kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۹۰۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۸
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:

بیشترین شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نمازهای جماعت رعایت شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در مورد تجمعات، بهترین رعایت دستورالعمل‌ها را در برگزاری نمازهای جماعت‌ کشور داشته‌ایم و این نشان از اهتمام دست‌اندرکاران این حوزه نسبت به مباحث بهداشتی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، علیرضا رئیسی ضمن تقدیر از رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط خادمان آستان مقدس بانوی کرامت خاطرنشان کرد: در ایران به ازای هر هزار نفر جمعیت کمتر از یک و نیم تخت داریم اما در دیگر کشورها برای هر هزار نفر جمعیت بیش از هفت تخت در نظر گرفته شده است با این وجود این کشورها در حوزه کرونا به زانو درآمده و بسیاری از بیماران نتوانستند به خدمات درمانی دسترسی پیدا کنند درحالی‌که در ایران با همکاری مطلوب بخش‌های مختلف و انجام اقدامات پیشگیرانه توانستیم شاهد وضعیت به نسبت مطلوبی باشیم.
وی ادامه داد: در سطح دنیا رؤسای جمهوری بسیاری از کشورها کرونا را مسخره کردند اما بعد خود نیز گرفتار این بیماری شدند درحالی‌که رهبر معظم انقلاب اسلامی به شیوه مطلوب با این بیماری رو‌به‌رو شده و بر لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی تأکید کردند و یک مدیریت منسجم در کشور رقم زده شد. رئیسی با بیان اینکه ما در ایران برای هزار و ۳۰۰ شغل شیوه‌نامه بهداشتی تعیین کردیم، با‌ اشاره به اینکه برای قطع زنجیره ویروس باید بیش از ۷۰ درصد یک جامعه واکسن بزنند، مطرح کرد: با برنامه واکسیناسیون موجود تا ۶ الی هفت ماه آینده، گروه هدف دُز اول واکسن را دریافت خواهند کرد و ما در حال حرکت به سمت قطع زنجیره کرونا هستیم اما این مهم است که در این ماه‌های باقیمانده رعایت دستورالعمل‌ها را جدی بگیریم تا با مشکلی رو‌به‌رو نشویم.
رئیسی از وجود بی‌عدالتی جهانی در مورد واکسن کرونا یاد کرد و گفت: برخی از کشورهای اروپایی بیش از ۲۰۰ میلیون دُز واکسن دارند که تاریخ انقضای آن در حال اتمام است اما این واکسن را به هیچ کشوری نمی‌دهد، در حالی‌ که میانگین تزریق واکسن برای کشورهای فقیر فقط ۲۵ عدد است. وی با تأکید بر اینکه ما باید قدردان دانشمندان تولیدکننده واکسن‌های داخلی باشیم، عنوان کرد: امیدواریم تا آخر خردادماه یک میلیون، تیرماه سه میلیون و از مردادماه حدود ۱۰ میلیون واکسن داخلی داشته باشیم و تا پایان سال بتوانیم به همه افراد دارای شرایط واکسن داخلی را تزریق کنیم اما نیاز است تا پایان سال رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی را جدی بگیریم.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، افزایش نظارت‌ها، طرح شهید سلیمانی و تست‌گیری مناسب را از عوامل اوج نگرفتن موج چهارم کرونا دانست.