kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۳۹۸
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۳
آمریکا

نجات یک صیاد از سرنوشت «پدر ژپتو»



یک صیاد آمریکایی می‌گوید در حادثه‌ای به مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه در داخل دهان یک نهنگ گوژپشت بوده اما در نهایت این‌جانور عظیم الجثه به جای قورت دادنش ترجیح داده او را به بیرون پرت کند.
به گزارش ایسنا، این حادثه روز جمعه برای «مایکل پاکارد» رخ داده ‌اما خبر آن به تازگی انتشار یافته و پاکارد پس از این حادثه، مدت کوتاهی در بیمارستان بستری شد.
این صیاد اهل «پراوینس تاون» در ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر بوستون در صفحه فیسبوک خود نوشت: برای جست‌وجوی شاه میگو به داخل آب [اقیانوس] رفته بودم و ناگهان یک نهنگ گوژپشت تلاش کرد من را ببلعد. مدت ۳۰ تا ۴۰ ثانیه را در دهانش که بسته بود سپری کردم. در نهایت او بار دیگر به سطح آب رفت و من را به بیرون پرتاب کرد. همه جای بدنم کبود شده است اما شکستگی استخوان ندارم.
مردی که مایکل پاکارد را در جریان شکار دریایی روز جمعه همراهی می‌کرده نیز گفته است که پرتاب او به خارج از دهان نهنگ گوژپشت را مشاهده کرده است. او با امدادگران تماس گرفت و از آنها برای امدادرسانی به مایکل پاکارد درخواست کمک کرد.
دانشمندانی که روی زندگی نهنگ‌های گوژپشت تحقیق می‌کنند روایت مایکل پاکارد را «باورکردنی» و «معتبر» دانسته‌اند.
جوک رابینز، زیست‌شناسی که بر روی نهنگ‌ها تحقیق می‌کند درباره این حادثه گفت: ممکن است ماهیگیر در لحظه‌ای نامناسب در مکانی نامناسب بوده باشد. به گفته وی، نهنگ‌ها هنگام جست‌وجوی خوراک با دهان باز می‌جهند و ماهی‌ها و آب را به سرعت قورت می‌دهند. با اینکه دهان نهنگ‌ها بسیار گشاد است اما گلوی آنها تنگ است و به همین دلیل امکان قورت دادن طعمه‌های بزرگ را ندارند. طول بدن نهنگ گوژپشت که گاه نهنگ کوهاندار نیز خوانده می‌شود بین ۹ تا ۱۵ متر است و وزن این پستانداران اغلب به ۳۰ تن می‌رسد.