kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۵۴
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

حضور باشکوه مردم در انتخابات ریاست جمهوری در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار گرفت

حضور باشکوه و تماشایی مردم در پای صندوق‌های رأی، بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های خارجی داشت.

 


حضور گسترده مردم در پای صندوق رای در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان داشت.
در همین رابطه خبرگزاری شینهوای چین با انتشار تصاویری به حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری ایران‌ اشاره کرد و نوشت بسیاری از شهروندان در صف‌های طولانی ایستاده بودند تا رای خود را به صندوق بریزند. این خبرگزاری همچنین صحبت‌های رهبر معظم انقلاب را بازتاب داد که از مردم خواست در تعیین سرنوشت خود مشارکت داشته باشند.
تارنمای شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان خبر پیروزی سید ابراهیم رئیسی را در صدر اخبار خود قرار داد.
فایننشال‌تایمز هم خبر پیروزی ابراهیم رئیسی را خبر اول سایت خود قرار داد و نوشت که او توانسته رای اکثریت قاطع مردم را به دست آورد.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: در میان کسانی که به رئیسی رای دادند، بسیاری از آنها می‌گویند دلیل حمایت آنها از وی این است که او متعهد شده با فساد مبارزه و به قشر ضعیف جامعه کمک کند.
اجماع داخلی
خبرگزاری آناتولی نوشت: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری منتخب ایران در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با رویکرد جدی به مسئله فساد و مشکلات اقتصادی اطمینان داد که این موضوعات را در اولویت قرار خواهد داد.
تارنمای شبکه خبری فرانس ۲۴ هم خبر پیشتازی قاطع رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری را در صدر خبرهای خود قرار داد و نوشت ابراهیم رئیسی با فاصله زیاد نسبت به رقیبان خود، پیروز انتخابات است.
روزنامه فرانسوی اوئست فرانس نوشت: ابراهیم رئیسی با کسب اکثریت آراء به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران دست یافت.
روزنامه لوپاریزین نوشت: ابراهیم رئیسی با معرفی خود به‌عنوان قهرمان مبارزه با فساد و مدافع طبقات مردمی در کارزار انتخاباتی، بیشتر دوران فعالیت خود را در دستگاه قضایی ایران سپری کرده است.
بسیاری از رسانه‌های فرانسوی دیگر از جمله روزنامه فرانسوی لوموند، فرانس انفو تی‌وی، نشریه فرانسوی لزاکو، روزنامه فرانسوی لیبراسیون و.... به بازتاب پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ ایران پرداختند.
گاردین به نقل از کارشناس مسائل ایران در اندیشکده چتم‌هاوس لندن نوشت پیروزی رئیسی زمینه را برای اجماع داخلی درباره اصلاحات گسترده‌تر فراهم می‌کند و تهران را در موضع قوی‌تری در دیپلماسی بین‌المللی قرار می‌دهد.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک با پوشش زنده انتخابات، گزارشی لحظه به لحظه از وقایع ارائه می‌داد که شامل تصاویری از حضور پرشور مردم در حوزه‌های اخذ رأی، مشارکت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در انتخابات، حال و هوای رأی‌گیری بر سر مزار شهید حاج قاسم سلیمانی و موارد دیگر بود.
حضور بانوان
الیزابت پالمر گزارشگر شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس که در ایران حضور داشت و حال و هوای انتخابات ایران را از تهران پوشش می‌داد به صف مردم به‌ویژه حضور بانوان‌ اشاره کرد و با‌ اشاره‌ای به سوابق آیت‌الله رئیسی گفت که اگر او برنده شود اولین رئیس‌جمهوری خواهد بود که تحت تحریم‌های شدید آمریکا قدرت را به دست خواهد گرفت.
تغییر دولت میانه‌رو
الجزیره قطر نیز در گزارشی نوشت: اشتیاق رأی‌دهندگان علی‌رغم فشار اقتصادی، که باعث تورم در حال رشد و از دست دادن شغل شده، قابل تأمل بوده است. به‌ویژه که همه اتفاقات در دوران همه‌گیری ویروس کرونا صورت گرفته است.
الجزیره ادامه داد: عموم مردم یک چیز را در ذهن خود دارند که آنها خواهان تغییراتی از دولت میانه‌رو و اصلاح‌طلب هستند که طی هشت سال گذشته دیده‌اند. این شبکه رئیسی را پیروز انتخابات اعلام کرد.
تأثیر کرونا، 9 تا 11 درصد
بر اساس پژوهشی که از یک دانشگاه معتبر آمریکایی درباره تأثیر کرونا در میزان مشارکت در انتخابات فرانسه منتشر شده است، نتایج حاکی از آن است که حدود بیست درصد رأی‌دهندگان فرانسوی به‌دلیل کرونا در انتخابات شرکت نکردند.
این در حالی است که فرانسه تحت تحریم نیست و دُز کافی از واکسن کرونا و ابزار کافی برای مقابله با آن را در اختیار دارد و کرونا تحت کنترلش است اما با این حال حدود بیست درصد در آن شرکت نکردند.
پیش از این یک پژوهش مشترک دانشگاه تهران با دانشگاه مریلند حاکی از آن بود که کرونا در حدود ۹ تا ۱۱ درصد بر میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ایران اثرگذار است.