kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۴۲
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۳
گزارش خبری تحلیلی کیهان

در مکتب شهید سلیمانی، چرا و چگونه باید رأی داد

تبیین چرایی و چگونگی حضور در عرصه سیاسی و حماسی انتخابات از دریچه «مکتب ماندگار شهید سلیمانی» حائز اهمیت و تعیین‌کننده است. اصول این مکتب چیست؟ «مکتب مترقی و راهگشای حاج قاسم» در این زمینه ما را چطور راهنمایی می‌کند؟

 

سرویس سیاسی ـ

محبت حاج قاسم در دل‌ها موج می‌زند. مردم با حضور ده‌ها میلیونی در مراسم‌های تشییع پیکر مطهرش در شهرهای مختلف، غوغا و قیامت به پا کردند و به استقبال «مکتب سلیمانی» به‌عنوان راه و خط روشن زندگی رفتند.
در نقاط دیگر عالم نیز حق‌طلبان و آزادگان خروشیدند و طراوت دیگری در اراده ضداستکباری خود یافتند.
«مکتب سلیمانی» مکتبی جامع و ثمره حرکت مجاهدانه، هدف‌دار، سنجیده، خستگی‌ناپذیر و سرشار از ایمان و اخلاص حاج قاسم به سوی اهداف والای الهی است.
اعتقاد راسخ به ولایت فقیه، اراده‌ قاطع بر حاکمیت دین خدا در جهان، تکلیف‌شناسی و انجام وظیفه، سلوک معنوی و دوری از نفسانیت و خودخواهی، باور به کرامت انسان‌ها و شتافتن به کمک آنها، مقابله و مواجهه‌ با نظام سلطه، وحدت شیعه و سنی، کوشش و اقدام و عمل، نداشتن اعتماد به دشمن و نگاه تیزبین به سرانگشتان نفوذ و خدعه آن، امید پایان‌ناپذیر به خدای متعال و باور به نصرت الهی و اجتناب از ‌اشرافی‌گری را می‌توان از اصول این مکتب حیات‌بخش دانست.
سردار شهید سلیمانی با اخلاص و مجاهدت در لبنان، عراق، سوریه و... دست ‌اشرار را کوتاه و نقشه شوم خاورمیانه‌ای آمریکا را نقش بر آب کرد. داغ بزرگی را بر دل دشمن گذاشت و 7 ‌تریلیون دلار هزینه‌کرد آنها را در غرب آسیا دود هوا کرد. محور مقاومت اسلامی امروز به برکت اخلاص و جهاد حاج قاسم در دنیا می‌درخشد.
به فاصله دو روز تا انتخابات، تبیین چرایی و چگونگی حضور در این عرصه سیاسی و حماسی از دریچه «مکتب ماندگار شهید سلیمانی» حائز اهمیت و تعیین‌کننده است.
به برادران و خواهران مجاهدم...
وصیت‌نامه سیاسی الهی آن سردار شهید مجاهد و مخلص را که برابر دیدگان قرار دهیم، به این عبارات ناب و پرمعنا و معرفت می‌رسیم؛ «خطاب به برادران و خواهران مجاهدم...
خواهران و برادران مجاهدم در این عالم، ‌ای کسانی که سرهای خود را برای خداوند عاریه داده‌اید و جان‌ها را بر کف دست گرفته و در بازار عشق‌بازی به سوق فروش آمده‌اید، عنایت کنید: جمهوری اسلامی، مرکز اسلام و تشیّع است.
امروز قرارگاه حسین‌بن‌علی، ایران است. بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند. اگر دشمن، این حرم را از بین برد، حرمی ‌باقی نمی‌ماند، نه حرم ابراهیمی ‌و نه حرم محمّدی(ص)... برای نجات اسلام خیمه ولایت را رها نکنید. خیمه، خیمه‌ رسول‌الله است. اساس دشمنی جهان با جمهوری اسلامی، آتش زدن و ویران کردن این خیمه است. دور آن بچرخید. والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله‌الحرام و مدینه حرم رسول‌الله و نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.»
سردار دل‌ها ما را به دفاع از جمهوری اسلامی که آن را حرم نامیده است، فرا می‌خواند. یکی از مصادیق بارز دفاع از نظام اسلامی در عرصه سیاسی، انتخابات است که مردم با حضور خود شکوه و عزت ملی را به نمایش می‌گذارند و اعتماد خود به جمهوری اسلامی را عملاً ثابت می‌کنند. این حضور پشتوانه‌ انقلاب و كشور است. حاج قاسم با توصیف شایسته جمهوری اسلامی و حرم نامیدن آن، اهمیت دفاع از این حرم را آن‌قدر زیاد می‌داند که «اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌ماند.»
در ایران اسلامی مردم‌سالاری دینی و انتخابات یک امر ریشه‌دار است و ملت بزرگ ایران با حضور قدرتمندانه‌ در پای صندوق‌های رأی، ارتباط و اتصال مستحکم خویش را با نظام اسلامی نشان می‌دهد و اثبات می‌کند.
شوق و حرارت برای مچاله کردن قاتلان اسوه مقاومت اسلامی
نهضت انتقام‌خواهی خون شهید سلیمانی و شوق و حرارت برای برچیدن استکبار و مچاله کردن قاتلان اسوه مقاومت اسلامی امروز سراسر عالم را فرا گرفته است. حق‌طلبان عالم پیام شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی را که همان پیام استمرار در مجاهدت، مقاومت، استکبارستیزی و عزت‌آفرینی است دریافته‌اند و تحرک تازه‌ای در نفی طاغوت و نفرت از استکبار پیدا کرده‌اند. شبکه خبیث استکبار و صهیونیسم و پادوهای اروپایی و منطقه‌ای آن، توان جنگ رسانه‌ای و عملیات روانی خود را به صحنه آورده‌اند تا مردم را از حضور در انتخابات بازدارند اما ملت ما که در مراسم‌های تشییع پیکر مطهر شهید سلیمانی قیامت به پا کرد و یکپارچه خواسته قلبی و باور قطعی‌ خود را با فریاد «انتقام انتقام» اعلام کرد، نیک می‌داند که هر رأی یک موشک نقطه‌زن به قلب قاتلان حاج قاسم است.
ملت شریف ایران که خاطره شکست ماشین جنگی آمریکا در عراق و سوریه و داعش خون‌آشام، شکست اسرائیل در جنگ
33 روزه و جنگ‌های غزه با هدایت و مدیریت و مجاهدت شهید حاج قاسم سلیمانی و نیروهای سلحشور و شهادت‌طلب مقاومت اسلامی را فراموش نمی‌کند، عزمی ‌راسخ در ریشه‌کن ساختن زورگویان و مستکبران عالم دارد و با حضور حماسی در انتخابات پشتیبانی خود را از نظام مقدس، مقتدر و استکبارستیز جمهوری اسلامی ایران نشان خواهد داد.
نکته دیگر این است که چگونه و با لحاظ چه ویژگی‌هایی رأی دهیم؟ «مکتب حاج قاسم» در این زمینه ما را چطور راهنمایی می‌کند؟
حاج قاسم در بخش دیگری از وصیت‌نامه‌اش خطاب به سیاسیون کشور 5 اصل مهم و اساسی را گوشزد می‌کند. سردار دل‌ها تصریح می‌کند؛ «نکته‌ای کوتاه خطاب به سیاسیون کشور دارم: چه آنهایی [که] اصلاح‌طلب خود را می‌نامند و چه آنهایی که اصولگرا. آنچه پیوسته در رنج بودم اینکه عموماً ما در دو مقطع، خدا و قرآن و ارزش‌ها را فراموش می‌کنیم، بلکه فدا می‌کنیم. عزیزان، هر رقابتی با هم می‌کنید و هر جدلی با هم دارید، اما اگر عمل شما و کلام شما یا مناظره‌هایتان به‌نحوی تضعیف‌کننده دین و انقلاب بود، بدانید شما مغضوب نبی مکرم اسلام و شهدای این راه هستید؛ مرزها را تفکیک کنید. اگر می‌خواهید با هم باشید، شرط با هم بودن، توافق و بیان صریح حول اصول است. اصول، مطوّل و مفصّل نیست. اصول عبارت از چند اصل مهم است:
اعتقاد حقیقی و عملی به ولایت فقیه
1ـ اول آنها، اعتقاد عملی به ولایت فقیه است؛ یعنی اینکه نصیحت او را بشنوید، با جان و دل به توصیه و تذکرات او به‌عنوان طبیب حقیقی شرعی و علمی، عمل کنید. کسی که در جمهوری اسلامی می‌خواهد مسئولیتی را احراز کند، شرط اساسی آن [این است که] اعتقاد حقیقی و عمل به ولایت فقیه داشته باشد.»
اعتقاد حقیقی و عملی
به جمهوری اسلامی و مبنای آن
دومین اصل در دیدگاه حاج قاسم و مکتب نورانی‌اش اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و مبنای آن است؛ «2ـ اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و آنچه مبنای آن بوده است؛ از اخلاق و ارزش‌ها تا مسئولیت‌ها؛ چه مسئولیت در قبال ملت و چه در قبال اسلام.»
خدمتگزار ملت
اصل سوم نیز از این قرار است؛ «3ـ به‌کارگیری افراد پاکدست و معتقد و خدمتگزار به ملّت، نه افرادی که حتی اگر به میز یک دهستان هم برسند خاطره خان‌های سابق را تداعی می‌کنند.»
مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات
حاج قاسم در ادامه تصریح می‌کند؛ «4ـ مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات را شیوه خود قرار دهند.»
توسعه گر ارزش‌ها
سیدالشهدای مقاومت اسلامی و مدافعان حرم اصل پنجم را نیز این‌گونه بیان داشته است: «5ـ در دوره حکومت و حاکمیت خود در هر مسئولیتی، احترام به مردم و خدمت به آنان را عبادت بداند و خود خدمتگزار واقعی، توسعه گر ارزش‌ها باشد، نه با توجیهات واهی، ارزش‌ها را بایکوت کند.»
سردار شهید سلیمانی سپس نکته‌ای مهم را به مسئولین خاطرنشان می‌کند؛ «مسئولین همانند پدران جامعه می‌بایست به مسئولیت خود پیرامون ‌تربیت و حراست از جامعه توجه کنند، نه با بی‌مبالاتی و به‌خاطر احساسات و جلب برخی از آرای احساسی زودگذر، از اخلاقیاتی حمایت کنند که طلاق و فساد را در جامعه توسعه دهد و خانواده‌ها را از هم بپاشاند. حکومت‌ها عامل اصلی در استحکام خانواده و از طرف دیگر عامل مهم از هم پاشیدن خانواده هستند. اگر به اصول عمل شد، آن‌وقت همه در مسیر رهبر و انقلاب و جمهوری اسلامی هستند و یک رقابت صحیح بر پایه همین اصول برای انتخاب اصلح صورت می‌گیرد.»
بر این اساس، اعتقاد حقیقی و عملی به ولایت فقیه، اعتقاد حقیقی به جمهوری اسلامی و مبنای آن، پاکدستی و خدمتگزار ملت بودن، مقابله با فساد و دوری از فساد و تجمّلات و توسعه گر ارزش‌ها بودن اصولی است که سردار شهید سلیمانی یادآوری و تصریح می‌کند و به‌عنوان معیار و شاخص در انتخاب اصلح باید مدنظر باشد.
ملت ایران با حضور پرقدرت، حماسه‌آمیز، همگانی و حداكثری در انتخابات در امتداد «مکتب مترقی و راهگشای حاج قاسم» که وفاداری خود را به آن اثبات کردند، حجم سنگین جنگ‌ روانی دشمن برای بی‌رونق ساختن انتخابات را به حبابی پوچ مبدل و بار دیگر بر مکر دشمنان غلبه می‌کنند، انقلاب و نظام اسلامی را یک گام دیگر به اهداف والایش نزدیک‌تر و موجبات گشوده شدن گره‌ها را فراهم خواهند ساخت، ان‌شاءالله.