kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۷
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۵

دو مقام سابق صهیونیست: رژیم ما آپارتاید است/دنیا باید علیه آن ورود کند

دو دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی آنچه مقامات تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی فلسطین انجام می‌دهند را تبعیض نژادی (آپارتاید) توصیف کردند.

 

سرویس خارجی-

رژیم صهیونیستی جنایت‌های زیادی در فلسطین علیه مردم این کشور انجام داده به گونه‌ای که بسیاری از مقامات این رژیم بارها به این جنایات اعتراف کرده‌اند. حال نوبت به دو سفیر سابق این رژیم رسیده تا به جنایت‌های رژیم آپارتاید اسرائیل اعتراف کنند. «ایلان باروخ»، سفیر سابق رژیم صهیونیستی در آفریقای جنوبی، نامبیا، بوتسوانا و زیمبابوه و «ألون لئیل»، سفیر سابق این رژیم در آفریقای جنوبی و مدیرکل سابق وزارت خارجه در مقاله‌ای تاکید کردند: «ما در جریان خدمت خود در هیئت دیپلماتیک، هر دو به عنوان سفیر اسرائیل در آفریقای جنوبی فعالیت کردیم و از طریق همین موقعیت از نزدیک شاهد واقعیت تبعیض نژادی و فجایعی که رخ داد، بودیم و این اطلاعات و تجربه‌ای که در آفریقای جنوبی به دست آوردیم به ما کمک کرد تا واقعیت را در این سرزمین بفهمیم».
این دو دیپلمات سابق رژیم صهیونیستی همچنین گفتند: «چنین واقعیتی که ما خودمان در آفریقای جنوبی شاهد آن بودیم، تبعیض نژادی است و وقت آن رسیده که جهانیان متوجه شوند آنچه را که ما ده‌ها سال پیش در آفریقای جنوبی دیدیم همان چیزی است که در اراضی فلسطینی نیز رخ داده است». آنها در ادامه اذعان کردند: «دیده‌بان حقوق بشر اخیرا اعلام کرد، اقدامات اسرائیل با تعریف حقوقی جنایت تبعیض نژادی به موجب قوانین بین‌المللی مطابقت دارد و اسرائیل تنها قدرت حاکمیتی در این اراضی است که به صورت سیستماتیک براساس ملیت و نژاد تبعیض قائل می‌شود».
این دو دیپلمات سابق حتی تاکید کردند: «همان‌طور که جهانیان به مبارزه علیه تبعیض نژادی در آفریقای جنوبی پیوستند، زمان آن فرا رسیده است که جهان در مورد وضعیت ما نیز اقدام به اتخاذ اقدامات دیپلماتیک کنند و برای ساخت آینده‌ای مملو از برابری، عزت و امنیت برای فلسطینیان و اسرائیلی‌ها تلاش کنند».
سرطان نژادپرستی
از سوی دیگر، روزنامه رای الیوم با اشاره به اظهارات نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره کابینه جدید نوشت او که عامل شکست‌های این رژیم است، برای ماندن در قدرت حاضر است حمام خون هم به راه بیندازد. روزنامه الکترونیکی رای الیوم در ادامه تاکید کرد: «گوشت و خون نتانیاهو با نژادپرستی آمیخته است و فراتر از این او مبتلا به سرطان نژادپرستی است و کشتن عرب‌ها را ماموریت خود می‌داند، همان‌طور که هر کودکی که در اسرائیل بزرگ می‌شود تنها به کشتن عرب‌ها فکر می‌کند».
خبر دیگر اینکه، پس از آن‌که با هشدارهای مردم فلسطین و گروه‌های مقاومت درخصوص برگزاری «راهپیمایی پرچم» در قدس اشغالی، پلیس رژیم صهیونیستی راهپیمایی را که قرار بود امروز در قدس اشغالی برگزار شود را لغو کرد، کابینه کوچک امنیتی رژیم صهیونیستی (شامل شورای سیاسی و امنیتی وزیران)، در این‌باره جلسه تشکیل داد.
شبکه عبری «کان» در این‌باره اعلام کرده کابینه کوچک امنیتی رژیم صهیونیستی با برگزاری «راهپیمایی پرچم» در روز سه‌شنبه آینده موافقت کرده و توافق درباره مسیر آن، با هماهنگی شهرک‌نشینان مسئول سازمان‌دهی این راهپیمایی و پلیس اسرائیل صورت خواهد گرفت. به نوشته پایگاه خبری «عربی ۲۱»، نتانیاهو بر برگزاری این راهپیمایی با وجود کلیه هشدارهای امنیتی درخصوص پیامدهای آن و احتمال بحرانی شدن اوضاع امنیتی، در سایه هشدار گروه‌های مقاومت فلسطینی، پافشاری می‌کند. گروه‌های شهرک‌نشینی و راست‌گرای افراطی، از صهیونیست‌ها دعوت کرده‌اند که در راهپیمایی تحریک‌آمیز موسوم به راهپیمایی پرچم‌ در روز پنج‌شنبه آتی در شهر قدس اشغالی شرکت کنند. اقدامی که قرار بود دهم ماه گذشته همزمان با اشغال قدس شرقی در سال ۱۹۶۷ (به تقویم عبری) برگزار شود اما در پی تنش‌های شدید در این شهر و سپس جنگ اخیر غزه و فشارهای مردمی و بین‌المللی لغو شد.