kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۱۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۱
ربیعی:

دولت روحانی دوران طلایی اقتصاد ایران را رقم زد!

دولت روحانی دوران طلایی اقتصاد ایران را رقم زد!

 

سخنگوی دولت در حالی کارنامه سیاه دولت روحانی را دوران طلایی اقتصاد ایران نامید که این دولت رکورد‌دار رشد منفی اقتصادی، رکورددار گرانی مسکن، خودرو و قیمت ارز، رکورد‌دار کمترین رفاه دلاری کشور، رکورد‌دار افزایش شاخص فلاکت و... بوده است.
علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با انتقاد از عملکرد دولت‌های یازدهم و دوازدهم در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: آنچه در این روزها در گفت‌وگوهای سیاسی به چشم نمی‌خورد و به‌طور عجیب، آگاهانه و عامدانه توسط برخی‌ها دچار فراموشی شده، جنگ بزرگ اقتصادی و توأم شدن آن با پاندمی کرونا است.
وی ادامه داد: پیش از این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی و برانداز، در یک برنامه حساب شده با این تئوری که انباشت پدیده‌های منفی ناشی از تحریم و کرونا، منجر به عصیان توده‌های در مرز استیصال می‌شود به‌طور آگاهانه تحریم را به محاق برده و دستاوردهای دولت و ملت را زیر سؤال می‌بردند.
سخنگوی دولت گفت: در این سال‌ها بطور عجیبی، برخی جریان‌های داخلی، چشم و زبان خود را در دیدن و بیان مصائب جنگ ‌تروریستی بسته‌اند اما به نام حقیقت باید از مخوف‌ترین جنگ اقتصادی در قرن معاصر علیه زندگی، معیشت و رفاه یک ملت و دولت در حال توسعه به درستی سخن گفته شود.
ربیعی در ادامه گفت: علی‌رغم همه تنگناها و محدودیت‌ها، دولت تدبیر و امید موفق شد طی سال‌های ۹۳ تا ۹۶، یکی از دوران طلایی اقتصاد ایران در نیم قرن اخیر را رقم بزند. متوسط تورم در بازه سال‌های ۹۳ تا ۹۶، یازده و نیم درصد بود و نزدیک به دو سال از این دوره تورم تک رقمی در کشور، تجربه شد.
اظهارات سخنگوی دولت درباره اوضاع خوب اقتصادی کشور در ۵۵ ماهه اول در حالی است که در همان مقطع (مهر ۹۴) چهار وزیر کابینه دولت «از جمله شخص آقای ربیعی در کسوت وزیر کار»، در نامه‌ای بلندبالا به روحانی با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها، هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.
از سوی دیگر ربیعی درحالی مدعی است که کارنامه سیاه دولت روحانی را دوران طلایی اقتصاد ایران نامید که قریب به 8 سال از عمر دولتی که از آغاز، «دولت وعده‌ها» نام گرفته، گذشته و اکنون‌که چند ماه دیگر تا پایان کار آن مانده است، ماحصل آن چیزی جز مشکلات اقتصادی و تورم‌های کمرشکن و افزایش نارضایتی‌ها، بروز و ظهور مشکلات و گره‌های کوری مانند «حقوق‌های نجومی»، «ارز ۴۲۰۰ تومانی»، «اختلاس صندوق ذخیره ارزی فرهنگیان و بانک سرمایه»، «برخورد گازانبری با منتقدان»، «فساد در خودروسازی»، «عدم شفافیت»، «کاهش ارزش پول ملی»، «افزایش شاخص فلاکت»، «بدهی‌های هنگفت دولتی»، «افزایش چندصددرصدی حجم نقدینگی»، «واردات بی‌رویه و رکود در صادرات» و «تعطیلی کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی» و... نبوده است.
ربیعی همچنین در ابتدای سخنان خود با‌ اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم گفت: امروز و فردای ما در گرو حفظ صندوق رای با مشارکت حداکثری است. در صورت مشارکت غیرحداکثری دولت برای حل مشکلات داخلی و خارجی با مشکل رو‌به‌رو خواهد بود. در صورت مشارکت غیرحداکثری، دولتی که پشتوانه اعتماد اکثریت جامعه را نداشته باشد، برای حل مسائل درهم ‌تنیده داخلی و خارجی، دچار مشکل خواهد شد. بنابراین برای امروز ایران، برای فردای ایران، ‌مشارکت، امری حیاتی است.
وی ادامه داد: در آستانه یکی از رویدادهای مهم سیاسی در کشورمان هستیم. فضای رقابت‌های انتخاباتی با نزدیک شدن به روز مهم تصمیم‌گیری مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور آینده، گرم شده است.
ربیعی تصریح کرد: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گران‌بهایی است از زحمات، ‌تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خون‌هایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.
وی بیان داشت: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند، امام خمینی(ره) دو کلمه «جمهوری» و «اسلامی» یعنی «حاکمیت اسلام» و «حاکمیت مردم» را گره‌گشای همه مشکلات می‌دانستند. به تعبیر صریح بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمهوری یعنی مقدرات ملت، دستِ ملت است.