kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

سفر مخفیانه رئیس‌ سیا به پاکستان برای تأسیس پایگاه نظامی!

 


سفر مخفیانۀ رئیس‌دستگاه جاسوسی آمریکا به اسلام آباد
با هدف کسب توافق برای ایجاد پایگاه نظامی در پاکستان، با شکست مواجه شد و وزیر خارجه پاکستان اعلام کرد که این کشور مخالف ایجاد پایگاه آمریکایی در خاک
پاکستان است.
چند هفتۀ قبل خبری منتشر شده بود مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد در منطقۀ مرزی میان افغانستان و پاکستان، پایگاه نظامی احداث کند. در آن زمان اسلام آباد این خبر را تکذیب کرد. اما بعدا مشخص شد که آمریکا برای ایجاد پایگاه نظامی و پهپادی در پاکستان، تلاش می‌کند و بهانه اش نیز حفاظت از امنیت افغانستان، پس از خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است!
در ادامۀ این تحرکات واشنگتن، دیروز خبر رسید «ویلیام برنز» رئیس‌اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا)، مخفیانه وارد پاکستان شد و درخواست احداث پایگاه را تکرار کرد. پس از آن، مسئولان و مقامات ارشد پاکستانی، سفر مخفیانه رئیس‌سیا به اسلام‌آباد و دیدار با مقامات ارتش و اطلاعات این کشور را تأیید کردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، بر اساس اعلام مقامات ارشد پاکستان، به این مقام آمریکایی گفته شد پاکستان میزبان پایگاه‌های هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا در خاک خود نخواهد بود.
پیش از این روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی اعلام کرده بود رئیس‌آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در سفری مخفیانه، به اسلام‌آباد رفته و با «قمر جاوید باجوا» فرمانده ارتش و «فیض حمید» رئیس‌سازمان اطلاعات پاکستان، دیدار کرده است.
مهم‌ترین محور این سفر و دیدارها، همکاری‌های اطلاعاتی و نظامی و استفاده از حریم هوایی پاکستان برای پهپادهای آمریکایی جهت کنترل اوضاع افغانستان اعلام شد.
گفته می‌شود سازمان سیا به دنبال ایجاد پایگاه‌هایی در اطراف افغانستان است تا بتواند پس از عقب‌نشینی و خروج نیروهایش از این کشور، همچنان بر افغانستان مسلط باشد.
اظهارات وزیر خارجۀ پاکستان
«شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان، اعلام کرد که دولت اسلام آباد به همه احزاب سیاسی اطلاع داده است که قصد ندارد حق داشتن پایگاه نظامی در خاک پاکستان را به آمریکا بدهد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، قریشی افزود، نمی‌توان به میل آمریکایی‌ها عمل کرد، بلکه منافع ویژه پاکستان را می‌بایست مد نظر قرار‌داد.
روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشته بود آمریکا به تمرکز بر روی پاکستان به عنوان یک پایگاه نظامی در منطقه ادامه می‌دهد، اگرچه برخی مقامات آمریکایی معتقدند مذاکرات با اسلام آباد در حال حاضر به بن بست رسیده است.