kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۹

اخبار ویژه


آرمان: همتی با ایجاد مشاجره فضای مناظره را به هم زد
یک روزنامه اصلاح‌طلب با بیان این که مناظره اقتصادی به فرصت از دست رفته تبدیل شد، همتی را متهم کرد ضمن ایجاد مشاجره، از دادن پاسخ به سؤالات اقتصادی طفره رفته است.
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان «مناظره؛ فرصت از دست رفته» نوشت: کاش اصلاح‌طلبان خصوصا آقای همتی به جای تبدیل مناظره به مشاجره با عنایت به اینکه جامعه امروز گرفتار امور اقتصادی است و سفره مردم در واقع جمع شده می‌باشد و برابر آمارهای اعلام شده بیش از 60 درصد از مردم حتی توان خرید گوشت را ندارند و مرغ و تخم مرغ هم که پرواز کرده و دسترسی به آن فعلا امکان‌پذیر نمی‌باشد دیگر ارزاق هم از پلکان افزایش قیمت بالا رفته‌اند و آهی بر دل مردم مانده، آیا بهتر نبود به جای مشاجره در یک کلام مثلا جناب همتی در پاسخ سوالی که چه برنامه‌ای برای معوقات بانکی دارید به‌راحتی با ذکر اعداد و ارقام اعلام می‌کردند میزان معوقات بانکی چقدر است؟ چه مقدار ممکن‌الوصول، چه مقدار مشکوک‌الوصول و چه میزان امکان وصول اصلا وجود ندارد و با یک فرمول ساده اعلام می‌کردند این معوقات بانکی می‌تواند بودجه کشور را رونق دهد و در اینجا رئیس قوه قضائیه را مسئول می‌کردند که هم‌اکنون من لیستی از معوقات بانکی و افرادی که این معوقات را در تصرف دارند در اختیار شما یا جانشین شما در قوه قضائیه قرار می‌دهم تا اموالی که از این ابربدهکاران باقی مانده را شناسایی و دیگر اموالی که به هر طریق توسط این ابربدهکاران در مسیرهای دیگر خرج شده است را شناسایی و وصول نمایند.
اشاره روزنامه آرمان به پرسش درباره کلان بدهکاران بانکی است؛ از جمله یازده نفر که 20 هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته و بازپرداخت نمی‌کنند.
آرمان می‌افزاید: همتی باید به صراحت اعلام می‌کرد چه درصدی از درآمد دولت برخلاف اصل 53 قانون اساسی وارد خزانه نمی‌شود من اگر جای همتی بودم به صراحت اعلام می‌کردم اولین لایحه‌ای که به مجلس خواهم داد در جهت تقویت بخش خصوصی خواهد بود که بتواند فعالیت‌های اقتصادی در همه زمینه‌ها را به صورت مساوی بین بخش خصوصی تقسیم کنم و هیچ نهاد یا سازمانی را مستثنی نکنم که با توجه به ابزار قدرتی که در اختیار دارد، فعالیت بخش خصوصی را در انحصار خود داشته باشد. در این فرصت‌های سه، چهار دقیقه‌ای که بعضا به گفته یکی از کاندیداها به انشاءخوانی گذشت، چه اشکال داشت که انشای ما، انشایی بود که درددل مردم بود و می‌توانست موج ایجاد کند. الان مردم درد اشتغال، گرانی، بی‌برنامگی و اقتصاد درهم ریخته‌ای را دارند. جناح اصلاح‌طلب که نمایندگان آن آقایان همتی و مهرعلیزاده هستند، باید حداقل در دو برنامه مناظره بعدی حمله‌ای که مشاورین آنها برای دوقطبی کردن به آنان پیشنهاد داده‌اند را کنار بگذارند و برای برون‌رفت از اصل موضوع که همگی به آن اذعان نمودند که وضع اقتصاد مملکت خراب‌تر از آن است که بشود پرده‌پوشی کرد و برملاکردن مسیر و بستری که باید دورنمای مناسبی را رقم زد، مشاجره نیست بلکه برنامه است.
نویسنده روزنامه آرمان نکات خوبی را اشاره می‌کند اما گویا توجه ندارد که نامزدهای ائتلاف حاکم بر دولت، با عنایت به کارنامه غیرقابل دفاعی که دولت دارد، نه می‌خواهند و نه می‌توانند حرف حساب اقتصادی بزنند تا اعتماد مردم را جلب کنند بنابراین صرفاً مأمور شده‌اند که با حاشیه‌سازی و توهین و ترور شخصیت، فضای مناظره معقول و منطبق با برنامه و کارنامه را به هم بزنند. به ویژه این که ظاهراً این حضرات، اختیاردار خود نیستند و مجبور هستند مثل یک مهره پیاده شطرنج پدرخواندگان جبهه اصلاحات و اعتدال، بیانیه‌خوانی کنند یا مرتکب رفتارهای انتحاری برای تخریب و جبهه نامزدهای معتبر شوند.

بلینکن:‌ موشک‌های شلیک‌شده به اسرائیل در غزه ساخته می‌شود
وزیر خارجه آمریکا گفت: اکثر موشک‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه ساخته می‌شود، ولو با حمایت ایران.
آنتونی بلینکن در نشست کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان گفت: اکثر موشک‌هایی که حماس در ماه گذشته به طرف اسرائیل پرتاب کرد در خود نوار غزه ساخته می‌شود، هرچند پشتیبانی فنی و مالی ایران از حماس قابل توجیه نیست.
اظهارات بلینکن در پاسخ به اظهارات برخی نمایندگان بود که گفتند موشک‌های پرتاب شده به سمت اسرائیل از سوی ایران در اختیار حماس و جهاد اسلامی گذاشته شده‌اند. آنتونی بلینکن در پاسخ گفت : «قابل استنادترین ارزیابی‌هایی که در اختیار داریم، حکایت می‌کنند که اکثر این موشک‌ها در غزه توسط حماس ساخته شده، هر چند این واقعیت حمایت مالی و فنی ایران را از حماس و به ویژه حمایت شفاهی تهران از حملات موشکی حماس و جهاد اسلامی را علیه اسرائیل توجیه نمی‌کند.»
به گزارش رادیو فرانسه در اظهاراتی جداگانه، یوسی کوهن، رئیس پیشین سرویس جاسوسی موساد، گفت: با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، این کشور به اشغال ایران درخواهد آمد. در جریان جنگ اخیر میان اسرائیل و حماس، برخی موشک‌ها از ناحیه شمال توسط ایران به سمت اسرائیل پرتاب شدند.
یوسی کوهن همچنین گفت: ایران از دشمنان اسرائیل، حزب‌الله و سازمان حماس پشتیبانی می‌کند و سلاح‌های پیشرفته و موشک‌های نقطه‌زن در اختیار آنها می‌گذارد که در گذشته سابقه نداشت. رئیس پیشین موساد، از سیاست غرب در قبال جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد و پرسید: «آیا غرب می‌خواهد سیاست‌های اتمی و بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه را تسهیل کند؟»
یوسی کوهن در ادامه افزود: باید در قبال ایران سیاستی مصمم و سرسختانه داشت و به ایران فهماند که اقدام‌های آن غیرقابل قبول هستند.
یادآور می‌شود آنتونی بلینکن درباره آرزوی مهار برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران هم به نمایندگان کنگره گفته است: ما می‌خواهیم برنامه هسته‌ای ایران را مهار کنیم و آن را سکویی برای پرداختن به سایر مشکلات قرار دهیم. اما شرایط فعلی بسیار دشوارتر از این است که به موضوعاتی مانند برنامه موشکی ایران پرداخته شود. ما هنوز نمی‌دانیم درباره توافق هسته‌ای (برجام) چه پیش می‌آید.

کارنامه مردودی برنامه را زیر سوال می‌برد
یک روزنامه حامی دولت، نقش رئيس کل بانک مرکزی را در به هم خوردن ثبات اقتصادی بررسی کرد.
جهان صنعت نوشت: زمانی که همتی در سال ۹۷ به عنوان رئیس بانک مرکزی جایگزین سیف شد حجم نقدینگی حدود ۱۶۰۰ هزار میلیارد تومان بود، اما هم‌اکنون حجم نقدینگی به حدود ۳۴۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. به این ترتیب حجم نقدینگی تقریبا دو برابر شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۵۴ درصد حجم نقدینگی (۱۸۸۷ هزار میلیارد تومان) در دوره ریاست همتی ایجاد شده است. با این حال کنترل نقدینگی یکی از برنامه‌های اصلی همتی در دولت آینده اعلام شده است.
از فردی که بعد از چند سال حضور در صحنه سیاستگذاری پولی، کارنامه‌ای غیرقابل قبول در زمینه کنترل نقدینگی و تورم دارد، چگونه می‌توان سیاست کنترل وضعیت بازار پول را پذیرفت؟ هرچند گفته می‌شود که دولت نقش پررنگی در خلق پول و افزایش نقدینگی به ویژه در سال گذشته داشته، با این حال باید پرسید آیا اقتدار بانک مرکزی آنقدر پایین است که باید سر تسلیم در برابر هر خواسته‌ای فرود آورد و به هر خواسته‌ای تن بدهد؟ به نظر می‌رسد سیاستگذار پولی نیز نقش پررنگی در هر آنچه در اقتصاد به وقوع پیوسته، داشته و افزایش تورم به عنوان یکی از پیامدهای اصلی افزایش نقدینگی نیز این مسئله را تایید می‌کند. اما با وجود گرانی‌هایی که سفره معیشتی مردم را نشانه گرفته همتی می‌گوید که بهتر شدن وضعیت معیشت مردم از هر چیزی مهم‌تر است. سوال این است که بهبود رفاه و معیشت مردم قرار است چگونه و از چه مسیری باشد؟ او معتقد است که دست دولت باید از اقتصاد کوتاه شود؛ به عبارتی حضور دولت در حوزه سیاستگذاری تنها به مسائل خاصی محدود شود؟ اما سوال این است که چگونه می‌توان حضور دولت را در اقتصاد کمرنگ کرد؟ دولتی که هر سال در حال بزرگ‌تر شدن است و زیرمجموعه‌های زیادی دارد چگونه قرار است در صحنه اقتصادی کشور حضور نداشته باشد؟ از سوی دیگر عبدالناصر همتی برای بورس هم برنامه‌های زیادی دارد، آن هم در شرایطی که گفته می‌شود او یکی از عوامل اصلی پشت صحنه در ریزش‌های سنگین بورس بوده است. او گفته: «وقتی نایب‌رئیس مجلس می‌گوید می‌خواهیم بگیر و ببند راه بیندازیم این گونه بورس را امنیتی می‌کنند. می‌گویند می‌خواهیم بورس را در سه روز اصلاح کنیم، مگر ماکروفر است؟ سفارش کردم به وضعیت بازار سهام رسیدگی شود.» همتی با ابزار نرخ بهره و افزایش تدریجی آن از خرداد سال گذشته بازار بورس را در وضعیت نگران‌کننده‌ای قرار داد؛ با این حال وعده بورسی می‌دهد.
در دوران ریاست همتی بر بانک مرکزی حجم نقدینگی و قیمت دلار دو برابر شده و تورم رکورد شکسته است. اما همتی می‌گوید که از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده است.

چپ، راست، کارگزار یک کمی هم نیروی سوم(!)
حزبی که گردانندگان آن بالغ بر سه دهه در دولت حضور داشته‌اند، ژست نیروی سوم(!) به خود گرفته است.
حزب کارگزاران اگرچه در میانه دولت مرحوم هاشمی شکل گرفت و در دولت‌های خاتمی و روحانی نیز حضور مؤثر داشت، اما سوابق حضو برخی اعضای مؤثر آن در دولت، به دولت میرحسین موسوی برمی‌گردد بدین ترتیب می‌توان گفت که شاکله این حزب در سه دولت هشت‌ساله حضور مؤثر داشته‌اند.
اکنون با وجود این سابقه، ارگان مطبوعاتی حزب (روزنامه سازندگی) در یادداشتی با عنوان «شهروندان عادی و نیروی سوم» می‌نویسد: «با تحلیل‌های ساده و راه‌کارهای کلیشه‌ای و قدیمی نمی‌توان شهروندان را قانع کرد و پارادایم حکمرانی مدنی در ایران نیاز به تحول گفتمانی دارد. شهروندان سیاستمدار قهرمان، مرد عمل و حراف نمی‌خواهند بلکه آنچه نیاز دارند در جای خود بودن امور است. در فضای مناظره‌های اول ریاست جمهوری سیزدهم تنها یک نفر بود که به شکل عادی در قالب نیروی سوم ظاهر شد و کمی از گزاره‌های شهروندان را به زبان آورد...
دیرزمانی است که خواسته‌های مردم در گفتمان چپ و راست مرسوم جای نمی‌گیرد. نیروی سوم شهروندمحور است و دولت‌کشور ایران را دوست دارد. نیروی سوم زندگی عادی می‌خواهد و خواهان تنش‌زدایی منطقه‌ای و بین‌المللی است. نیروی سوم در ایران قدرت مردمی دارد و مهم‌ترین ویژگی آن داشتن فهم و شعور است. نیروی سوم ایران را دوست دارد و از گذشته تاکنون جان و مال خویش را برای توسعه کشور داده‌اند. علم، تخصص و در جای خود بودن خواسته نیروی سوم است روندی که در اثر تقسیم کار تاریخی و جهانی شکل گرفته است و ما نمی‌توانیم تافته جدا بافته باشیم. تنها یک نامزد انتخاباتی بخشی از خواسته‌های نیروی سوم را نمایندگی کرد و شاید علت دوری چهره‌ها و احزاب مرسوم از او فضای جدیدی است که ایجاد شده است. شهروندان عادی سخنگوی خود را یافته‌اند. فردی که با برنامه‌های تخیلی و ناگهانی و ضد علم به آنها توهین نمی‌کند و به جای قهرمان‌گرایی به فکر حاکم کردن اصول و قواعد جهانی و تجربه‌شده است.»
یادآور می‌شود ارگان حزب کارگزاران در چند روز اخیر نیز با تیترهایی مثل «صدای سوم؛ امید من به افرادی است که با صندوق قهر کرده‌اند»، «مستقل هستم» و... سعی کرده یک نامزد دولتی با سوابق حضور در دولت‌های روحانی و خاتمی و هاشمی را فردی مستقل و نیروی سوم جا بزند؛ و حال آن که وی، عضو همین حزب کارگزاران و سهیم در قصور و تقصیرهای دولت مستقر است.
جالب و درس‌آموز این که زمانی برخی اعضای کارگزاران، (مثل خود دبیرکل) خود را چپ انقلابی جا می‌زدند، اما در دولت هاشمی فیگور راست مدرن و لیبرال گرفتند به نحوی که در دولت سازندگی مورد اعتراض چپ‌های طیف مجمع روحانیون و دفتر تحکیم بودند. اما همین دو طیف مخالف‌خوان هم، زمستان 75 و بهار 76 با یکدیگر ائتلاف کردند و چون این ترکیب شتر گاو پلنگی و شترمرغی (ائتلاف چپ و راست) را با هیچ سریشی نمی‌شد به هم چسباند و توجیه کرد، مدعی شدند دوره تقسیم‌بندی چپ و راست سپری شده و حال دوره تقسیم‌بندی اصلاح‌طلب- محافظه‌کار است...
در همین حال حالا که تق ادعاهای دروغینی مثل اعتدال و اصلاحات درآمده و می‌دانند که مردم از این مدل جناح‌بازی‌ها و باندبازی‌ها خسته شده‌اند، نقاب غلط‌انداز «نیروی سوم» را به چهره یک مدیر دولتی می‌زنند؛ و حال آن که تا همین چند ماه قبل، دولت و ارکان اقتصادی آن را بی‌کفایت و بی‌عرضه می‌دانستند و می‌گفتند اگر چوب خشک جای اینها بود، بهتر عمل می‌کرد(!)

روحانی در بخش مسکن میراث بدی برای دولت بعد می‌گذارد
دولت روحانی، گرفتاری بزرگی را در قالب سوءمدیریت بخش مسکن برای دولت بعد به ارث می‌گذارد.
روزنامه اصلاح‌طلب ابتکار، ضمن اذعان به این واقعیت نوشت: قیمت مسکن طی دولت‌های گذشته بین 200 تا 300 درصد رشد داشت اما دولت روحانی در این بخش رکوردی بی‌سابقه ثبت کرد و بازار شاهد رشد ۶۹۰ درصدی قیمت در هشت سال اخیر بود. افزایش ۶۹۰ درصدی قیمت مسکن در کنار رشد سرسام‌آور قیمت اجاره‌بها، تنها قسمتی از مشکلاتی است که طی سال‌های اخیر گریبان بازار و خانوارها را گرفته و تا کنون راهکارهای ارائه شده نیز نتوانست گره‌ای از مشکلات به وجود آمده را باز کند.
بازار مسکن طی سال‌های اخیر آنقدر شاهد گرانی بود که خانه برای بسیاری از خانوارها به رویایی دور از دسترس تبدیل شده است و حالا حتی نمی‌توان تصور پس‌انداز و خرید خانه‌ای نه چندان مناسب را داشت. در این میان هنگامی که درخصوص علت مشکلات پیش‏آمده و همچنین راه‌حل آن در بازار مسکن از کارشناسان و صاحب‌نظران پرسیده می‌شود، آنها از کمبود عرضه مسکن می‌گویند و راه‌حل را افزایش عرضه می‌دانند. البته از بحث عدم عرضه از سوی برخی مالکان هم صحبت می‌شود که این مسئله بارها مورد بررسی قرار گرفته و مالیات بر خانه‌های خالی هم از جمله راهکارهایی است که برای ترغیب مالکان به عرضه املاک خود در نظر گرفتند.
این روزنامه از سوی یک کارشناس اقتصادی نوشت: ما در روزهای پایانی دولت به سر می‌بریم و واقعیت این است که طرح‌هایی همچون مالیات بر خانه‌های خالی، مسکن اجتماعی، مسکن ملی و ... در حد حرف باقی ماند. بنابراین دولت آقای روحانی متاسفانه کارنامه درخشانی در بخش مسکن نداشته و ما هیچ تحرکی از سوی دولت در این زمینه شاهد نبودیم.
یکی از راهکارهای ساماندهی به بازار، ساخت مسکن ملی بود که این طرح بیشتر در حد حرف بود و نتوانست تغییری را در بازار ایجاد کند. اگر این طرح در دولت بعد پیگیری شود بدون‌شک می‌تواند آغاز تغییر و تعدیل قیمت‌ها باشد.
راهکار دیگر مالیات بر خانه‌های خالی بود. این طرح اگر به‌درستی اجرا می‌شد بسیار مناسب و مفید بود. البته می‌گویند آثار این طرح قرار است از مردادماه در بازار مشاهده شود. به هرصورت اگر این طرح صحیح اجرا شود، واحدهای زیادی به بازار عرضه می‌شود و در آن صورت باید نرخ اجاره‌بها تعدیل شود