kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۷۲
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

18 ماه حبس برای جوانی که به گوش رئیس‌جمهور فرانسه سیلی زد

دادگاه فرانسه، فردی را که به رئیس‌جمهور این کشور سیلی زده بود به هجده ماه حبس محکوم و در دستور انتقال مستقیم وی به زندان را صادر کرد. این جوان انگیزه‌اش را خشم از «افول فرانسه» به دست رهبرانی چون ماکرون توصیف کرده است.

 

سرویس خارجی-

مردی که اخیراً در شهر کوچکی در جنوب فرانسه به صورت «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه –که سودای رهبری اروپا و استقلال آن از آمریکا را هم در سر دارد– سیلی زده بود، روز پنجشنبه روانه زندان شد. دادگاه شهر «والِنس» این شهروند فرانسوی را به ۱۸ ماه حبس محکوم کرده که ۱۴ ماه آن حبس تعلیقی است. این دادگاه در حکمی دستور داده این فرد فوراً به زندان منتقل شود. این در حالی است که معمولاً در فرانسه فرد محکوم شده می‌تواند تا زمان دادگاه تجدید نظر آزاد باشد!
به گزارش فارس از «وال استریت ژورنال»، «دامیل تارل» ۲۸ ساله که فیلم سیلی زدنش به ماکرون به بمبی خبری در جهان تبدیل شد، روز پنجشنبه در جلسه دادگاه گفت، این اقدام را از طرف معترضان فرانسوی معروف به «جلیقه زردها» انجام داده است. بر اساس گزارش رسانه‌های فرانسوی وی همچنین خود را یک راستگرا توصیف کرده است. او در جلسات بازجویی انگیزه‌اش از این کار را خشم از «افول فرانسه» توصیف کرده است.
این اتفاق، اواخر هفته گذشته و هنگام سفر ماکرون به منطقه «دروم»، واقع در جنوب شرقی فرانسه رخ داد. ماکرون این سفر را در فاصله کمتر از یک سال مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری برای سنجش وضعیت کشورش بعد از بیماری همه‌گیر کرونا انجام می‌داد. ماکرون ساعاتی بعد‌ از این سیلی گفت که خشم و نفرت، تهدیدی علیه دموکراسی محسوب می‌شود.گفتنی است، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان سیاسی فرانسه پس از «ژاک شیراک»، رئیس‌جمهور اسبق این کشور، فرانسه دچار بحران در رأس است و سیاستمدار قدرتمندی را به عنوان رئیس‌جمهور به خود ندیده است. ماکرون گرچه با مشارکت کم و بیش بالا به قدرت رسید اما ردای ریاست جمهوری بر تن او لق می‌زند، او از همان ابتدا دچار اعتراض‌های سریالی جلیقه زردها و اعتراضات علیه خشونت پلیس بوده است، اعتراضاتی که در حل آن ناتوان بوده است. وضع در فرانسۀ دورانِ ماکرون به گونه‌ای است که چندی پیش نظامیان این کشور نسبت به وقوع جنگ داخلی هشدار داده بودند. انتشار تصاویر او با لباسی زننده در خانه‌اش نیز، او را مضحکه خاص و عام کرد.