هدف از رتبهبندی افزایش کیفیت آموزشی و انگیزه معلمان است
به گزارش خبرگزاری ایسنا، محسن حاجی میرزایی در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی کلیات لایحه نظام رتبه بندی معلمان اظهارداشت: در ابتدا از نمایندگان مجلس تشکر و قدردانی میکنم که با اولویت به بررسی این لایحه که یکی از مطالبات جامعه فرهنگیان کشور است، پرداختند. امیدواریم هرچه سریعتر مسیر بررسی و تصویب این لایحه در مجلس شورای اسلامی طی شود.
حاجی میرزایی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۰ نیز منابع اجرای لایحه پیشبینی شده و ما در دولت نیز تدوین آییننامه اجرایی این لایحه را همزمان با بررسی آن در مجلس آغاز کردهایم تا بلافاصله پس از تصویب مجلس شورای اسلامی در سریعترین زمان ممکن اجرایی شود.
وی افزود: رتبه بندی معلمان در آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است. ماموریت اصلی ما اجرای سند تحول بنیادین است که اصلیترین رکن آن معلم است. از نظر ما معلم جانشین همه کاستیها و نداشتههای کشور است و اگر ما معلمی با کیفیت و با انگیزه داشته باشیم شاهد تحقق اهداف تعلیم و تربیت کشور خواهیم بود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: شغل معلمی یکی از سنگینترین و پربارترین مشاغلی است که وجود دارد و میتواند خلاقیت آفرین باشد. ما میتوانیم توانمندیهای معلمان را در گروههای مختلف طبقه بندی کنیم و به رتبه بندی معلمان به عنوان یک ابزار برای ارتقاء کیفیت، افزایش انگیزه در معلمان و افزایش توانمندیهای آموزشی کشور نگاه میکنیم. امید است از مسیر رتبه بندی بتوانیم معلمانی با کیفیتتر و با انگیزهتر که از صلاحیت بالاتری برخوردار هستند داشته باشیم.
حاجی میرزایی تاکید کرد: در دولت نیز این لایحه خارج از نوبت به دلیل اهمیت بالایی که داشت، بررسی شد. لازم بود تا این لایحه هرچه سریعتر به سرانجام برسد تا با رتبه بندی یک امتیاز ویژه به جامعه فرهنگی داده شود. تاکید ما بر این است که معلمان از امتیازات و حقوقی برخوردار باشند که همه کارکنان دولت از آن برخوردار هستند. هدف ما این بود تا به معلمان کمک کنیم صلاحیت و توانمندی خود را افزایش دهند. نکاتی درخصوص معلمین مدارس غیردولتی نیز گفته شد اما باید بگویم ما ماموریم برای کارکنان دولت این لایحه را تنظیم کنیم.