و مبارزه با کالای قاچاق پس از دستورالعمل ثبت برندهای خارجی است. به طور کل از سال 1397 به دلیل تحریم، واردات کالاهای تولید داخل از جمله پوشاک ممنوع شد.
وی درباره میزان کاهش قاچاق نیز گفت: زمانی صحبت از چهار تا پنج میلیارد دلار قاچاق پوشاک می‌کردیم اما آخرین آمارها که مربوط به سال 1397 است، یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. البته همین میزان قاچاق پوشاک هم زیاد است اما جذابیت دارد و طبیعتاً چون پوشاک بازار بزرگی دارد، شاهد ورود قاچاق این کالا هستیم.
نایب ‌رئیس ‌اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک کشور تصریح کرد: هزینه تولید در داخل کشور بسیار بالاست و قیمت مواد اولیه‌ای که برای تولید استفاده می‌شود هم بسیار رشد داشته که جذابیت قاچاق پوشاک را افزایش داده است. همچنین ابوالقاسم شیرازی؛ رئیس‌ اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک تهران گفت: نوسانات نرخ ارز، کمبود مواد اولیه و مشکلات تامین سرمایه در گردش سه مشکل اصلی فعالان صنعت پوشاک است. ضمن اینکه بخشی از مواداولیه تولیدکنندگان پوشاک از بازار غیررسمی تامین می‌شود. البته با توجه به کمبود مواد اولیه و مشکلات ناشی از آن، تولیدکنندگان چاره‌ای به جز تامین مواد اولیه از بازارهای غیر رسمی ندارند اما این کار نیز با سختی‌هایی همراه است.