kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۸۸۷۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۶
شرکت‌های ایرانی‌ جای پیمانکاران خارجی را گرفتند

تعمیر اساسی موتورهای غول‌پیکر نیروگاه اتمی بوشهر توسط مهندسان ایرانی

مدیرعامل یک شرکت ایرانی اظهار کرد: موتورهای غول پیکر نیروگاه اتمی بوشهر قبلا توسط روس‌ها اورهال (تعمیرات اساسی) می‌شد، از این به بعد اورهال این نیروگاه توسط مهندسین ایرانی انجام خواهد شد.

محمد رستمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن پروژه شرکت صنایع ماشین‌های الکتریکی جوین (جمکو) در اورهال نیروگاه اتمی بوشهر گفت: صنایع مادر کشور مثل نیروگاه‌ها، پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و ... بر اساس زمان‌بندی معینی دوره‌هایی را اورهال یا تعمیرات اساسی تعریف کرده‌اند. بخشی از تجهیزات این صنایع که نیاز به تعمیرات اساسی دارند الکتروموتورها هستند. این الکتروموتورها باید به صورت تخصصی توسط مهندسان مجرب بازبینی یا اورهال شوند.
وی ادامه داد: برای انجام پروژه‌های مربوط به اورهال نیروگاه‌های کشور، ما مجموعه‌ای را در شرکت تحت عنوان «مدیریت خدمات فنی و مهندسی» ایجاد کردیم. وظیفه این واحد مراجعه به نیروگاه‌های مختلف کشور و ارائه توانمندی‌های شرکت به آنها است تا بتوانند پروژه اورهال نیروگاه‌ها و تعمیرات مربوط به الکتروموتورها را با استفاده از توان فنی و مهندسی ایرانی به انجام برسانند.
مدیرعامل این شرکت ایرانی گفت: نتیجه تشکیل این واحد این بود که ما دو سال پیش توانستیم پروژه اورهال الکتروموتورهای نیروگاه بعثت تهران را انجام داده و رضایت آنها را به دست آوریم. در سال جاری نیز اورهال تجهیزات نیروگاه اتمی بوشهر مطرح بود. الکتروموتورهای این نیروگاه روسی هستند و قطعات توسط روس‌ها در این نیروگاه نصب شده است.
رستمی افزود: موتورهای غو‌ل‌پیکر این نیروگاه قبلا توسط خارجی‌ها اورهال می‌شد، اما از این به بعد این پروژه توسط مهندسین ایرانی انجام خواهد شد.
وی تأکید کرد: وقتی ما اورهال نیروگاه اتمی بوشهر که حساسیت زیادی دارد را انجام می‌دهیم به این معناست که توان داخلی برای اورهال تمامی نیروگاه‌ها و مراکز صنعتی کشور وجود دارد و آنها می‌توانند با اتکا به مهندسان ایرانی این کار را انجام دهند.
همچنین محمدهادی گلرخیان، مدیر خدمات فنی و مهندسی شرکت جمکو درباره ابعاد فنی پروژه اورهال نیروگاه اتمی بوشهر توضیح داد: نیروهایی که کار اورهال الکتروموتورها را انجام می‌دادند شامل هشت نفر بودند که در دو تیم چهار نفره کار را پیش می‌بردند. عملیات ما نیز حدود 75 روز به طول انجامید که طولانی شدن این اورهال به دلایل مرتبط با پروژه شرکت در نیروگاه اتمی بوشهر اتفاق افتاد.
وی یادآور شد: در پیشبرد پروژه‌های جدید آنچه اهمیت بالایی دارد تزریق روحیه خودباوری به مهندسین ایرانی است. اگر به توان داخلی اعتماد شود، قطعا ایرانی‌ها بهترین کارها را در زمینه مهندسی انجام خواهند داد. از طرفی در سال‌های گذشته نیروگاه بوشهر در واگذاری کار به مهندسین ایرانی دچار تردید بود چون به هر حال این کار نیز ریسک‌های خود را دارد ولی با ارائه توانمندی‌های شرکت توانستیم اعتماد این مجموعه را به دست آوریم.
این کارشناس خاطرنشان کرد: حتی مسئولان نیروگاه در جریان انجام پروژه اورهال اذعان کردند که امسال برای آنها ثابت شد که توانمندی شرکت‌های ایرانی بهتر از روس‌ها است و عملیات اورهال را به بهترین شکل ممکن انجام داده است.