kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۱۲۶
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۳

چین: برداشتن تحریم‌های ایران اولین اقدامی است که آمریکا باید انجام بدهد

وزیر خارجه چین با تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی، اقدامات زورگویانه آمریکا را منشأ اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران دانست.


وانگ یی، وزیر خارجه چین روز جمعه بر لزوم رفع تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد.
وانگ طی سخنرانی آنلاین در کنفرانس خلع سلاح در ژنو، گفت: اقدامات زورگویانه و قلدری‌های آمریکا، منشأ اصلی مشکلات بر سر برنامه هسته‌ای ایران است.
طبق بیانیه منتشر شده توسط وزارت خارجه چین، وی ضمن تاکید بر لزوم افزایش تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی، توضیح داد: برای بازگشت به برجام، برداشتن تحریم‌های ایران اولین چیزی است که طبیعتا آمریکا باید انجام دهد.
وزیر خارجه چین همچنین افزود: همزمان که مذاکرات برای ازسرگیری تعهدات ذیل توافق [هسته‌ای] توسط ایالات متحده و ایران در گام آخر قرار دارد، طرف‌های درگیر باید هرچه سریعتر تصمیم سیاسی بگیرند و تلاش‌های دیپلماتیک برای بازگرداندن برجام به مسیر اصلی را دو برابر کنند.
وانگ در بخش دیگری از صحبت‌‌هایش درخصوص وضعیت امنیتی منطقه خلیج‌فارس نیز اظهار داشت: چین پیشنهاد می‌دهد تا یک بستر گفت‌وگوی چندجانبه برای امنیت منطقه‌ای در خلیج‌فارس ایجاد شود و چارچوبی گام به گام برای امنیت فراگیر، پایدار، جمعی و از طریق همکاری در خاورمیانه تشکیل گردد.
پیش از این نیز، سخنگوی وزارت امور خارجه چین با ‌اشاره به قابل رفع بودن اختلافات در احیای برجام از آمریکا خواست تمامی تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند.
در همین حال، منابع خبری گزارش داده‌اند احتمالاً دور ششم مذاکرات برجام با چند روز تأخیر آغاز خواهد شد. پیشتر قرار بود این گفت‌وگوها از پنجشنبه هفته گذشته آغاز شود اما خبرنگار وال‌استریت‌ژورنال گفته مذاکرات احتمالاً از شنبه(امروز) آغاز خواهند شد.
طرح سنای آمریکا
گروهی از نمایندگان مجلس سنای آمریکا روز جمعه طرحی ارائه کردند که در صورت تصویب، هرگونه توافق با ایران در موضوع برنامه هسته‌ای را به کسب مجوز از نهاد قانونگذار آمریکایی منوط می‌کند.
تحریم چند شخص و نهاد
توسط دولت بایدن
وزارت خزانه‌داری آمریکا شامگاه پنجشنبه چندین شخص و نهاد را به بهانه نقش‌آفرینی در تأمین مالی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و گروه انصارالله یمن در فهرست تحریم قرار داد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده دفتر کنترل دارایی‌های خارجی شبکه‌ای را که به تأمین مالی نیروی قدس سپاه و حوثی‌های یمن (انصارالله یمن) کمک می‌کردند را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
خزانه‌داری آمریکا مدعی شده این شبکه تحت رهبری «سعید الجمال»، ده‌ها میلیون دلار درآمد از محل فروش کالاهایی از جمله نفت ایران کسب می‌کند که بخش عمده آن از طریق شبکه‌ای از گروه‌های واسطه‌ای و صرافی‌های چند کشور به دست حوثی‌های یمن می‌رسد.
بررسی فهرست وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد دولت این کشور اسامی ۷ شخص، ۴ شرکت و یک کشتی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است.
دولت آمریکا «سعید احمد محمد» که تبعه یمن است را به بهانه ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ۶ فرد دیگر را به بهانه ارتباط با او به فهرست تحریمی SDN اضافه کرده است. افراد تحریم‌شده اتباع سوریه، یمن، انگلیس،سومالی و هند هستند.
شرکت‌ها و کشتی تحریم‌شده نیز به بهانه ارتباط با افراد تحریم‌شده در فهرست SDN قرار گرفته‌اند. این شرکت‌ها در امارات، ترکیه و یمن مستقر هستند.
این اقدام با استناد به «فرمان اجرایی ۱۳۲۲۴» انجام شده است. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز به موجب همین فرمان سال ۲۰۰۷ در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا علاوه‌بر این اعلام کرده اسامی ۳ مقام سابق دولت ایران را از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.
دولت آمریکا علاوه‌بر این نام دو شرکت را که قبلاً به اتهام اکتساب، فروش، انتقال یا بازاریابی برای محصولات پتروشیمی ایران در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته بودند نیز از فهرست تحریم‌ها خارج کرده است.
خزانه‌داری آمریکا گفته این اقدام در نتیجه تغییر رفتار یا وضعیت نفرات و نهادهای تحریم‌شده صورت گرفته و تعهد واشنگتن را به رفع تحریم‌ها در صورت تغییر رفتار نشان می‌دهد.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت خارج کردن نام این فرد از فهرست تحریم‌ها طبق یک روال مرسوم در وزارت خزانه‌داری صورت گرفته و ارتباطی با مذاکرات وین برای بازگشت به برجام ندارد.
هشدار ایران به مدیرکل آژانس
کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگویی درباره نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت: در این نشست دو گزارش مدیرکل آژانس درباره ایران مطرح و مورد بررسی قرار گرفت، یک گزارش درباره راستی‌آزمایی اجرای برجام و یک گزارش هم درباره چند موضوع پادمانی باقیمانده بین ایران و آژانس بود.
غریب آبادی که با خبرگزاری صدا و سیما گفت‌وگو می‌کرد، افزود: گزارش این نشست درباره برجام تحت تاثیر اقداماتی قرار داشت که ایران در کاهش تعهداتش خودش تحت برجام اتخاذ کرده بود.ما مصوبه مجلس شورای اسلامی را داشتیم که دولت باید اقدامات داوطلبانه و پروتکل الحاقی را در صورتی که الزامات قانون در رابطه با رفع تحریم‌ها بعد از دو ماه پس از تصویب قانون برآورده نمی‌شد، متوقف می‌کرد و ما به موعد، از ۲۳ فوریه تمامی این اقدامات را متوقف کردیم.
وی خاطرنشان کرد: آژانسی که درباره ترور شهدای هسته‌ای ما موضع گیری نمی‌کند. آژانسی که درباره خرابکاری‌ها و اقدامات تروریستی در تأسیسات هسته‌ای ما موضع گیری نمی‌کند، آژانسی که درباره برنامه سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی و بیرون ماندن این رژیم از معاهده عدم‌اشاعه هسته‌ای سکوت می‌کند و موضع گیری نمی‌کند، این آژانس سیاسی است و نه فنی و حرفه‌ای. این‌ها را در راستای ایجاد یک دستورکار غیرضروری و ایجاد نگرانی مصنوعی می‌بینیم و این هشدار را به مدیرکل آژانس دادیم که اگر رویه‌های سکوت خودش را اصلاح نکند، قطعا بر تعاملات ایران و آژانس تاثیر خواهد گذاشت.
آژانس به جای سیاسی‌کاری،
با ایران همکاری کند
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین اتریش در جلسه شورای حکام آژانس از «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست تا با پرهیز از سیاسی کردن  موضوعات، به همکاری با جمهوری اسلامی ایران ادامه دهد.
اولیانوف در شورای حکام درخصوص اظهارات اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس درباره کشف مواد هسته‌ای در ایران گفت: آثار کشف شده از مواد هسته‌ای در ایران، ماهیت تاریخی دارد و به گذشته مربوط می‌شود و هیچ‌گونه خطر ‌اشاعه‌ هسته‌ای ندارد. در کشورهای دیگر، موارد مشابه به‌صورت دوجانبه مورد بحث قرار گرفته و مطرح شده است و ممکن است زمان‌بر باشد. در مورد ایران، سیاسی کردن این موضوع مضر است.
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی همچنین در سخنانی پیش‌بینی نتیجه مذاکرات وین را به‌دلیل حل نشدن برخی موضوعات که برای ایران و آمریکا از اهمیت برخوردار هستند، دشوار توصیف کرد.
به گزارش فارس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با خبرگزاری روسی «ریانووستی» با تأکید بر لزوم بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی گفت که در صورتی که فشارهای حداکثری علیه ایران ادامه داشته باشد، احیای برجام ممکن نیست.
لازم به ذکر است که نماینده آمریکا در آژانس انرژی اتمی با ابراز نگرانی از پاسخگو نبودن ایران به سؤالات آژانس، خواستار واکنش شورای حکام در صورت تداوم عدم همکاری تهران شد.
ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز از ادعاها مبنی بر عدم پاسخگویی ایران به سؤالات آژانس اتمی درباره مواد اتمی اعلام‌نشده، ابراز نگرانی کرد.
همچنین سه کشور اروپایی طرف برجام در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواسته‌اند کاملاً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و تمامی اطلاعات و توضیحات مورد نیاز را بدون تأخیر در اختیار این نهاد بین‌المللی قرار دهد.
تمجید مقام سابق اسرائیل از برجام
گادی آیزنکوت، رئیس‌سابق ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، اظهارات «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر این رژیم، مبنی بر اینکه ایران دارای توانمندی هسته‌ای «تهدیدی موجودیتی» برای اسرائیل است، رد کرد.
آیزنکوت شامگاه چهارشنبه طی سخنرانی در کالج نتانیا ضمن حمایت از احیای توافق هسته‌ای، گفت وجود این توافق باعث می‌شود که ارتش اسرائیل بتواند منابع خود را به دیگر مشکلات امنیتی ضروری اختصاص دهد.
بر اساس این گزارش، آیزنکوت که در زمان حضور خود در ستاد کل ارتش این رژیم یکی از حامیان توافق هسته‌ای ایران بود، در این باره گفت: آن (توافق) به ما اجازه داد که میزان زیادی از منابع خود را به دیگر چیزها اختصاص دهیم؛ تهدیدهای میدانی، توسعه چشمگیر روابط با متحدان، شروع کارزار علیه استقرار نظامی ایران. آن (توافق) به ما اجازه داد منابع اصلی را برای حل پاره‌ای از مشکلات امنیتی در مرزهای اسرائیل اختصاص دهیم.
در همین کنفرانس، «تمیر پاردو» رئیس‌سابق سازمان موساد با انتقاد از تقابل نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با برخی دولت‌های آمریکا بر سر ایران، گفت همین سیاست بود که به خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای و غنی‌سازی ۶۰ درصدی توسط تهران منجر شد.
تل‌آویو در حالی ایران را به تلاش برای ساخت تسلیحات کشتار جمعی متهم می‌کند که رژیم جعلی صهیونیستی در جنگ‌هایی که طی حدود ۷۰ سال بعد از تأسیس منحوس خود انجام داده، چند صد هزار نفر را به کام مرگ کشانده و ده‌ها عملیات ترور علیه دانشمندان و چهره‌های برجسته کشورهای مختلف انجام داده است.
همچنین تل‌آویو در حالی از تهدید هسته‌ای ایران سخن به زبان می‌راند که این رژیم کودک‌کش و ‌اشغالگر، به اذعان ناظران بین‌المللی، تنها رژیم دارای سلاح اتمی در منطقه غرب آسیا است که حدود ۴۰۰ کلاهک اتمی را در زرادخانه‌های خود انباشت کرده و حتی ترسی از تهدید علنی به استفاده از بمب اتم علیه محور مقاومت در منطقه ندارد.
«یوسی کوهن» رئیس‌سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در گفت‌وگو با شبکه ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی به نقش رژیم صهیونیستی در اقدام تروریستی علیه تاسیسات هسته‌ای نطنز و ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند برجسته هسته‌ای و دفاعی ایران اذعان کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر به انگلیس، با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرده و درباره مسائل مختلفی از جمله روابط دوجانبه، ایران، روسیه و چین گفت‌وگو کرد.
ادعای ماکرون
علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران
امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز پنجشنبه لفاظی‌های خود علیه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را تکرار کرد.
به نوشته حساب توییتری انگلیسی روزنامه الشرق الاوسط، ماکرون مدعی شد:«برنامه هسته‌ای ایران همچنان یک تهدید محسوب می‌شود. برنامه ساخت موشک بالستیک توسط ایران نیز تهدیدی برای منطقه است».
رئیس‌جمهور فرانسه همچنین در کنفرانسی ویدئویی گفت، جایگزینی برای راه‌حل مذاکره شده برای مسائل هسته‌ای ایران وجود ندارد.
او در ادامه مدعی شد: ایران باید شواهد مسئولیت‌پذیری خود در منطقه را نشان دهد. وی افزود،  فرانسه از سال ۲۰۱۸ پیشنهاد تکمیل برجام با به حساب آوردن موضوعاتی که وی آنها را فعالیت‌های مربوط به موشک‌های بالستیک ایران و بی‌ثبات‌سازی منطقه‌ای خواند را مطرح کرده است.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز با اعلام اینکه تلاش برای احیای برجام بی‌وقفه ادامه دارد گفت، در وین پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما مذاکرات به‌طور فشرده ادامه خواهد داشت.
سه کشور اروپایی عضو برجام هم در بیانیه‌ای بدون‌اشاره به نقض عهد طرف‌های غربی از ایران خواستند فرصت مذاکرات وین را مغتنم بشمرد.
اظهارات گستاخانه مقامات اروپایی در حالی است که انگلیس، فرانسه و آلمان در کنار آمریکا جزو بدهکارهای برجام هستند.