kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۹۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۳

شوک حمله به اسرائیل پیروزی متحدان ایران بود

یک روزنامه آمریکایی در ارزیابی جنگ اخیر اسرائیل و حماس نوشت: این جنگ به پیروزی مقاومت فلسطین و ایران ختم شد.

 


واشنگتن تایمز نوشت: نیروهای اسرائیلی و فلسطینی، بعد از جنگ 11 روزه که خاورمیانه را شوکه کرد اعلام پیروزی کردند اما برخی در واشنگتن نگران آنند که ایران بیشترین موفقیت را از این درگیری در سطح تاکتیکی و راهبردی کسب کرده است. مقام‌های اطلاعاتی آمریکا از مدتها پیش بر روابط ایران با سازمان‌های حماس و جهاد اسلامی -که آمریکا آنها را سازمان‌های تروریستی قلمداد می‌کنند- تاکید کرده‌اند.
بنیامین بن طالب لو، کارشناس ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی در این باره می‌گوید: این جنگ، فرصتی محک زدن سامانه‌های دفاعی چند لایه اسرائیل و وادار کردن اسرائیل برای هزینه کردن بیشتر در زمینه چنین سامانه‌هایی بود.
رهبر ایران اوایل ماه مه گفته بود «جوانان فلسطینی قبلا با پرتاب سنگ از خود دفاع می‌کردند اما آنها امروز با حملات دشمن شان با موشک‌های دقیق پاسخ می‌دهند.»
از سوی دیگر، رسانه‌های ایران بر وفاداری میان فلسطین و ایران تاکید می‌کنند. در اوج درگیری‌های اخیر، سخنگوی «سرایا القدس» شاخه نظامی جنبش «جهاد اسلامی» فلسطین، از یک موشک جدید به نام «قاسم» که به یاد قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس نامگذاری شده است، رونمایی کرد.
مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل، بر حمایت ایران از حماس و جهاد اسلامی فلسطین نظارت دارند. وزارت خارجه آمریکا این دو نهاد فلسطینی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده و از سال 1984، ایران را در فهرست حامیان تروریسم معرفی کرده است.
یک منبع اطلاعاتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود، به واشنگتن تایمز گفت: حماس از حمایت و در عین حال آموزش نیروهایش در ایران بهره می‌برد و فلسطینی‌ها آموزش می‌بینند که در داخل فلسطین سلاح بسازند.
حمایت ایران از فلسطین، چالشی برای دولت بایدن است. بایدن وعده داده از حق اسرائیل در دفاع از خود حمایت خواهد کرد.
جاش بلاک کارشناس موسسه هادسون و از هواداران اسرائیل در واشنگتن گفت: این جنگ فرصتی برای ایران برای تضعیف روابط دوستانه نوظهور اسرائیل با برخی کشورهای عربی بود و تداوم رویکرد سیاسی این کشورها در قبال اورشلیم (بیت المقدس) را دشوار خواهد ساخت. گروه‌های تروریستی تبدیل به نیروهایی شده‌اند که در مقابل تلاش‌های صلح (سازش) مقاومت کرده و اسرائیل را تحت فشار قرار دهند.