kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۴
رئیس‌مرکز خشکسالی:

بارش‌های بهاره در اکثر نقاط کشور کمتر از نرمال بوده است

رئیس‌مرکز خشکسالی با بیان اینکه کم بارشی به طور فراگیر در کل کشور حاکم است، اظهارداشت: بنابر مدل‌های اقلیمی در تمامی استان‌ها بارش ۴۱ درصد کمتر از دوره نرمال بلندمدت است.

 


احد وظیفه در گفت‌و‌گو با  باشگاه خبرنگاران جوان، افزود:میزان کم بارشی در استان‌های مختلف متغیر است، در استان‌های غربی بارش ۴۰ درصد، در جنوب ۸۰ درصد و در شرق ۴۰ تا ۶۰ درصد کمتر از نرمال است.
وظیفه با اشاره به اینکه بارش‌های بهاره در اکثر نقاط کشور کمتر از نرمال بوده است، بیان داشت: از ابتدای فصل بهار تاکنون، بارش‌های بهاره به ویژه در بخش‌های جنوبی، مرکزی، غرب، شمال شرق و شرق تا ۶۰ درصد کمتر از نرمال بوده و در شرق کشور هم میزان بارش‌ها ناچیز بوده است.
وی با بیان اینکه در فصل بهار، دما نسبت به دوره نرمال ۲.۵ درجه بالاتر است، گفت: از ابتدای سال زراعی ۱.۲ درجه دما بالاتر از نرمال بوده است.
رئیس‌مرکز خشکسالی درباره آینده بارش کشور اظهارداشت: در فصل تابستان از مرداد به بعد عمده بارش در سواحل شمالی به ویژه گیلان و مازندران و طی ماه‌های تیر و مرداد در جنوب شرق، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و جنوب کرمان بارندگی‌ها همراه با رگبار، رعد و برق است. وظیفه با اشاره به اینکه در سایر نقاط بارش‌های تابستانه قابل ملاحظه‌ای نداریم، ادامه داد: امسال در جنوب شرق، بارندگی در حد نرمال و گرایش به بیش از نرمال دارد، همچنین در شمال کشور بارش کمتر از نرمال پیش‌بینی می‌شود.
وی درباره چشم‌انداز بارش و دما در ماه‌های آتی گفت: در ماه‌های آتی بارش چندانی نداریم و در صورت بارش نفوذی در زمین به علت تبخیر نداریم و از طرفی در فصل تابستان برای نیمه غربی دما یک تا سه درجه و برای نیمه شرقی نیم تا یک درجه بالاتر از نرمال خواهد بود.