kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۲

فارین‌پالیسی: موشک‌های مقاومت کابوس کشنده برای اسرائیل است(خبر ویژه)

یک نشریه آمریکایی تصریح کرد: بازدارندگی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی (موسوم به گنبد آهنین) به آخر خط رسیده و قادر به دفاع از این رژیم نیست.


فارین‌پالیسی ضمن مرور ضربات موشکی شدید و بی‌سابقه‌ای که مقاومت فلسطین در جنگ اخیر به صهیونیست‌ها وارد کرد، نوشت: تفاوت‌های جنگ میان اسرائیل و فلسطین با جنگ‌های قبلی آتش بی‌سابقه موشک‌ها و راکت‌هایی بود که حماس و جهاد اسلامی شلیک کردند؛ و همچنین کارآمدی کاهنده اسرائیل در مقابله با حماس.
حماس و حامیانش در ایران، بر این باورند که این جنگ برای حماس یک پیروزی بود. شماری از موشک‌ها توانست از چتر سامانه گنبدآهنین بگریزد و زیرساخت‌های راهبردی اسرائیل را هدف قرار دهد. در چندین مورد ظرف چند دقیقه، بیش از 140 راکت و موشک شلیک شد و آسمان تل‌آویو، اشدود و اشکلون را پوشاند.
اسرائیل می‌گوید که سامانه گنبد آهنین، می‌تواند تا 90 درصد راکت‌های پرتابی را رهگیری کند. اما نمی‌گوید که چه شماری از موشک‌های حماس، رهگیری شده‌اند اما در پانزدهم ماه مه گفت که این سامانه حدود هزار راکت از 2300 راکت شلیک شده را رهگیری کرده است. این آمار را مقایسه کنید با وضعیت ماه مه 2019 که 690 راکت از غزه شلیک شد و 240 راکت رهگیری شد.
این بار اسرائیل با همان طرح جنگ تاکتیکی پیش رفت که به آن عادت داشت: حملات نقطه‌زن هوایی با استفاده از مهماتی همچون مهمات هدف‌گیری ساخت آمریکا. واکنش‌های بین‌المللی، یک پسرفت راهبردی برای اسرائیل است که بازدارندگی در برابر نیابتی‌های ایران را زائل می‌کند و تصویری عصبانی از اسرائیل ارائه می‌دهد.
برای بسیاری از ناظران، جنگ اخیر غزه، به‌رغم شباهت‌های زیادی که به جنگ‌های پیشین داشت، نشان از آغاز یک دوران تازه دارد. روشن شد که هیچ راه‌حلی برای کلیت مشکلی که حماس با کنترل غزه و شلیک راکت، متوجه اسرائیل می‌کند، وجود ندارد.
این یک بن‌بست برای اسرائیل است. کشورهایی همچون ایران، به تدارک سلاح و دانش فنی برای حماس ادامه می‌دهند و زرادخانه راکتی‌اش را گسترش خواهند داد.
حماس بر این باور است که تنش‌های بیت‌المقدس را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرده و می‌گوید که صدها مایل تونل زیرزمینی‌اش، تنها خسارت‌های اندکی دیده‌اند.
موفقیت یکسال گذشته اسرائیل در دستیابی به صلح با دو کشور حاشیه‌ای خلیج فارس و سودان می‌تواند دچار پسرفت شود. هم‌زمان رقیب اصلی اسرائیل یعنی ایران می‌گوید که «رژیم صهیونیستی در حال سقوط است.» ایران حتی با ارسال یک پهپاد به شمال اسرائیل در جریان جنگ اخیر، سامانه‌های دفاعی اسرائیل را آزمود. کابوس اسرائیل از جنگ در چندین جبهه، در همین نزدیکی است و دشمنان آن هم به این موضوع آگاهند. گنبد آهنین، یک واکنش تاکتیکی به یک تهدید واقعی منطقه‌ای است. اسرائیل انتظار دارد که حزب‌الله لبنان، در جنگ بعدی روزانه دو هزار موشک شلیک کند.
جنگ اخیر با حماس، نشان داد که گنبد آهنین، یک ابزار جادویی برای پیروزی در جنگ و بازدارندگی نیست.