kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۶۸۹
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۰
لزوم تجهیز ورزشگاه آزادی به سیستم VAR

سید بندی مقدماتی جام جهانی اعلام شد/تیم ملی فوتبال با چه تیم‌هایی همگروه می‌شود؟!

با اعلام رسمی فیفا، سیدبندی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی در دور سوم و پایانی مشخص شد.

 


سرویس ورزشی-

با پایان مرحله دوم از دور مقدماتی جام جهانی 2022 قطر، چهره 12 تیم حاضر در مرحله اصلی و پایانی مشخص گردید تا پس از انجام مراسم قرعه کشی، تیم‌ها در دو گروه 6 تیمی قرار گرفته و برای کسب 4 سهمیه مستقیم و یک سهمیه غیرمستقیم دیگر از آسیا، با یکدیگر به رقابت بپردازند.
با اعلام صفحه رسمی فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در اینستاگرام، سیدبندی مرحله پایانی مقدماتی جام جهانی 2022 در منطقه آسیا مشخص شد که بدین ترتیب و همان‌طور که از قبل تصور می‌شد، ایران و ژاپن تیم‌های سید یک خواهند بود و این بدان معناست که دو تیم با یکدیگر رو‌به‌رو نخواهند شد ولی احتمال برخورد با سایر تیم‌ها وجود دارد. نکته جالب اینکه برخلاف انتظارها، عراق به جای سید سوم، در سید چهارم جای حضور دارد و امارات جای این کشور را گرفت. طبق اعلام فیفا، سیدبندی تیم‌ها در این مرحله بدین صورت باشد:
سید یک........................................................................ ایران و ژاپن
سید دوم...................................................... کره جنوبی و استرالیا
سید سوم........................................................... امارات و عربستان
سید چهارم.................................................................. عراق و چین
سید پنجم................................................................ سوریه و عمان
سید ششم................................................................. ویتنام و لبنان
با توجه به سید بندی آسیا نکته مهم و قابل توجه این است که به دلیل مشکلات سیاسی میان ایران و عربستان و عدم حضور دو تیم در زمین تیم مقابل، فیفا در دوره گذشته از احتمال همگروهی دو کشور جلوگیری کرد و در صورتی که برای این دوره نیز این تصمیم همچنان پا بر جا بماند، پس ایران و عربستان در یک گروه قرار نخواهند گرفت و امارات حریف قطعی ایران خواهد بود مگر اینکه فیفا برای این دوره از تصمیم قبلی خود عقب‌نشینی کند.
موضوع دیگر اینکه ایران در این دوره با یکی از تیم‌های کره جنوبی یا استرالیا همگروه خواهد شد و این به معنای سفر دور و دراز به یکی از این دو کشور خواهد بود ضمن اینکه چین و ویتنام به عنوان دیگر تیم‌های شرق آسیایی، در سیدهای سوم و ششم حضور دارند که همگروهی با آنها، باعث افزایش سفرهای طولانی ملی‌پوشان می‌شود که قطعا این مسئله خوشایند کادرفنی تیم ملی نخواهد بود. با توجه به اینکه تیم ملی در سال‌های اخیر بارها مقابل کره جنوبی ظاهر شده و با آمار بسیار خوب در بازی‌های رو در رو، بار مثبت روانی برای ایران ایجاد کرده، کره جنوبی حریف به نسبت بهتری نسبت به استرالیا محسوب می‌شود.
در سید چهارم، برای پرهیز از سفر به شرق آسیا، عراق گزینه خوبی محسوب می‌شود ضمن اینکه ملی‌پوشان چند روز پیش موفق به شکست آنها شدند و شناخت خوبی روی حریف سنتی خود در غرب آسیا دارند. در سید پنجم نیز سفر به سوریه راحت‌تر از عمان است ضمن اینکه برانکو ایوانکوویچ هدایت عمانی‌ها را برعهده‌دارد که او سالها در ایران مربی بوده و شناخت کاملی از ملی‌پوشان دارد پس به نظر می‌رسد سوریه حریف مناسب تری برای ایران باشد.
در سید ششم نیز هر چند که ویتنام و لبنان حریفانی نیستند که توانایی مقابله با ایران را داشته باشند ولی همان‌طور که پیش از این ذکر شد، خودداری از سفرهای دور و دراز، به سود ملی‌پوشان است در نتیجه همگروهی با لبنان، قطعا بهتر از حضور ویتنام در گروه ایران خواهد بود.
مراسم قرعه کشی در تاریخ 10 تیر برگزار می‌شود. بر اساس اعلام فدراسیون جهانی فوتبال، علاوه‌بر قطر که میزبان جام جهانی 2022 است، 4.5 تیم آسیایی دیگر هم جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب می‌کنند که بر این اساس مجموع سهمیه آسیا در جام جهانی فوتبال برای نخستین بار به عدد 5.5 می‌رسد و در صورت موفقیت نماینده ششم در مرحله پلی‌آف، برای نخستین بار در تاریخ این امکان وجود دارد که قاره کهن با 6 نماینده در جام جهانی فوتبال شرکت کند.
زمان برگزاری مسابقات
دور نخست از مرحله سوم مقدماتی جام جهانی، از تاریخ دوم سپتامبر برابر با 11 شهریور آغاز شده و آخرین دیدار این رقابت‌ها نیز در 29 مارس برابر با 9 فروردین برگزار خواهد شد. تاریخ برگزاری مسابقات دور سوم مقدماتی جام جهانی در آسیا به شرح زیر است:
دیدار اول: 11 شهریور 1400‌، دیدار دوم: 16 شهریور 1400‌، دیدار سوم: 15 مهر 1400‌، دیدار چهارم: 20 مهر 1400‌، دیدار پنجم: 20 آبان 1400‌، دیدار ششم: 25 آبان 1400‌، دیدار هفتم: 7 بهمن 1400‌، دیدار هشتم: 12 بهمن 1400‌، دیدار نهم: 4 فروردین 1401‌، دیدار دهم: 9 فروردین 1401.
دردسر VAR برای فوتبال ایران
خبر مهم برای فوتبال ایران این است که با تصمیم کنفدراسیون فوتبال آسیا مرحله سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ با سیستم کمک داور ویدئویی برگزار می‌شود. این تصمیم می‌تواند شانس ایران را برای میزبانی مسابقات کاهش بدهد. هرچند هنوز نحوه برگزاری این مرحله از مسابقات مشخص نیست اما منابع آگاه در کنفدراسیون آسیا اعلام کردند تمایل این نهاد به برگزاری بازی‌ها به صورت رفت و برگشت است.
به دلیل شیوع ویروس کرونا، AFC مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را در دو فصل گذشته به صورت متمرکز برگزار کرده است. مرحله دوم رقابت‌های انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ هم به صورت متمرکز در یک کشور از هر گروه برگزار شد (به استثنای گروه چین که در امارات برگزار شد) در صورتی که AFC بخواهد مرحله سوم انتخابی جام جهانی را به صورت رفت و برگشت در خاک خود کشورها برگزار کند، استفاده از VAR برای بعضی از کشورها از جمله ایران عملیاتی نیست.
این تکنولوژی در سال‌های اخیر در بعضی از کشورهای آسیا از جمله قطر، عربستان امارات مورد بهره‌برداری قرار گرفته است اما فدراسیون فوتبال ایران به دلیل مشکلات مالی و زیرساختی هنوز نتوانسته آن را به خدمت بگیرد.یکی از دلایلی که پرسپولیس میزبانی در دیدار فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۲۰ را هم از دست داد، نداشتن تکنولوژی کمک داور ویدئویی بود. اگر این خبر صحت داشته باشد، مسئولان فدراسیون فوتبال باید از همین امروز به فکر باشند و تمهیدات لازم را برای مجهز کردن ورزشگاه آزادی به سیستم VAR در نظر بگیرند.