kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

نعل وارونه مدعیان اصلاحات درباره مشارکت مردم در انتخابات



سرویس سیاسی-
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت:«جملات قصار برخی از کاندیداها و چهره‌های منصوب به ایشان طی همین دوره و نیز از ادوار گذشته به‌خوبی نشان می‌دهد که آنها تمایل چندانی به حضور و دخالت مردم در عرصه قدرت ندارند. صدالبته که در این زمینه نیز حق با آنها است. این جریان همواره از حضور مردم در صحنه انتخابات - به‌عنوان تنها امکان کنشگری سیاسی در جمهوری اسلامی - ضربه خورده‌اند. آنها همواره در منازعه‌ای که از خرداد 76 آغاز شد، با حضور گسترده مردم در انتخابات یک بازنده مطلق بوده‌اند. پیروزی آنها همواره و همیشه هنگامی رقم خورده که آحاد جامعه به دلایلی به صندوق‌های رأی پشت کرده‌اند و فرصت را فراروی آنها قرار‌داده‌اند».
در ادامه این مطلب آمده است:«جریان راست و به‌ویژه جناح تندرو این جریان - که مدت‌ها است علیه شخصیت‌های کلیدی عصیان کرده - همان‌گونه خودشان نیز اذعان کرده‌اند باور و اعتقادی به حضور حداکثری مردم در صحنه انتخابات ندارند».
ادعای کذب اصلاح‌طلبان مبنی بر عدم تمایل اصولگرایان یا نامزدهای قریب به حضور و دخالت مردم در حالی است که اتفاقاً یکی از دغدغه‌های مهم همه جریانات اصولگرا از بین بردن رخوت و سردی است که ماحصل عملکرد دولت روحانی است. نکته قابل‌تأمل آنکه دولتی‌ها و مدعیان اصلاحات هستند که به حضور مردم در پای صندوق‌های رأی اهمیتی نمی‌دهند. گرانی‌های دستوری و شایعاتی مبنی بر تصمیم بخش‌هایی از اصلاح‌طلبان برای تحریم انتخابات و یا مشارکت غیرفعال گواه روشنی بر این ادعاست. حامیان دولت روحانی و بازندگان سیاسی در حالی آدرس غلط می‌دهند و نعل وارونه می‌زنند که یکی از دلایل رخوت سیاسی و اجتماعی عملکرد و کارنامه دولت روحانی است.
زدن مُهر «دروغ» بر ادعای قبلی «نداشتن نامزد»
روزنامه اعتماد روز گذشته در گزارش تیتر نخست خود به موضع مهدی کروبی درباره انتخابات مبنی بر رای دادن به عبدالناصر همتی اشاره کرد و نوشت: «فرزند حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي موضع پدرش درخصوص انتخابات رياست‌جمهوري ۱۴۰۰ را اعلام كرد. فرزند حسين كروبي شامگاه گذشته پس از آنكه در گفت‌وگويي با پايگاه خبري-تحليلي جماران از توصيه انتخاباتي پدرش به «جبهه اصلاحات ايران» خبر داد و بر اين اساس تاكيد كرد كه مهدي كروبي از نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان خواسته كه براي ايجاد همگرايي ميان دو كانديداي منتسب به اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرايان تلاش كرده و در نهايت از گزينه‌اي كه از مقبوليت بيشتر برخوردار بود، اعلام حمايت كنند، در گفت‌وگويي تكميلي كه اين‌بار با پايگاه خبري-تحليلي اعتمادآنلاين انجام شد، صراحتا از حمايت مهدي كروبي از عبدالناصر همتي خبر داد... فرزند مهدي كروبي از حمايت صريح پدرش از همتي خبر داد و از تصميم مهدي كروبي نسبت به انتخابات رياست‌جمهوري سيزدهم سخن گفت. آن‌طور كه حسين كروبي در اين رابطه به اعتمادآنلاين توضيح داده، حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي در انتخابات ۱۴۰۰ شركت مي‌كند و به عبدالناصر همتي راي خواهد داد. »
گفتنی است گرچه انتقادات بسیاری به آقای کروبی وارد است؛ از جمله در فتنه و آشوب نیابتی سال 88 و قرار گرفتن در بازی عناصر ساختار شکن و برانداز، که به سابقه حضور او در نظام و انقلاب آسیب اساسی زد.اما این انتقاد‌های جدی موجب نمی‌شود که موضع درست او در فاصله گذاری با خط ضد انقلابی تحریم انتخابات، نادیده گرفته شود. معنای رای دادن، «احترام و اعتماد» به ساز و کار قانونی انتخابات است.کروبی بدین ترتیب، رسما از میر حسین موسوی و برخی تندروهای مدعی اصلاح‌طلبی که او را وادار به رادیکالیسم کور کردند، و همچنین دروغ خیانت بار «تقلب در انتخابات» عبور کرده و این می‌تواند شروعی برای خروج وی از بن بست خود ساخته باشد. تیتر روزنامه اعتماد برای کروبی هم، زدن مُهر «دروغ» بر ادعای قبلی «نداشتن نامزد» است.
علت حبس کالاهای اساسی در گمرک
عدم تأمین ارز از سوی بانک مرکزی است
روزنامه دنیای اقتصاد دیروز عبارت «معمای کالاهای محبوس» را تیتر یک خود قرار‌داد و نوشت: «برخی شنیده‌های «دنیای‌اقتصاد» حاکی از این است که دو رقم در مورد تامین ارز کالاهای اساسی در سال جاری اعلام شده است؛ «۴ میلیارد دلار» و «۶ میلیارد دلار». این در حالی است که گمرک ایران معتقد است این حجم ارز تامین نشده است؛ ممکن است صرفا تخصیص داده شده باشد و این دو واژه با هم متفاوت است. از سوی دیگر، در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و نمایندگان گمرک و بانک مرکزی برگزار شده، شنیده شده ارز کالاهای اساسی «تخصیص» داده شده، نه «تامین». گمرک معتقد است وقتی لینک ارتباطی بین بانک مرکزی و وزارت صمت وجود نداشته باشد، معضل حبس کالا تداوم خواهد یافت.»
در این گزارش همچنین آمده است: «ستاد تنظیم بازار در مکاتبه‌ای که با اتاق تهران داشته است اظهار می‌کند درصورتی‌که گمرک ایران دقت بیشتری در اجرای دستورالعمل‌های مربوط به ترخیص کالا داشته باشد و از طرفی فرآیند ترخیص کالا را از ۴۵ روز  کمتر کند و به نرم جهانی نزدیک شود، میزان چرخش کالا در گمرکات اجرایی روند طبیعی خواهد داشت. این در حالی است که ارونقی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» در واکنش به اظهارات اخیر کارگروه تنظیم بازار درخصوص عملکرد آهسته گمرک در جریان ترخیص کالاها اعلام می‌کند: گمرک در جریان سرعت گرفتن ترخیص کالاهای اساسی تاکنون با کارگروه تنظیم بازار و جهادکشاورزی مکاتبه داشته است؛ اما عملکرد ارگان‌های ذی‌مدخل در انجام وظایف کماکان کند است.  وی پیش از این نیز اظهار کرده بود علت دپوی این حجم از کالا در بنادر و گمرکات کشور، این است که در سال جدید ستاد تنظیم بازار مصوبه سال گذشته ستاد هماهنگی اقتصادی کشور را به گمرک ابلاغ نکرده است. بر اساس این مصوبه بازرگانان به دو روش می‌توانستند کالا‌های خود را از بنادر ترخیص کنند. ارونقی تاکید می‌کند: متاسفانه با توجه به ابلاغ دوباره همین مصوبه توسط ستاد هماهنگی اقتصادی کشور به ستاد تنظیم بازار در سال جدید، هنوز این مصوبه از طرف ستاد تنظیم بازار به گمرکات کشور ابلاغ نشده است و نتیجه آن دپوی حدود شش میلیون تن کالای اساسی در بنادر و گمرکات کشور شده که با توجه به شرایط جوی، ممکن است باعث فاسد شدن و غیرقابل استفاده شدن این کالا‌ها شود.»
دنیای اقتصاد افزود: «درخصوص احتمال عدم تمایل واردکنندگان به ترخیص کالا نیز محمدمهدی نهاوندی عضو هیات‌مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: یکی از دلایل اصلی عدم ترخیص کالاها از گمرکات کشور، عدم تامین ارز از سوی بانک مرکزی است و هر لحظه که ارز مربوطه تامین شود، بخش خصوصی کالای خود را ترخیص می‌کند؛ زیرا با هر روز تاخیر در ترخیص کالا هزینه‌های هنگفتی از جمله هزینه انبارداری، دموراژ و... به این بخش تحمیل می‌شود.»