kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴

کوتاه از سراسر جهان

 

کانادا
رویترز: «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا، دو روز بعد از حمله وحشیانه به یک خانواده مسلمان در شهر «لندن» در استان« انتاریوی» این کشور، اعلام کرد که این حمله تروریستی بوده و گروه‌های راست افراطی عامل آن بوده‌اند. قبلا رسانه‌های کانادایی گزارش داده بودند که این خانواده هنگام عبور از خیابانی، با کامیون زیر گرفته شدند.در این حمله تروریستی، بانوی ۷۴ ساله، مرد ۴۶ ساله، خانم ۴۴ ساله و یک دختر نوجوان ۱۵ ساله کشته شدند و یک کودک ۹ ساله هم به دلیل جراحات جدی در بیمارستان بستری است.حملات مرگبار علیه مسلمانان کانادا، مسبوق به سابقه است؛ در سال ۲۰۱۷ نیز یک مرد مسلح با تیراندازی به مسجدی در شهر «کِبِک» این کشور، ۶ مسلمان کانادایی را کشت.
چین
رویترز: وزارت دفاع چین روز سه شنبه بازدید سه سناتور آمریکایی از تایوان با هواپیمای آمریکایی را یک اقدام تحریک‌آمیز سیاسی ناپسند و خطرناک خواند. در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است: «این سفر به اساس روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در تنگه تایوان آسیب رسانده و بسیار غیرمسئولانه و خطرناک است». سه سناتور آمریکایی به نام‌های  «تامی داکورث»، «دن سالیوان» و «کریستوفر کونز»، یکشنبه گذشته حدود سه ساعت از تایوان بازدید و در آنجا با «تسای اینگ ون» رئیس‌جمهورتایوان دیدار کردند. آنها برای اینکه آمریکا را دوست تایوان نشان دهند، ۷۵۰ هزار دوز واکسن کرونا در اختیار سران این جزیره قرار‌دادند.این سناتورها با یک فروند هواپیمای نظامی «گلوب مستر-۱۷» نیروی هوایی آمریکا، به تایوان سفر کرده بودند.
کره شمالی
گاردین: «کیم جونگ اون»، که چاقی و نوع ظاهرش‌، توجهات را به خود جلب می‌کند، در تصاویری که روز شنبه توسط رسانه‌های دولتی کره شمالی منتشر شد، به طور قابل توجهی لاغرتر به نظر می‌رسید. کاهش شدید وزن او توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.در گزارش رسانه‌های کره جنوبی در این باره، اعلام نشده که ظاهر جدید جونگ اون نتیجه بیماری است، یا وی تصمیم گرفته است وزن کم کند.وضعیت سلامتی جونگ اون معمولا جزو گمانه‌زنی‌ها است. وی در سال ۲۰۱۴ میلادی به مدت شش هفته در انظار عمومی دیده نشده بود و پس از آن با عصا دیده شد.  بهار گذشته نیز غیبت سه هفته‌ای جونگ اون باعث شد شایعاتی دال بر انجام عمل قلب او در بگیرد.
هند
هندوستان تایمز: دهلی‌نو برای اولین بار از طریق کانال‌های ارتباطی، با رهبران طالبان، از جمله «ملا عبدالغنی برادر»، معاون سیاسی و رئیس‌دفتر قطر این گروه، تماس برقرار کرده است.
این ارتباط توسط مقام‌های امنیتی برقرار شده است.  وزارت خارجه هند به‌صورت رسمی در این مورد چیزی نگفته است.
طالبان نیز تاکنون در این باره، واکنش نشان نداده‌است.کارشناسان برقراری تماس بین دهلی‌نو و رهبران طالبان را یک چرخش قابل توجه در موضع هند توصیف می‌کنند. هند در گذشته از برقراری هرنوع ارتباط با گروه طالبان خودداری می‌کرده و این گروه را «تروریستی» می‌خوانده است.اما طبق گزارش‌ها، تماس‌های جاری میان دو طرف، از چند ماه قبل به این طرف جریان داشته است.موضوع گفت‌وگوی مستقیم بین طالبان و هند‌، اردیبهشت سال گذشته از سوی «زلمای خلیل‌زاد»، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان، مطرح شده بود.