kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۳۴۴
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
دیپلمات چینی:

لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است

نماینده چین در مذاکرات احیای برنامه جامع اقدام مشترک در وین اتریش،‌ در مصاحبه‌ای گفت که لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است.

وانگ کان، نماینده چین در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام گفت که لغو تحریم‌ها کلید اصلی هرگونه توافق درباره برنامه هسته‌ای ایران است.
وی که با پایگاه خبری الشرق صحبت می‌کرد،‌ افزود: تمامی طرف‌ها به ارائه راه‌حل‌ها پایبند بود اما برخی موضوعات سیاسی حل نشده همچنان باقی مانده است.
وانگ همچنین در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات وین گفت: آمریکا باید وقت‌کشی و اهمال را کنار بگذارد و برای برداشتن کامل و جامع تحریم‌های ایران اقدام قاطعی انجام دهد. طرف‌های مرتبط هم باید اقدامات مؤثر برای جلوگیری از تکرار خروج آمریکا از برجام یا اعمال مجدد تحریم‌ها را انجام دهند.
به نوشته وبگاه اطلاع‌رسانی دفتر نمایندگی چین در وین، وی همچنین توضیح داد: نگرانی‌های ایران درباره برداشتن تحریم‌ها، مشروع و قانونی هستند. آمریکا باید ابتدا تمام تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه بر [ایران] و طرف‌های ثالث را بردارد. تحریم تسلیحات متعارف علیه [ایران] که با برجام و قطعنامه‌های مرتبط شورای امنیت همخوانی ندارد نیز باید برداشته شوند.
آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد 
عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس‌هیئت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین روز شنبه در پایان دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: ششمین دور مذاکرات با یک جلسه کمیسیون مشترک شروع شد و تصمیم بر این گرفته شد که به کار سرعت بیشتری داده شود و مذاکراتی که کماکان مورد اختلاف است را در جلسات متعدد کارشناسی و سیاسی مورد بحث قرار دهیم و راه‌حل‌های لازم برای آنها پیدا شود.
عراقچی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: با وضعیت پیچیده‌ای مواجه هستیم به این دلیل که هم بازگشت آمریکا به برجام یک‌سری مسائل فنی، حقوقی و سیاسی دارد و هم راستی آزمایی اقدامات آمریکا، از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و باید برای آن برنامه‌ریزی شود و در آن خصوص دقت شود و برای آن شاخص تعیین شود.
معاون وزیر خارجه بیان کرد: همین‌طور اقداماتی که ایران باید انجام دهد، طبیعتا با توجه به پیشرفت‌های سریع علمی و فنی که ایران در این مدت انجام داده نحوه تنظیم آنها با بازگشت به برجام پیچیدگی‌های خودش را دارد و اینها بحث‌های مفصلی را می‌برد و مجموعه این اقدامات در چه جدول زمانی باید انجام شود. 
عراقچی خاطرنشان کرد: مسلما آمریکا باید قدم اول را بردارد و آمریکا باید همه اقداماتش را ابتدا انجام دهد و بعد جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی می‌کند و بعد از آن است که به تعهداتمان برمی‌گردیم. این ملاک کار ماست، ولی همین احتیاج به جدول‌بندی و جدول زمانی داریم و این‌که مشخص شود در چه روزی اگر به جمع‌بندی رسیدیم، بعد مراحل تایید و تصویب آن در هر کشور چگونه باشد؟ در چه مدت انجام شود و بعد چه مقدماتی باید برنامه‌ریزی شود و نهایتا در چه روزی به اجرا می‌رسیم و در آن روز آمریکا باید چه کار کند و بعد چگونه راستی آزمایی شود.
به گفته وی همه این‌ها مراحل مذاکراتی جزیی و فنی و بحث‌های سیاسی و حقوقی دارد.
معاون وزیر خارجه همچنین گفت: بلافاصله بعد از کمیسیون مشترک، جلسات مذاکراتی را شروع کردیم و مذاکرات ظرف روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت و تا به یک جمع‌بندی دست یابیم و به شکلی به موقعیتی برسیم که ان‌شاءالله تصویر تقریبا کاملی را از یک توافق نهایی داشته باشیم که وقتی این بار به پایتخت‌ها برمی‌گردیم، قابلیت تأمل و تصمیم‌گیری را داشته باشیم.
مذاکرات ما
موکول به انتخابات نیست
وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه می‌یابد؟ بیان کرد: ما به دنبال دستیابی به یک توافق مطلوب و خوب برای جمهوری اسلامی ایران هستیم و در این مسیر نه عجله می‌کنیم و نه وقت را تلف می‌کنیم.
وی گفت: مذاکرات ما موکول به انتخابات نیست، قبلش و بعدش. برای ما آن‌چه ملاک است این است که در مسیر تحقق خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران حرکت کنیم. تاریخی برای خودمان ملاک قرار نمی‌دهیم که چه زمانی برسیم یا نرسیم، قبل از چه اقدام دیگری باشد یا نباشد.
معاون وزیر خارجه تصریح کرد: تا هر زمانی که طول بکشد و نیاز بدانیم که مذاکرات را ادامه دهیم برای این‌که به مطلوب خودمان برسیم، مذاکرات ادامه خواهد یافت، بدون این‌که وقتی تلف کنیم، یا اجازه دهیم دیگران وقت تلف کنند.
عراقچی بیان کرد: به شخصه فکر نمی‌کنم ظرف هفته جاری بتوانیم به جمع‌بندی نهایی برسیم. تصور بنده این است حداقل یک بار دیگر باید جمع‌بندی مذاکرات به پایتخت‌ها منتقل شود و در این دور از مذاکراتی هم فکر نمی‌کنم ما به جمع‌بندی نهایی برسیم.
وی همچنین در مصاحبه با پرس‌تی‌وی در ارتباط با روند پیشرفت مذاکرات وین تصریح کرد: هنوز موارد فنی زیادی برای رسیدن به توافق نهایی وجود دارد که باید حل شود.
چند هفته دیگر زمان نیاز است
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای برجام، بعد از پایان نشست کمیسیون مشترک گفت‌وگوی کوتاهی با خبرنگاران انجام داد.
اولیانوف درباره روند مذاکرات وین گفت: ما برای مرتب کردن متن فعلی و برداشتن پرانتزهای دور موضوعات ثانویه، به چند هفته دیگر زمان نیاز داریم. ما باید روی اینکه توافق چگونه اجرا شود، تمرکز کنیم.
به گزارش فارس، یک «مقام ارشد آمریکایی» به روزنامه واشنگتن پست درباره دور جدید رایزنی‌ها در وین گفت، رسیدن به توافق نهایی درباره برجام «چند هفته» زمان می‌برد.
نماینده اتحادیه اروپا حاضر در مذاکرات وین نیز گفت، مذاکرات جدی در جریان است و تعدادی از مسائل از جمله در مورد چگونگی اجرای مراحل، باقی مانده است.
رایزنی‌ها در وین
در جریان است
دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه 1+4 از روز شنبه ۲۲ خرداد ماه در گرندهتل شهر وین آغاز و پس از این نشست که به منظور هماهنگی‌های اولیه پیش از رایزنی‌ها برگزار شده بود، بلافاصله دور ششم مذاکرات به منظور احیای برجام آغاز شد.
بر همین اساس، از روز شنبه چندین نشست دوجانبه و چندجانبه در سطح معاونان و مدیران سیاسی و کارشناسی با هیئت‌های مختلف برگزار و جلسات به صورت فشرده و مستمر ادامه دارد.
در همین رابطه هیئت‌های دیپلماتیک ایران و روسیه در حاشیه مذاکرات احیای برجام در وین، به‌صورت دوجانبه دیدار کردند.
نماینده روسیه در مذاکرات وین با در دسترس دانستن توافق برای احیای برجام، اما گفت که نمی‌توان در هفته جاری انتظار نهایی شدن پیش‌نویس سند توافق را داشت.